PM180 till 180.

PM180 till 180.
Gaffeln har inte fantastiska gängor och ytorna är inte så fantastiskt bra på gafflarna faktiskt. Jag får bättre resultat att justera när man gör det mot en fräst bit av aluminium.

Risken för att eventuellt dra gängpaj minskar betydligt.

PM180 till 180.
Av samma anledning väljer jag alltid apatrar som har separata skruvar för att fästa oket och för att fästa adaptern i gaffeln.

Men knepigt när man inte vill ändra storlek.

PM180 till 180.
Det bästa jag kan hitta på är att dra i ett par långa skruv med stark gänglåsning, såga av skruvskallarna och sedan fästa oket med muttrar.

PM180 till 180.
Av samma anledning väljer jag alltid apatrar som har separata skruvar för att fästa oket och för att fästa adaptern i gaffeln.

Men knepigt när man inte vill ändra storlek.
Rent hållfasthetsmässigt är det bättre med långa skruvar rakt igenom. Det ger mycket större klämlängd och därmed mindre risk att de lossnar.

Drar man sönder gängorna i gaffeln går det alltid att sätta dit helicoil, som är ännu starkare än originalgängan. ?

PM180 till 180.
Rent hållfasthetsmässigt är det bättre med långa skruvar rakt igenom. Det ger mycket större klämlängd och därmed mindre risk att de lossnar.

Drar man sönder gängorna i gaffeln går det alltid att sätta dit helicoil, som är ännu starkare än originalgängan. ?
Må så vara. Men jag tappar sällan mina bromsok ändå.

PM180 till 180.
PM180 till PM180-adapter har jag aldrig hört talas om, och det borde inte funka att göra en heller eftersom den då blir 0 mm tjock. Du får få upp i skivstorlek.

PM180 till 180.
s förslag är det bästa och enda verklighetstillvånda förslag jag sett här, fast jag skulle föreslå gängstav som man kapar i rätt längd redan från början och mjukar upp änden på, sen drar man den fast med två motdragna muttrar, Raggamuffin kör väl rally och kan allt om sånt. Buss på bara.

PM180 till 180.
s förslag är det bästa och enda verklighetstillvånda förslag jag sett här, fast jag skulle föreslå gängstav som man kapar i rätt längd redan från början och mjukar upp änden på, sen drar man den fast med två motdragna muttrar, Raggamuffin kör väl rally och kan allt om sånt. Buss på bara.

Hade gängorna nästan varit döda är det inget dåligt alternativ till en helicoil. Jag hade dock svarvat en pinnskruv så man hade fått med midja så den gick att spänna.

Men i detta läget är det onödigt imho :). Lika så 200mm skiva så det får vara som det är, får fräsa av kontaktytorna vid tillfälle. Men meck att få upp gaffeln bra i fräsen..

flexibult.jpg

PM180 till 180.
Gör man rätt är det inte mer risk än när man drar nån annan skruv. Det vill säga nära noll. :sneaky:
Men, gör som du vill. Nu finns det ju knappt några vettiga gafflar med IS-fäste ändå, så...

Tjena!

Nej tyvärr, finns fortfarande en del ramar och det är ju riktigt vettigt. Gängpaj i en ram för x antal lök är ju mindre än kul.

Tillbaka
Topp