Plattisar och skor, vad köpa

PeterW

Medlem
Hej!
Kan börja med att säga att jag läst ett antal trådar kring plattisar och och skor men blir inte direkt klok på vad jag ska köpa. Jag har kört med SPD i flera år men känner nu att jag vill pröva på att cykla med plattisar och bara chilla i skogen och på stigarna.
Har fattat att five ten är favoriten bland skor men de har ju en uppsjö av olika skor. Så det jag söker lite hjälp med nu är ett par bra skor gärna med lite skydd för tårna samt ett par bra plattisar. Då jag ska testa detta för första gången så får prislappen på detta paket gärna hålla sig inom rimliga gränser. Gällande plattisar är det något speciellt man ska tänka på när man gör sitt val?

Mvh Peter

Freerider contact för stig/enduro/dh
Sleuth/spitfire å liknande är inte lika styva i sulan å kan uplevas som obekväma vid längre trampande men fungera oxå.

Vad det gäller pedaler gillar jag främst att ha iaf någon skruv nära pedalaxelns mitt lr iaf in lite från ytterkanterna. Den givetvis att det är lätt att hitta nya pins.

Shimanos pedaler är rätt snälla I greppet. Inget att skriva hem om direkt men funktionella. Gympadojor går fetbort om man vill ha en rimligt bra upplevelse :-)

Köp inte Impact vxi - sulan lossnar. Precis reklamerat för andra gången. Freerider Pro t.ex. har en annan konstruktion för att slippa detta.
Min favvispedal just nu är Oneup Components nylonpedal.

Tack för all hjälp!
Nu har jag beställt skor och pedaler och det ska blir spännande att testa skogen utan SPD, kommer fötterna vilja vara kvar på pedalerna....

Bilagor

• Skärmklipp.PNG
    Skärmklipp.PNG
    15.8 KB · Besök: 93
Fötterna kommer säkert vilja vara kvar!

När jag bytte från dåliga plattisar till bra plattisar och dåliga skor till bra skor så ramlade jag för att foten "satt fast". Som en klassisk SPD-vurpa fast med plattisar istället, jag hade blivit van att bara kunna dra foten åt sidan så gled den av.

Haha kan tänka mig att det blir lite ovant då man kört med spd i så många år så att det sitter i ryggraden, men det ska bli roligt att testa plattisar!!

Tillbaka
Topp