POC Tectal - ingen MIPS

POC Tectal - ingen MIPS
oske sa:
Då har SPIN padsen kommit. Precis samma storlek bara att de sitter ihop. Känns lite fastare än original padsen men väldigt lika. Om inte POC har något annat i själva hjälmskalet som är ändrat så är det nu uppgraderat till en Tectal SPIN för 300 SEK.
Grymt, köpte du dom direkt från poc?

POC Tectal - ingen MIPS
Folksam hjälmtest 2020
Lite förvånad att flera renomerade märken med dyra hjälmar hamna i bottenskiktet ?
Däribland POC Tectal Spin!

Kollar man igenom testet så ser man att man inte kan lita vare sig på märket eller rotationsskydd. Giro har ju mips-hjälmar som ingår i de rekommenderade hjälmarna och har också mips-hjälmar som får betyg 2. Samma med Spezialized, deras trail-kruka får bara 2 i betyg.

Kollar man på testerna från Virginia Tech så får POC Tectal Race Spin 5 av 5 stjärnor. Hittar man en hjälm som får bra betyg i bägge så bör det ju vara ett rätt ok köp.

POC Tectal - ingen MIPS
Sen beror det ju hur man läser testet. En 2:a är en hjälm som får ett genomsnittligt betyg. När hjälmarna generellt är så bra som de är numera så är väl det Ok.

POC Tectal - ingen MIPS
Sen beror det ju hur man läser testet. En 2:a är en hjälm som får ett genomsnittligt betyg. När hjälmarna generellt är så bra som de är numera så är väl det Ok.
Förvisso, men det är endå betyg på den nedre halvan.
Hade det varit 5 gradig skala vet man ju inte om det blivit 2 el.3, där hade en 3:a kännts mer betryggande.
Får vad man betalar för gäller nog mer design och hållbarhet, men den ska ju typ bara hålla i 3-4år, jag har då aldrig lyckats slita ut en hjälm! Beställt en Scott efter en vurpa, dock inte med i testet, så jag slipper fundera ?

POC Tectal - ingen MIPS
Jag tycker det är lite skrämmande att det bara var 2 stig/endurohjälmar som fick betyg "bra val" medans merparten fick 2 på 4-gradig skala.
Folksams test gör ju ingen skillnad på användningsomtåde, utan samma tester för alla hjälmar.
Man kan väl dock vara överens om att en stighjälm skyddar större del av bakhuvudet, vilket nog inte är medräknat.

POC Tectal - ingen MIPS
Det är ju knappast så att tillverkarna själva inte gjort diverse tester av egen art, man får ju ändå anta att de inte avsiktligt designar kassa hjälmar iaf. Så man blir ju nyfiken kring olika testers avvikelser från varandra och vad som är relevant, det där amerikanska där Tectal får bra betyg vs Folksam t ex.

Att nästan allt i topp har MIPS talar ju för en ganska kraftig viktning där. Hur stor skillnad gör det om hjälmen sätts på en docka som har hår vs kalt huvud?

POC Tectal - ingen MIPS
Det är ju knappast så att tillverkarna själva inte gjort diverse tester av egen art, man får ju ändå anta att de inte avsiktligt designar kassa hjälmar iaf. Så man blir ju nyfiken kring olika testers avvikelser från varandra och vad som är relevant, det där amerikanska där Tectal får bra betyg vs Folksam t ex.

Att nästan allt i topp har MIPS talar ju för en ganska kraftig viktning där. Hur stor skillnad gör det om hjälmen sätts på en docka som har hår vs kalt huvud?
Ett svettigt kalt huvud borde ju rimligen ha automatisk rotationsskydd ?
Ska leta upp det andra testet när jag hinner, Folksam beskriver ju väldigt sakligt hur det gått till.

POC Tectal - ingen MIPS

De testade POC-hjälmarna har ju dock POCs eget rotationsskydd. Bontrager Wavecell får ju bra betyg så rotationsskydd är nog ett krav för högt betyg men det verkar inte behöva vara MIPS, MIPS är bara störst just nu.

