Polar eller Suunto?

Wille

Ny medlem
Polar eller Suunto?
Min gamla Polarklocka har efter lång och trogen tjänst lämnat in verkar det som. Sitter och tittar på både Polar RS 800 och Suunto T6 med GPS-pod. Någon som kan ge feedback, bra resp dåligt på modellerna? Polar har ju en ruskigt bra service med mkt generös garanti. Har bara gott att säga om detta, fått lysnade service genom åren.Ngn erfarenhet av Suuntoservice? Så?... Suunto eller Polar? Hur funkar GPS-poden? Mkt strul att få grejorna att funka eller? Använder klockan till löpning, hoj(lvg och mtb) och rullskidor.
Tacksam för snabb respons då shoppingnerven slagit på....

Polar eller Suunto?
Har en RS800CX med GPS-pod (G3) sedan några månader tillbaka, efter att jag fick uppgradera min RS800G3 till en ny RS800CX hos Polar mot en liten nätt summa. Ångrar mig inte en sekund, då den gamla RS800 med G3 saknade kartinfo (Google earth/map), möjlighet till cykelsensorer (hastighet & kadens), tempmätare + lite andra uppdateringar.

Har ingen erfarenhet av Suunto, så detta är endast mina intryck av Polar RS800CX:

Fördelar:
+ Polarsupporten är grymt bra. Har haft ett flertal Polarklockor och alltid blivit kanonbra bemött med snabb service.
+ Kartinfo i Google earth/map med GPS-pod
+ Snygg och smidig klocka för vardagsbruk
+ Loggnings och analysmöjligheter av träningen i Polars programvara.
+ Möjligheter att lägga upp och planera träningspass i förväg
+ Möjligheter att använda GPS pod ihop med skosensor eller cykelsensorer.
+ Bra med separat GPS-pod för att få lång batteritid på klockan. (jmf med Garmin FR405 med inbyggd GPS som måste laddas minst varannan vecka => alltid för lite ström i klockan då GPS:n skall användas)

Nackdelar:
- Startuptid för GPS pod och uppkoppling till klockan
- Lite klumpig GPS-pod
- Noggrannheten av GPS-signalen är för låg för att erhålla exakt hastighetsvisning för löpning eller cykling. Om man vill ha exaktare visning rekommenderas komplettering av sko och/eller cykelsensor.
- Har haft några temporära problem med pulsmätningen trots att störningskänsligheten skall vara minimerad med WIND sensorerna. Har hört rykten att ex WLAN kan störa ut dem. Fick bl.a problem under GBG-varvet i år. Bytte batteri i pulsbandet, trots att det skulle vara OK, och har inte haft några problem sedan dess.

Polar eller Suunto?
Nja,
Aftonbladet eller expressen...
För att förvirra ytterligare skulle jag rekommendera en titt på Garmin också.
allt inbyggt tycker jag är ett plus

/ F

Polar eller Suunto?
Jag skulle säga Suunto, vilken dag i veckan som helst! Hade en Suunto, som dog i samma veva som mitt nyckelben bytte form ;-)
Efter det fick jag tips från alla håll och kanter att köpa en Polar istället. Ångrar mig bittert. Den krånglar som fan, går inte att ställa om displayen som man vill ha den, den surfar in pulsdata från ALLA pulsband som är i närheten, den bestämmer sig för att köra pipa till och skapa laps var 3e sekund ibland mm mm mm mm

Jag håller inte med om att Polars support var grym, de sa mer att det var "kända fel" och att jag fick leva med det. Med andra ord, var jag så korkad att jag köpte deras grejer, så får jag stå mitt kast! (så sa de så klart inte, men det är min tolkning)

Polar eller Suunto?
Hur bra/dålig är hastigshetsinformationen med enbart G3-poden? Jag köpte en RS800G3 och funderar på om jag gjort bort mig nu eller inte.

