Polar + IR, igen!

Polar + IR, igen!
jokkoapa skrev:
-------------------------------------------------------
> Kjelle har den här som fungerar utmärkt med min
> 725X.
>
> // Jocke

Gött, tack!
Får inhandla en sådan imorgon.

UdoDirkschneider skrev:
> Min 625x funkar klockrent med den inbyggda IR:n i
> min HP-laptop, trodde IR-överföring var en
> standard?..fan va lyckligt ovetande man kan vara
> =)

Jag trodde också att det var standard, kan inte hitta någon IR-port att aktivera på min HP (zd8399ea). Och om jag läser specen på min dator, så står det att den har Infraröd port för fjärrkontroll.
http://h20195.www2.hp.com/PDF/c00539956.pdf
Surt!

Polar + IR, igen!
i o med att IR idag nästan helt slagits ut av tekniker så som bluetooth o annat, så äre inte alls lika vanligt i datorer idag, så som för några år sen. ibland har de IR mottagare, som kan ta emot signaler från t.ex. fjärkontroll, men inte kan sända, vilket krävs för att kommunicera me en klocka.

Polar + IR, igen!
Min CS400 funkar fint med kjelles IR. Men den var seg att installera, man var verkligen tvungen att använda den medföljande skivan. Och på vissa datorer gick den inte att installera. Men billig var den.

Polar + IR, igen!
jokkoapa skrev:
> Kjelle har den här som fungerar utmärkt med min
> 725X.
>
> // Jocke

Den fungerade klockrent med min S725X också.
Ser inte likadan ut som den på bilden, men det var samma pris och art.nr. hos Kjell.

Polar + IR, igen!
Lägger bara in lite information i tråden så den blir lite uppdaterad och aktuell.

Den nuvarande IR-adaptern på Kjell&Co (179 kr) ser inte ut som adaptern som är avbildad i katalogen, utan liknar mer ett USB-minne i formen, men den funkar fullgott ihop med WinXP och Polar CS600, kan jag meddela. Lite trix med drivrutinerna i början, men sen rullade det på fint.

Ganska nöjd med att ha sparat ca 400 kr!

Polar + IR, igen!
Lite trådkapning men är det någon annan som haft problem med polars orginalinterface när man ska dra ut den ur datorn? Min dator får spelet och reagerar ungefär som om jag dragit ut en fast installerad komponent till den, ex ett ramminne eller liknande.

Polar + IR, igen!
Nån som har fått någon IR-adapter att funka i Vista 64-bitars ihop med Polar? (i mitt fall 625sx). Min gamla adapter som funkar i 32bitars Vista funkar inte i 64 bitars tyvärr, har letat i varenda hörn av internet efter drivrutiner utan framgång. Den jag har som inte funkar är köpt på "Classes", och verkar vara samma som de fortfarande säljer.

Polar + IR, igen!
Du kan ju testa den de säljer på Kjell. Visserligen kör jag den i XP, men det är ju ändå en annan pryl så den kanske funkar även i Vista 64?

Polar + IR, igen!
geologen skrev:
> Du kan ju testa den de säljer på Kjell.
> Visserligen kör jag den i XP, men det är ju
> ändå en annan pryl så den kanske funkar även i
> Vista 64?

tackar för tipset, köpte IR-Adaptern på Kjell & co idag under förutsättning att det gick att lämna tillbaka den om det strulade, det fungerade utmärkt med min Polar 625sx t o m i Windows 7 64bitars (RC). IR-Adaptern såg inte likadan ut som på bilden i katalogen iofs.

Polar + IR, igen!
Då de flesta av produktlänkarna i tråden inte längre länkar till produkter som säljs ställer jag frågan igen: Finns det någon som känner till något IrDA-interface som fungerar tillsammans med S610i som fortfarande går att köpa? Interfacet får alltså inte innehålla Sigmatelchipet om jag förstått det hela rätt.

Polar + IR, igen!
magjo skrev:
> Då de flesta av produktlänkarna i tråden inte
> längre länkar till produkter som säljs ställer
> jag frågan igen: Finns det någon som känner
> till något IrDA-interface som fungerar
> tillsammans med S610i som fortfarande går att
> köpa? Interfacet får alltså inte innehålla
> Sigmatelchipet om jag förstått det hela rätt.

Gör som thompa några inlägg upp - skaffa ett sånt från Kjell&Co och se om det funkar. Fixa så det går att lämna tillbaks om du inte får ordning på det. Förpackningen är en sån som kan öppnas utan att skada nåt, så det går utmärkt att testa utan att förstöra.

Polar + IR, igen!
geologen skrev:
> Gör som thompa några inlägg upp - skaffa ett
> sånt från Kjell&Co och se om det funkar. Fixa
> så det går att lämna tillbaks om du inte får
> ordning på det. Förpackningen är en sån som
> kan öppnas utan att skada nåt, så det går
> utmärkt att testa utan att förstöra.

Jag har ett interface från just Kjell&Co liggandes här på bordet. Det fungerar inte. Efter att ha läst lite noggrannare har jag kommit fram till att det är just i-klockorna som inte fungerar tillsammans med Sigmatelchipet. Med nyare klockor verkar det dock fungera enligt vad Thompa med flera rapporterat här i forumet.