Tillägg: Det är ju massa MIPS-hjälmar som får 2 i betyg med.

Senast ändrad:
POC Tectal - ingen MIPS
Jag tycker det är lite skrämmande att det bara var 2 stig/endurohjälmar som fick betyg "bra val" medans merparten fick 2 på 4-gradig skala.
Folksams test gör ju ingen skillnad på användningsomtåde, utan samma tester för alla hjälmar.
Man kan väl dock vara överens om att en stighjälm skyddar större del av bakhuvudet, vilket nog inte är medräknat.

Undrar om det kan vara de större skärmarna som påverkar resultat? De gör säkert att hjälmen kan rotera och på så sätt minska skyddet i mekaniska tester. Att skärmen skyddar mot sol och grenar som gör att man inte krashar tar de nog inte hänsyn till.

POC Tectal - ingen MIPS
Är ute efter en lätt stighjälm, tänkte POC är ju bra och har ett bra rykte. Men jävlar så osköna hjälmar! Varför har man 40% av hjälmen opaddad? Jätteskönt med hård EPS-plast som trycker på huvudet. Testat Axion och Tectal.
Kanske bara är jag...

POC Tectal - ingen MIPS
Är ute efter en lätt stighjälm, tänkte POC är ju bra och har ett bra rykte. Men jävlar så osköna hjälmar! Varför har man 40% av hjälmen opaddad? Jätteskönt med hård EPS-plast som trycker på huvudet. Testat Axion och Tectal.
Kanske bara är jag...
Giro Montaro upplever jag som lätt på huvudet, sjukt nöjd med inbyggda go pro fästet för lampan.

POC Tectal - ingen MIPS
Giro Montaro upplever jag som lätt på huvudet, sjukt nöjd med inbyggda go pro fästet för lampan.

Jag har GoPro fäste för min andra hjälm (Super DH) men den blir lite väl tung med lampa, speciellt längre turer. Sen sticker lampan upp så mycket med sånt fäste så försöker hitta något annat.

Bra tips i alla fall, kikar vidare.

POC Tectal - ingen MIPS
Jag har GoPro fäste för min andra hjälm (Super DH) men den blir lite väl tung med lampa, speciellt längre turer. Sen sticker lampan upp så mycket med sånt fäste så försöker hitta något annat.

Bra tips i alla fall, kikar vidare.
Jag är rätt klent byggd med 57 i huvudstrl. så jag har alltid hållt mig till lätta hjälmar, och lampfästen hamnar ofta långt fram och då är det skit i nacken efter 1h. Men detta fäste ligger lågt i mitten, har en Tiger Hyperion lampa och känner ingenting efter 3h. Hjälmen väger 370g
Att inte ha en hjälmlampa är inget alternativ för min del.

POC Tectal - ingen MIPS
Jag är rätt klent byggd med 57 i huvudstrl. så jag har alltid hållt mig till lätta hjälmar, och lampfästen hamnar ofta långt fram och då är det skit i nacken efter 1h. Men detta fäste ligger lågt i mitten, har en Tiger Hyperion lampa och känner ingenting efter 3h. Hjälmen väger 370g
Att inte ha en hjälmlampa är inget alternativ för min del.

Självklart är lampa A och O i dessa nalkande hösttider. Lampan får gärna sitta i mitten men med låg profil bara.

POC Tectal - ingen MIPS
Jag hade en Tectal som satt svinbra på mig. Nu har jag en Giro Fixture som sitter sådär. Så den kanske skulle sitta bra på dig?

POC Tectal - ingen MIPS
Jag hade en Tectal som satt svinbra på mig. Nu har jag en Giro Fixture som sitter sådär. Så den kanske skulle sitta bra på dig?

Troligen! ? Nä både Bell Super DH och min gamla TLD A1 sitter perfekt. Sistnämnda behöver bytas därav jakt efter stighjälm men det blir nog en likadan eller A2 tror jag faktiskt.

