POC Octal

• Trådstartare Trådstartare JMT
  • Start datum Start datum

JMT

Aktiv medlem
POC Octal
Jag såg att POC har kommit med en hjälm som verkar mer anpassad för landsväg POC Octal.
http://www.cxmagazine.com/poc-showcases-octal-aero-octal-helmets-interbike-2013
http://www.bikerumor.com/2013/08/19...-safety-and-style-with-new-octal-avip-helmet/

Visst verkar den trevlig på sitt sätt men jag har svårt att se varför den ska kosta så förbannat mycket då typiska pendlarhjälmar från Abus också har bättre täckning runt huvudet och går att få för några hundra. Det måste vara helt sinnessjuka marginaler på de här hjälmarna.

Man verkar också ha ha skippat MIPS, vilket är synd om man nu faktiskt är ute efter bättre skydd (var det möjligen viktigare att ha en "premium"-låg vikt). Det kan knappast vara en kostnadsfråga då det går att få Scott Taal med MIPS för 50€.

Är det någon som har mer info om hjälmen och hurvida det kommer en MIPS version?

POC Octal
Jag klämde på den i somras och blev minst sagt sugen. Den dagen var det skitvarmt och jag hade just kört ett varmt lopp med en tung bastu (Receptor Flow) på huvudet. Då såg jag en sval och nöjd cyklist med något skrikigt orange på huvudet. Jag försökte byta hjhälm med honom, men det gick inte. Jag fick dock testa den. Skön, luftig och fånigt lätt.

Vill gärna ha, men $250 låter väldigt mycket...

POC Octal
Nu är ju denna hjälm inte riktat mot cykelpendlare utan kommer förmodligen finnas med i de flesta stora internationella tävlingarna som Girot och TDF 2014.

Det är förent med stora kostnader att utveckla/ testa och få en hjälm godkänd då den är en av de lättaste på marknaden.

Abus kanske är ett superlaternativ för dig speciellt om du ska använda den varje dag i ur och skur.....

Detta är en LVG hjälm grebbeM det brukar inte vara så vanligt att ha skärm på dom.

POC Octal
greblleM skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag skulle vilja ha en skärm på den.

+1, en sån skulle kunna bli en storsäljare.

POC Octal
Den kostar så mycket för att Poc vet att de kan ta ut så mycket. Den lär knappast ha kostat mer att plocka fram än Giro och Bells värstingar, men många är beredda att betala lite extra för exklusiv skandinavisk design

POC Octal
>
> Detta är en LVG hjälm grebbeM det brukar inte
> vara så vanligt att ha skärm på dom.

Jag vet, men det kan ju inte vara så stort steg att göra en mtb-variant med skärm. :)

POC Octal
Hep skrev:
> Jag klämde på den i somras och blev minst sagt
> sugen. Den dagen var det skitvarmt och jag hade
> just kört ett varmt lopp med en tung bastu
> (Receptor Flow) på huvudet. Då såg jag en sval
> och nöjd cyklist med något skrikigt orange på
> huvudet. Jag försökte byta hjhälm med honom,
> men det gick inte. Jag fick dock testa den. Skön,
> luftig och fånigt lätt.
>
> Vill gärna ha, men $250 låter väldigt mycket...

Stod väl till och med $270, iofs marginellt. ;)

POC Octal
marran skrev:
> Den kostar så mycket för att Poc vet att de kan
> ta ut så mycket. Den lär knappast ha kostat mer
> att plocka fram än Giro och Bells värstingar,
> men många är beredda att betala lite extra för
> exklusiv skandinavisk design

Är det ngn som vet vem/vilka som designar pocs prylar?

Uttrycket i deras hjälmar är väldigt likt något jag såg för ett antal år sedan. Det var inte en hjälm utan en mobiltelefon. Designern var japan om jag minns rätt och han var inspirerad av den kantighet en skalad potatis kan få om man skalar med en vanligt kniv.

POC Octal
Det kommer en aerovariant av Octal också. Osäker på releasedatum. Passformen känns otroligt bra och den känns väldigt välbyggd och genomtänkt även om jag personligen tycker att designen inte är särskilt tilltalande. POC's klädkollektion för landsväg 2014 är där emot någonting som jag tycker att man bör hålla ögonen öppna för!