Polar + IR, igen!
magjo skrev:
> geologen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Gör som thompa några inlägg upp - skaffa ett
> > sånt från Kjell&Co och se om det funkar. Fixa
> > så det går att lämna tillbaks om du inte
> får
> > ordning på det. Förpackningen är en sån som
> > kan öppnas utan att skada nåt, så det går
> > utmärkt att testa utan att förstöra.
>
> Jag har ett interface från just Kjell&Co
> liggandes här på bordet. Det fungerar inte.
> Efter att ha läst lite noggrannare har jag kommit
> fram till att det är just i-klockorna som inte
> fungerar tillsammans med Sigmatelchipet. Med nyare
> klockor verkar det dock fungera enligt vad Thompa
> med flera rapporterat här i forumet.

Men hur vet du att du har samma modell som vi har? Tydligen har de bytt modell på senare tid, och den nya (som jag och thompa har) kanske inte du har? Fast köpte du det nu under våren/sommaren lär det nog vara samma.

Polar + IR, igen!
geologen skrev:
> Men hur vet du att du har samma modell som vi har?
> Tydligen har de bytt modell på senare tid, och
> den nya (som jag och thompa har) kanske inte du
> har? Fast köpte du det nu under våren/sommaren
> lär det nog vara samma.

Jag vet ju inte vilken modell ni har, men jag köpte min igår, så det är definitivt Kjell&Cos nuvarande modell. Den ska dock returneras snarast då den inte fungerade.

Dessutom läste jag på http://www.pursuit-performance.com.au/polar/html/local/faq/faq_irda.html:
"If using a non-Polar USB IrDA device, check if the device contains a SIGMATEL chipset (info can be found in the windows device manager). There is an incompatability with the S-series S610i, S710i, S720i, S810i models and the Sigmatel chipset. Brands that we have found with this chipset are the BAFO, Spirit, Sitecom CN-100 V2 and Belkin F5U235au. As at December 2003.

Note: The new S725, S725X, S625X, AXN500 and AXN700 communicate with the "SIGMATEL chipset" IRDA devices."

Jag har sett att http://www.dustin.se/pd_5010031734.aspx säljer en ir-adapter, men då den kostar 450 kr känns det som att jag lika gärna kan lägga på en dryg hundring och köpa Polars interface för 600 kr. Min tanke med att köpa något annat än Polar original var såklart att komma billigare undan.

Polar + IR, igen!
Hej! Har precis köpt en irda från kjell & co. Har dessvärre problem med att synca den med min polar rs400. Någon som kan bekräfta om irda dongeln skall blinka rött eller på nått sett visa livstecken eller om man inte ser att den är igång?

Polar + IR, igen!
Jokke' skrev:
> Hej! Har precis köpt en irda från kjell & co.
> Har dessvärre problem med att synca den med min
> polar rs400. Någon som kan bekräfta om irda
> dongeln skall blinka rött eller på nått sett
> visa livstecken eller om man inte ser att den är
> igång?

Min blinkar inte på nåt sätt. Den bara funkar.

Du försöker väl inte använda den på en Mac, hoppas jag. Polar är nog bland det Mac-fientligaste som finns. Jag har fått skaffa en separat WinPC enbart för att kunna använda min CS600!

Polar + IR, igen!
H j ä l p .

Ja då var man här också, ny dator med Vista Home Premium 64 och givetvis så funkar det inte med IRDA.

Har testat med Polars egna vita gamla IRDA usb och Claeses men nix, Claes varianten funkar i en bärbar med Vista 32 men inte i min fasta burk med 64,

Enligt Polars support ska det inte funka överhuvudtaget med Vista 64 och IRDA, MEN, ibland gör det det ändå!!!???

Blir väl till och chansa med en från Kjell&co.

Kanske är det fler som hunnit hackat vidare medans tråden sovit och kommit fram till något nytt i den här frågan.

Polar + IR, igen!
mankis skrev:
> H j ä l p .
>
> Ja då var man här också, ny dator med Vista
> Home Premium 64 och givetvis så funkar det inte
> med IRDA.
>
> Har testat med Polars egna vita gamla IRDA usb och
> Claeses men nix, Claes varianten funkar i en
> bärbar med Vista 32 men inte i min fasta burk med
> 64,
>
> Enligt Polars support ska det inte funka
> överhuvudtaget med Vista 64 och IRDA, MEN, ibland
> gör det det ändå!!!???
>
> Blir väl till och chansa med en från Kjell&co.
>
> Kanske är det fler som hunnit hackat vidare
> medans tråden sovit och kommit fram till något
> nytt i den här frågan.

Jag köpte en ir-adapter från Kjell & co i våras, den fungerar bra med Windows 7 64-bit och min Polar 625sx. Den ska säkert fungera i Vista också.
Men den jag köpte ser inte likadan ut som den som är på bild på hemsidan, men det var likadant när jag köpte min.

Polar + IR, igen!
Uppdatering.

Fick låna en Polar IRDA den svarta av min lokala urmakare och pluggade i den och vipps så funkade det :-)

Han hade pratat med Polar och dom sa att det inte fungerade men som jag skrev tidigare, ibland går det ändå.

Tackar för hjälpen på vägen.

Tillbaka
Topp