POC Tectal - ingen MIPS
Problemet med hjälmar är ju att inredningen är så kass. Även på relativt dyra hjälmar så lossnar ju kuddarna ganska snart. Och kardborrefästena lossnar. Det där verkar ju ännu sämre på mipshjälmar där det är ännu mera rassel som ska hålla ihop.

Hela mips- innanmätet lossnade grabbens hjälm. Ok, inte en 3000 kr hjälm (han växer ännu...) men ändå, inte biltemahjälm heller.

POC Tectal - ingen MIPS
Kollar man det amerikanska testet motsvarande Folksam så får POC betydligt bättre resultat:

Har nyligen köpt fler hjälmar och har en Bell 4forty mips och en poc axion spin(benify erbj).
Bell sitter klockrent på mig och är skönare än min tidigare icke mips. Poc är inte lika skön för mig, vilket är personligt så klart. Spin verkar mer fokuserat på en del av huvudet medan mips verkar vara mer heltäckande.

POC Tectal - ingen MIPS
Har kört med Mips hjälmar sedan länge och alltid upplevt att det sitter ”på” huvudet istället för runt. Köpte nu en med Spin och där sitter den betydligt mer ”runt” huvudet. Kan iof vara olika mellan fabrikaten...

POC Tectal - ingen MIPS
Kollar man det amerikanska testet motsvarande Folksam så får POC betydligt bättre resultat:

Har nyligen köpt fler hjälmar och har en Bell 4forty mips och en poc axion spin(benify erbj).
Bell sitter klockrent på mig och är skönare än min tidigare icke mips. Poc är inte lika skön för mig, vilket är personligt så klart. Spin verkar mer fokuserat på en del av huvudet medan mips verkar vara mer heltäckande.
Bell 4 forty passar små huvuden bra, väldigt lik Giro Montaro.

POC Tectal - ingen MIPS
Köper man em hjälm från tillverkare som Giro, Bell eller POC behöver man nog inte ligga sömnlös på nätterna om de skyddar eller inte. Kanske bättre att fokusera på om den sitter bra och är snygg (enligt eget tycke o smak).
Jag gillar Montaron pg av den stora skärmen som faktiskt skyddar mot sol i ögonen och inte bara sitter där som dekoration.

POC Tectal - ingen MIPS
Jag gick nyligen i backen och spräckte hjälmen. Det syntes tydligt hur MIPS-materialet hade flyttat sig invändigt i hjälmen så nytta gör det definitivt med rotationsskydd.
FF-hjälmen är från POC men Tectal passar inte mitt huvud.
Det blev en ny Bell Sixer igen precis som den som jag krashade. På mitt huvud sitter den perfekt och är bevisat duglig. Dock är den kanske lite åt det tyngre hållet.

POC Tectal - ingen MIPS
Folksam hjälmtest 2020
Lite förvånad att flera renomerade märken med dyra hjälmar hamna i bottenskiktet ?
Däribland POC Tectal Spin!

Jag har smällt 3 Tectal utan MIPS, baserat på hur hjälmen funkade då får den högsta betyg av mig alla gånger. 1 gång på hjässan, 1 gång bakhuvudet, 1 gång på sidan av huvudet. Anekdotisk bevisföring är kanske inte värt så mycket dock.

Kanske bara är jag...

Det är givetvis olika, Tectal passar mig bra och sitter skönt, upplever ingen EPS som trycker på huvudet.

POC Tectal - ingen MIPS
Jag har smällt 3 Tectal utan MIPS, baserat på hur hjälmen funkade då får den högsta betyg av mig alla gånger. 1 gång på hjässan, 1 gång bakhuvudet, 1 gång på sidan av huvudet. Anekdotisk bevisföring är kanske inte värt så mycket dock.

Ja, du måste smälla lite fler Tectal för bättre statistik :)

POC Tectal - ingen MIPS

Det är givetvis olika, Tectal passar mig bra och sitter skönt, upplever ingen EPS som trycker på huvudet.