POC Octal
Jag har haft en på huvudet. Den är väldigt lätt, verkar bra ventilerad och passade iaf mitt huvud mkt bra, riktigt god komfort. Mkt hög finish. Däremot störde jag mig lite på att den var väldigt bred framtill. Svårt att beskriva, men om man ser hjälmen ovanifrån skulle jag säga att den var väldigt fyrkantig, och framifrån ser hjälmen stor ut vid tinningarna.
En posörhjälm som säkert är bra, men för dyr. (?)

POC Octal
marran skrev:
> Den kostar så mycket för att Poc vet att de kan
> ta ut så mycket.

Det är ju en inte helt ovanlig del av en affärsidé, oftast svårare att sätta ett pris som man vet att ingen betalar.

Förövrigt behöver dom troligen ha dom priser dom har, eftersom vad jag kan se så har POC ett ekonomiskt resultat under 10% Ebita de senaste åren, och så mycket lägre än så är nog inte så sunt att tjäna.

POC Octal
En väldigt okunnig men helt allvarligt menad fråga: Varför skärm i skogen men inte på väg? Grenar i ansiktet, aero, stilpolis eller vad?

POC Octal
Tja, teoretiskt skyddar det ju mot lera som skvätter från framförvarande cyklist i båge som gör att det kommer uppifrån och ner mot ansiktet, i praktiken är det nog kanske en annan sak?
Jag tycker personligen även att det är skönt som solskärm vid en del tillfällen.

POC Octal
varför vill man inte ha en skärm på lvg? Det är ju hur skönt som helst vid låg sol i motljus.
I skogen är det bra vid tät vegetation så man slipper kåda och gegg på brillorna utöver lera som skvätter.

POC Octal
JPL skrev:
> marran skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Den kostar så mycket för att Poc vet att de
> kan
> > ta ut så mycket.
>
> Det är ju en inte helt ovanlig del av en
> affärsidé, oftast svårare att sätta ett pris
> som man vet att ingen betalar.
>
> Förövrigt behöver dom troligen ha dom priser
> dom har, eftersom vad jag kan se så har POC ett
> ekonomiskt resultat under 10% Ebita de senaste
> åren, och så mycket lägre än så är nog inte
> så sunt att tjäna.

Japp, det är så många brukar göra. Poc satsar antagaligen på att vara exklusiva, och sälja färre enheter till högre pris. Då blir ju design och utvecklingskostnad per hjälm stor. Mao tror jag knappast någon på poc blir superrik bara för att de har höga priser.

Men hade de krängt dem billigare gissar jag att de hade kunnat sälja fler, och det hade (antagligen) fortfarande kunnat gå runt. Typ som Giro.

POC Octal
greblleM skrev:
> varför vill man inte ha en skärm på lvg? Det
> är ju hur skönt som helst vid låg sol i
> motljus.
> I skogen är det bra vid tät vegetation så man
> slipper kåda och gegg på brillorna utöver lera
> som skvätter.

Sitter man någorlunda upprätt kanske, i bocken hamnar skärmen i synfältet så att man måste böja mer på nacken om man vill se.

POC Octal
JMT skrev:
> greblleM skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > varför vill man inte ha en skärm på lvg? Det
> > är ju hur skönt som helst vid låg sol i
> > motljus.
> > I skogen är det bra vid tät vegetation så
> man
> > slipper kåda och gegg på brillorna utöver
> lera
> > som skvätter.
>
>
> Sitter man någorlunda upprätt kanske, i bocken
> hamnar skärmen i synfältet så att man måste
> böja mer på nacken om man vill se.

Aha, fair enough. Väntade mig patetiska svar i stil med "respekt för sporten" och sånt men det där var ju sakligt och rimligt. :) Nu begriper jag :)

POC Octal
Såg denna hjälm ihelgen på ett lopp, bra sugen är man, men priset har inte gått ner något alls, ända stället jag hittat som säljer den är länna sport, för 2400:- lite väl i överkant...

Finns den billigare nånstans? Varför går den inte ner något i pris, är det så att denna modell precis har släppts från poc?

POC Octal
macaai skrev:
> Såg denna hjälm ihelgen på ett lopp, bra sugen
> är man, men priset har inte gått ner något
> alls, ända stället jag hittat som säljer den
> är länna sport, för 2400:- lite väl i
> överkant...
>
> Finns den billigare nånstans? Varför går den
> inte ner något i pris, är det så att denna
> modell precis har släppts från poc?