Noggrannheten på distansen, hur är den? Jag ville väl kanske ha kadenssensor men i mångt och mycket vet jag inte om jag egentligen har så stor nytta av den infon.

Distans och hastighet med en någorlunda noggrannhet var väl det som är viktigast.

Mvh
Fredrik

Polar eller Suunto?
Jag har en Polar RS800CX med GPS-pod och hastighetssensor och håller med "SoBe Z" på hans +/- lista.

GPS-poden är ganska klumpig och väger ~83 gram med batteri. Inga problem alls när man cyklar (jag brukar montera den på växelvajrarna under styret), men när man springer och ska ha den på armen tycker jag den är i största och tyngsta laget. Dessutom är den inte så himla exakt, och den tar ganska god tid på sig att synca.

Dessutom tycker jag det är en miss av Polar att inte köra nån slags sliding-window-average när de visar löphastigheten (när man kör GPS). Hastigheten hoppar upp och ner väldigt mycket vilket gör att värdet är ganska värdelöst. Hade man visat medelhastigheten de senaste 30 sekunderna eller nåt liknande så hade det varit mycket bättre.

Jag är missnöjd med priset, GPS-poddens storlek/vikt och visningen av hastighet när man bara har GPS som källa. Allt annat är jag supernöjd med. :-)

Polar eller Suunto?
Grejen är att jag inte har CX-varianten av RS800 så jag kan inte koppla en cykelsensor till den. Men jag vart lite ivrig när jag hitta den med G3-sensor för 3700:-. Viktigast för mig är egentligen distans, så att man ser hur långt man cyklat och därmed vet hur långt det är kvar typ. Därefter hastighet, mest för att se om man över tid blir snabbare eller inte.

Den är köpt rea så det är väl inte säkert att jag kan lämna tillbaka den heller. Så frågan är om den duger att använda som cykeldator ändå.

Mvh
Fredrik

Polar eller Suunto?
Jag har en T6c och är grymt nöjd med den. Känns mycket mer gedigen än min gamla Polar. Suunton tappar ALDRIG kontakt med vare sig pulsbälte eller pods, vilket Polarklockan gjorde i princip så fort jag närmade mig en kraftledning. Då blev jag antingen kliniskt död ( 0 i puls) eller sjukt överansträngd (>240 i puls). Detta säger väl iof inget om Polars nuvarande kvalité eftersom min Polar hade ett par år på nacken.

Vad gäller GPS-poden till Suunto så har jag hört en del kritik om dess tillförlitlighet. Därför valde jag att köra med bikepod samt footpod istället. Enligt något test utfört av en löpartidning så var Footpoden mer exakt än GPS-poden. Sedan har jag förstått att rutten inte loggas utan bara hastigheten och distansen. Därför kan man inte föra över data till Googlemaps motsv. Rätta mig om jag har fel!?!

T6c kan jag som sagt varmt rekommendera! Den har ett enkelt och lättanvänt gränssnitt, är mycket tillförlitlig, visar alla upptänkliga data (plus en del som jag inte ens vet vad jag ska använda till). De funktioner som jag uppskattar mest förutom pulsfunktionerna är träningseffekten samt hastighet/distans och höjdmätaren. Träningseffekten visar hur mycket som träningspasset "gett" på en skala från 1 - 5 där 1 är lika med lugn, återhämtningsträning och 5 är lika med riktigt hård träning.

Om du slår till på en Suunto så kan jag rekommendera <http://www.klockia.se> . De har skött sig exemplariskt när jag handlar av dem (och de var billiga dessutom).

Polar eller Suunto?
håller med i allt sobe z skrev, bra sammanfattat.
känner inte alls igen mig i frenies beskrivning av produkt och support. visst verkar en del exemplar krångla väldigt mycket men till och med de som är "polarhatare" brukar erkänna att de har grym support som är mer än samarbetsvilliga. söker man lite här på forumet så hittar man till och med trådar skapade för att prisa polars support...

på ebay kan man hitta billiga exemplar.

Tillbaka
Topp