Absolut. Men paddingen med SPIN täckte på riktigt nästan bara hälften av insidan av hjälmen, ingen av mina andra hjälmar är designade så. Känner inte heller för att fulfixa dit mer på en hjälm som kostar en del ?

Men alla huvuden är olika såklart.

POC Tectal - ingen MIPS
Kanske bara är jag...

Jag var på Länna Sport igår och provade säkert 10-tal olika Trail-hjälmar, den ända hjälmen jag kände satt bra på mig var POC Tectal Spin. Så där är nog hemskt personligt kring vad som passar bra.

POC Tectal - ingen MIPS
Absolut. Men paddingen med SPIN täckte på riktigt nästan bara hälften av insidan av hjälmen, ingen av mina andra hjälmar är designade så. Känner inte heller för att fulfixa dit mer på en hjälm som kostar en del ?

Men alla huvuden är olika såklart.

Det är varken mer eller mindre pads på SPIN/utan SPIN Tectal'en passar uppenbarligen inte ditt huvud vilket gör den till en dålig hjälm, för dig.

EDIT: SPIN inte MIPS, givetvis.

Senast ändrad:
POC Tectal - ingen MIPS
Jag gick nyligen i backen och spräckte hjälmen. Det syntes tydligt hur MIPS-materialet hade flyttat sig invändigt i hjälmen så nytta gör det definitivt med rotationsskydd.
FF-hjälmen är från POC men Tectal passar inte mitt huvud.
Det blev en ny Bell Sixer igen precis som den som jag krashade. På mitt huvud sitter den perfekt och är bevisat duglig. Dock är den kanske lite åt det tyngre hållet.
Testade också tectal, ville verkligen gilla den men den satt så dåligt. Blev en Bell för mig också, antar att vi ha likadana skallben :D

POC Tectal - ingen MIPS
Det är varken mer eller mindre pads på MIPS/utan MIPS. Tectal'en passar uppenbarligen inte ditt huvud vilket gör den till en dålig hjälm, för dig.

Nu var det inte det jag pratade om, utan mängden pads I POC hjälmar (med spin) kontra mina andra med mips. Min TLD A1 har pads hela vägen runt huvudet, Axion och Tectal har endast där på främre delen.

Smaken är som baken, passar den dig är det ju bara bra.

Senast ändrad:
POC Tectal - ingen MIPS
Nu var det inte det jag pratade om, utan mängden pads I POC hjälmar (med spin) kontra mina andra med mips. Min TLD A1 har pads hela vägen runt huvudet, Axion och Tectal har endast där på främre delen.

Smaken är som baken, passar den dig är det ju bara bra.

Aha jag förstod/förstår inte kritiken, är det för lite kuddar?

POC Tectal - ingen MIPS
Aha jag förstod/förstår inte kritiken, är det för lite kuddar?

Exakt. Och att de känns väldigt "b-iga" kvalitetsmässigt.

Tectal och Axion. Opaddade biten trycker rakt ner på ovansida huvudet på mig iaf.
POC 1.jpg

DSCF3324.original.jpg

TLD A1 (Täcker hela vägen baksidan).
full_detail_shots_5_107598.jpg

POC Tectal - ingen MIPS
Hej,
En liten fråga ang Poc Tectal vs Tectal Race Spin.
Mitt huvud mäter eg nån centimeter större än största tillgänliga Tectal dvs XXL (59-62cm). Har haft riktigt svårt att hitta en passande hjälm. Testade en kompis Poc Tectal och den satt riktigt bra.
Kan någon bekräfta om Tectal vs Tectal Race Spin kommer passa lika bra? Tar Spin-systemet någon plats?
Vad är skillnaden annars Tectal vs Tectal Race? Bara goggle strap:en?
Tack för input!

POC Tectal - ingen MIPS
Då har SPIN padsen kommit. Precis samma storlek bara att de sitter ihop. Känns lite fastare än original padsen men väldigt lika. Om inte POC har något annat i själva hjälmskalet som är ändrat så är det nu uppgraderat till en Tectal SPIN för 300 SEK.
Samma här! ?. Tack för tipset!

Tillbaka
Topp