Plus däck

Plus däck
Har precsi köpt en Scott genius lt plus och tänkte bara höra vilka däck man kan få på.
Cykeln har syncros x-40 fälgar har inte riktigt hittat några däck till den. skulle helst vilja har några riktigt aggressiva däck typ magic marry eller maxis dhf men har inte hittat några "breda" sånna, eller går de o sätta på 2,35 däck o fortfarande få dem o jobba bra? Eller har ni några förslag på aggressiva däck?

Plus däck
Senast ändrad:
Plus däck
nej om det nu stämmer att dom är 40i går det superbra även med 2,25. kört mycket på det viset. man får då det goa rullet i stök utan trögt rull på asfalt. i värsta stenkistorna är docp plusdäcken bättre.

Plus däck
kais01 sa:
Inte på bredare än 30i och de schwalbedäcken jag monterade fick sämre mönsterspridning än ett par RaceKing.

Edit:
Såklart så är det här personliga preferenser.
De XC-däck som jag kört har mönster som funnits med ganska länge och är därför troligen designade utifrån montering på ganska smala fälgar.
Om man vill ha den upplevelsen som tillverkaren avsåg så bör man nog inte sätta ett 2.25" XC-däck på en 40i fälg när de troligen är designade för ~20i.
Allt eventuellt kantmönster kommer hamna långt uppe på däcket.
Saknas kantmöster redan från början (som i fallet med RaceKing), så kommer man köra på sidoväggarna vilka då tar oerhört mycket stryk.

Den andra aspekten jag tycker spelar in är att det blir för lite däck utanför fälgkanten, vilka då mycket lättare skadas.
Ett Maxxis 2.25" är nog inte mycket mer än 55 mm brett, och en 40i fälg är troligen mellan 44 mm och 46 mm bred beroende på tillverkare och material.
55 - 46 / 2 = 4.5 mm däck utanför fälgkanten. Lämnar man greenen så kommer det uppstå skador ganska fort.

Senast ändrad:
Plus däck
så här ser rocket ron 2,25 ut på 40i fälgar och crest. de rullar bättre på både asfalt och stök med 40i, kantgreppet är oförändrat överlägset.

nackdelen är några hundratal gram i viktstraff.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    354.9 KB · Besök: 18
Tillbaka
Topp