Polar S modeller med gamla hasighetssensorn?

Fredrik L

Ny medlem
Min Polar xtrainer+ har börjat ruttna och jag funderar så smått på att skaffa en ny. Någon som vet
om de gamla hastighetssensorerna (till xtrainer+) funkar med S720/S725?

Fredrik

Ja, den funkar. Åtminstone på korta avstånd. "Korta avstånd" är lite kortare än ett snöre, mer exakt än så kan jag tyvärr inte vara.

Den fungerar. Men sämre. Hastighetssensorn till S-serien ger starkare signal. Särskilt om man "byglar om den".
<http://www.roadcyclinguk.com/news/article/mps/UAN/739/v/2/sp/586346282538540877650>

Någon som vet om hastighetssensorn till Polars C-serie fungerar med S-serien? Bättre eller sämre eller inte alls?
<http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/ak_secs.cgi?funk=visa_artikel&artgrp=214&artnr=POLARCSSPEED&limit=000&extra=000&avd=5&varumarke=000&btg=0&visa=1-30&Sort=A.Beskr&Visn=Std&Kampanj_ID=>

Tack för info TBone och EnPeter! Skruvade isär en av mina sensorer och tyvärr finns det ingen bygel i den gamla modellen. Jag har dock sensorn på framgaffeln och det funkar för det mesta (tappar kontakten ibland när jag har klockan på armen och släpper styret).

/F

EnPeter skrev:
-------------------------------------------------------
> Någon som vet om hastighetssensorn till Polars
> C-serie fungerar med S-serien? Bättre eller sämre
> eller inte alls?

Jag har hittat flera sidor på nätet som säger att det inte fungerar, men jag vet ingen som provat...

/Joakim

EnPeter skrev:
> Den fungerar. Men sämre. Hastighetssensorn till
> S-serien ger starkare signal. Särskilt om man
> "byglar om den".
>
Ny klocka inhandlad (725X) men jag får inte de gamla sensorerna att funka med den nya klockan. Krävs ngn speciell inställning för att få det att funka (eller måste jag använda VISA:t igen)?

/Fredrik

hur är batteriet i sensorn? funkade med xtrainern? annars så maila polar, de om någon vet o de brukar vara ärliga o duktiga, så du lär få ett bra svar.

det fungerar.. per K kör så på sin vintercykel.

fast vad ska man med hastighetssensor till? du får bara plats med mindre träning i klockan.

Baltazar skrev:
> hur är batteriet i sensorn? funkade med xtrainern?

Ja båda mina gamla senorer funkar med xtrainerklockan men inte med
725X:an. Hade klockan typ 5cm från sensorn.

> annars så maila polar, de om någon vet o de brukar
> vara ärliga o duktiga, så du lär få ett bra svar.

OK. Skall testa detta.

/F

Tim skrev:
> det fungerar.. per K kör så på sin vintercykel.
>
> fast vad ska man med hastighetssensor till? du får
> bara plats med mindre träning i klockan.

jo, men 725x har ju riktigt mycket minne så nog klarar han sig bra länge. min s625x har just nu 14 timars träning inlagt o då är den precis halvfull. och då är den ändå stäld på att spara var 5 sekund. alltså tätaste intervallet. så man ska hojja mycket eller vara ifrån datorn länge för att man ska behöva oroa sig över att minnet blir fullt :D sen är ju hastigheten i tripmätarn oxå intressant att veta i träningen :D

baltazar:
jag vet mycket väl, har själv en s710.. jag blev less på hastighetssensorn då den äter upp massor av minne.

en veckas träning får iaf inte plats i mina 710 med hastighetssensor utan att tömmas, utan sensorn är det också knapert, bara 15H lagringstid i den, dock med höjd mätaren på. i 5s läget.

Provade Xtrainer:n på nya sensorn och det verkar funka. 725X:n kanske behöver starkare signal än Xtrainern. Skall prova att byta batterier i de gamla sensorerna.

/F

Tim skrev:
> baltazar:
> jag vet mycket väl, har själv en s710.. jag blev
> less på hastighetssensorn då den äter upp massor
> av minne.
>
> en veckas träning får iaf inte plats i mina 710
> med hastighetssensor utan att tömmas, utan sensorn
> är det också knapert, bara 15H lagringstid i den,
> dock med höjd mätaren på. i 5s läget.

jorå, men vad jag ville säga att du får köra bra mycket utan att föra över nått till datorn för att minnet ska vara ett problem. även med hastighetssensorn inkopplad så att säga. eller så är man lat o inte orkar tömma sin klocka efter en 20-25 timmar som den lär klara med cykeldatorn på :D

men 15 timmar? min s625x klarar 28 timmar med 5s läget. nu ska det ju sägas att både s625x och s725x har löparfunktionen, alltså kan det ju vara mer minne, va vet ja.

Fick följande svar från Polar:

[cite]
Hej Fredrik,

de gamla hastighetssensorerna till XTrainer Plus kan fungera med S725X men de har betydligt kortare räckvidd. Det går tyvärr inte att uppdatera de gamla sensorerna, så du får köpa nya om du vill ha flera sensorer till din S725X.

Hälsningar
Peter Wallén
Polar Electro Sverige AB
sverige@polar.fi
[/cite]

Verkar alltså vara VISA:at man skall använda för att få det att funka.

/Fredrik

Tillbaka
Topp