POC knäskydd, erfarenheter?

dom_runner

Ny medlem
Vänner.

Firade för ett par dagar sedan min födelsedag och min hustru, som börjat oroa sig för mina konstant upprivna knän, införskaffade ett par POC Joint VPD Knee Pads som present till mig, hon är en Ängel:

http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=36892

Var igårkväll ute och provade dem för första gången. Kändes initialt lite ovant men VPD materialet anpassar sig snabbt efter kroppen och med tiden tänkte jag inte på att de satt på, väldigt bekväma. Det som var ovant var ju att neopren materialet gör att det blir lite varmt.

När jag så kommer fram till min Nemesis på MTB sträckan Ursvik, stockhinder med en smal stock som man balanserar upp på fram till droppen, så måste jag ju givetvis testa. Så jag tar fart över hindret men när jag så kommer fram till droppen så lyckas jag inte hålla upp framhjulet ordentligt och framhjulet dyker med mig efter, står på huvudet (för 2:a ggn på detta hinder på två veckor) och slår i både armbåge och knä. Skyddet på mitt högra knä tog mkt väl emot smällen och jag kände ingenting :-). Däremot fick armbågen ett välbehövligt skrubbsår.

Kontentan är alltså hittills att POC skyddet är Riktigt bra! Vågar bränna på lite extra i tekniska partier. Go POC! :-)

Jag hade också lyckan att ha just de knäskydden på mig senast jag kraschade ordentligt, slog i ena knät i en sten vid en OTB och visst gjorde det ont, men inget blodvite. Bra kompromiss.

Min erfarenhet är att skydden fungerar bra men jag har svårt att få det att sitta uppe på vänsterknät, dvs den fot jag har bakåt mest och drar man åt kardborrebandet hårdare känns det som att knät ska implodera. Minus är som dom_runner säger värmen.

Har inte haft "förmånen" att kraschtesta dem ordentligt ännu men har gjort några småtester ;-)

Jag är mycket nöjd med komforten. Efter c:a 5-10 turer så har de blivit ganska behagliga! Kanske ett minus för värmen men det stör inte mig så mycket och efter sommaren så blir det kanske tom ett plus. Har inte kraschtestat.

inget knäskydd som inte är ledat, dvs. går ned över smalbenet och eller upp/över låret, sitter garanterat kvar vid smällar eftersom man kan hasa fram på skydder och då brukar de åka ned på skenbenet.

Kristoffer: Det var även min oro innan jag testade dem, alltså att de skulle glida ner. Detta pga att jag har ganska smala ben och skydden saknar en dragrem nedtill.

Men det var Absolut inte ett problem för mig igår. Utan jag upplever att VPD materialet när det värms upp anpassar sig väl efter benet och därmed håller skyddet på plats. Efter halva turen släppte jag till och med på trycket på övre dragremmen för att ge benet mer luft och det gick finfint.

Hej,
Till er som kraschtestat dessa, hur är dom efter kraschen? De skall ju vara mjuka innan krasch och sedan hårdna vid krasch. Blir dom mjuka sedan igen och hur långt tid tar det?

Tack
Stefan

Dom är mjuka sekunden efter kraschen. Dom är nog lika mjuka hela tiden, det är ingen magi, men det går inte att komprimera dom så fort, så en hårt slag dämpas ganska mycket.

dom_runner skrev:
-------------------------------------------------------
> rularn: Jag är 190 cm lång och väger 78 kg.
> För mina taniga ben var stk Medium rätt. Tror
> POC är rätt små i storlekarna.

POC är små i storlekarna, mina fotbollsben fick inte plats i ett par POC strl L när jag provade förra hösten. Blev ett par 661 Kyle Strait, där passade strl L perfekt:-)

Här är POCs storleksguide:
http://www2.pocsports.com/products/sizeguide.asp?season=Bike

Lycka till med köpet:-)

NNNN

paxel skrev:
>POC är små i storlekarna, mina fotbollsben fick
> inte plats i ett par POC strl L när jag provade
> förra hösten. Blev ett par 661 Kyle Strait, där
> passade strl L perfekt:-)
>

Förra året fanns POC bara i Short (S) och Long (L), nu till 2010 har de helt nya storlekar
och skyddet (som också är omgjort) finns i Small, Medium, Large.

Så 2010 L (Large) är större än 2009 L (Long).

jomper skrev:
> Dom är mjuka sekunden efter kraschen. Dom är nog
> lika mjuka hela tiden, det är ingen magi, men det
> går inte att komprimera dom så fort, så en
> hårt slag dämpas ganska mycket.

Det behöver inte vara magiskt för att ändra viskositet vid stötar..
Funkar tom med marsansås.. :)
Men mythbusters testar med majsmjöl och vatten typ..
2:26..

Tänkte blåsa lite liv i den här tråden med en fråga ang. POCs storlekar.

Provade två par POC Joint VPD knäskydd häromdagen, ett par i Small och ett par i Medium, men blir inte riktigt klok på vilken storlek man bör välja. Medium satt till synes lagom runt låret men glipade lite runt vaden, medan Small satt bra runt vaden och blodproppstajt runt låret. Är det någon som har någon input och erfarenhet? Hur tajt bör de sitta, vilken storlek ska man gå för?

Jag har ett par poc v2 knäskydd. När det gäller storlek så kollade jag size guide på pocs hemsida. Jag mätte omkretsen runt låret 10cm ovanför knäskålen. Jag hamnade mitt emellan M och L. Testade ett par M och dom fastnade vid vaden. Så om ni ligger mellan två storlekar välj den större. Jag kör L idag och de sitter perfekt. Dom är smidiga och tar inte mycket plats under byxor.

Tja!

Jag är smålänning men ska till Stockholm över helgen. Jag är ute efter att hitta en butik som har POC knäskydd hemma, då jag inte vill beställa på chans utan vill handla i butik med möjlighet att testa ordentligt.

Så, vilka i Stockholm har dom hemma? Finns en massa återförsäljare på POC´s hemsida, men det framgår ju inte vilka som har just en given produkt hemma.

Tack på förhand!

/Putteman

Jag tyckte att v1.0 var skönare och köpte dem. En polare har lite bekymmer med att hans v2.0 skaver. Lite för varmt sommartid men hellre det än trasiga knän jämt. Stöp på Lida Loop dör jag körde utan och såklart knät i en sten.

Tack för snabba svar!

Det var ju en intressant aspekt att 1.0 kan vara skönare!?! Tog lite för givet att det är "senaste" som gäller. Fler som har för eller nackdelar på 1.0 kontra 2.0?

Perfekt med Cykloteket Västberga, 4km från där jag kommer hålla hus i helgen.....

/Putteman

nikasp skrev:
> Jag tyckte att v1.0 var skönare och köpte dem.
> En polare har lite bekymmer med att hans v2.0
> skaver. Lite för varmt sommartid men hellre det
> än trasiga knän jämt.

+1

Tack för hjälpen! Var på Cykloteket idag och köpte ett par 1.0, kändes bra som attan vid test i butiken iaf.

Suveränt snabb o bra respons på forumet!

/Putteman

Tillbaka
Topp