Polar S710 lev. med eller utan hastighetsmätare?

Hej

Tänkte skaffa en Polar S710i från www.bike-discount.de
Sajten är lite otydlig på en del punkter
* Hastighetssensorn följer den med klockan eller inte?
* Hastighetssensorn, mäter den endast hastighet? Måste väl mäta sträcka också?
* Loggas hastighet och sträcka i klockan? Parallellt med pulsvärdena alltså?

Min gissning är att hastighetsmätare inte ingår. Men å andra sidan nämner klockbeskrivningen att som tillbehör kan man köpa kadensmätare och trampkraftmätare. Inget nämns om hastighetsmätaren vilket KAN tolkas som att den ingår.

Polar har strukit den här modellen från sin hemsida så det är svårt att hitta info. Sökt i forum och på nätet men inte blivit klokare.
Visst, modellen är gammal och de nya klockorna är säkert bättre. Men priset är oslagbart. 179Euro för klockan. Nya modellerna från Polar med IR-överföring etc är ju minst tusingen dyrare...Känns inte värt det. De billigare klockorna har den där sugiga SonicLink historien som ingen verkar bli glad av...

Tacksam för svar
mvh
Mattias

Senast redigerad av en moderator:
Svaret är ja på alla frågorna. :)

Hastighetssensorn ingår, klockan loggar dess värden tillsammans med sträcka. Det bästa är att höjdgrafen i datorn får sträcka på X-axeln istället för tid, tycker jag.

Alla IR-enheter är dock inte kompatibla med klockan och Polars dator IR-interface ingår inte. De flesta bärbara datorer med inbyggd IR funkar dock fint (testat HP, Dell och IBM). Belkin har/hade ett interface som funkar bra också, betydligt billigare än Polars egna.

Någon som vet hur man nollställer trippmätaren? Jag har glömt bort det...

Med undantag av att 710 inte kan överföra till nokia mobiler och mäta stignings % medans du kör är den identisk i funktion med nuvarande topp cykelmodeleln 725X. Plasten är bara grå istället för kolfiber färgad. SÅ man kan säga att det äar toppmodeleln till halva priset. Samma software i övrigt och pulsbäalte och speedsensor följer med. Kadens är något man köper till.

Jag har en gammal S710 (inget i) och med den följde hastighetssensor och hållare med.
Rent formellt så registrerar väl hastighetssensorn bara när magneten passerar den men för att svara på dina frågor så lagras hastighet, sträcka, höjd, puls mm i klockan. Vissa saker kan stängas av om man så önskar.

Ang. IR-överföring så har den nog det eftersom min äldre har det....och om du får problem med IR-överföring så finns det en handfull trådar om det här på happy.

Scott tokig skrev:
-------------------------------------------------------
> TRIPPMÄTAREN nollställs genom att trycka in den översta vänstra knappen ett tag.

Så var det ja, tackar!

the_TnT skrev:

>
> Någon som vet hur man nollställer trippmätaren?
> Jag har glömt bort det...

många svar samtidigt ;-)

trippmätaren har jag för mig att man nollställer snarlikt som man tar bort filer, dvs tar fram värdet och sedan håller över vänstra knappen intryckt...

Hastighetssensorn känner egentligen bara av hur fort hjulet snurrar, eller ger signalerna hur ofta hjulets magnet passerar sensorn. Klockan bearbetar inkommande data och omvandlar det till hastighet och sträcka utifrån dina angivna värden för hjulets omkrets.

Garmin Edge 305 är roligare, då kan du få fräcka kartbilder efteråt och så går den att använda till aktiviteter där man inte kan förlita sig på hjul för att mäta sträckan, som exemplevis, långfärdsskridsko och längdskidåkning. (Min Polar 710 skräpar i en låda sedan jag fick min Garmin.)

Calle

Enklast borde vara att gå in på www.polarpuls.com och läsa till dig all information (på svenska)
i lugn och ro. Där strå även rekommenderade priser.

Kollade själv på bike-discount för ett halvår sedan, PolarS710 hade även utgått från dem, men de kan ju fått in fler sedan dess. Kolla annars us-siter. Där kan du få en 725X för under 2500 med frakt och tull.

Scott tokig skrev:
> Tycker Garmin 305 är för klumpig. Menen
> forerunner kunde vara ok. Å andra sidan kommer
> polars GPS klocka om nån månad.

Var hittar man mer information om Polars kommande GPS klocka? - låter mycket intressant!

Tackar för alla svar. Speciellt the_TnT för informationen.
Har beställt en S710i nu. 1750kr tror jag det blev

Daddy D.Lux: Garmin 305:an var tänkbar ett tag men efter att ha insett att den är stor som ett mindre kylskåp att ha på armen samt har batteritid på 10h så var den rökt direkt. Inget man kan ha som vardagsklocka direkt. Har dock hört mycket lovord om den och dess funktioner men det får bli nästa pryl :-).

S710i känns faktiskt som ett riktigt klipp när det gäller funktion kontra pris.
Ingen annan är ens i närheten av att erbjuda samma grejer...

Senast redigerad av en moderator:
Scott tokig skrev:
> Själva klockan finns redan som löpar klocka men
> med Gpsén kan man ha den till cykling också. Den
> blir ruskigt dyr i Sverige nära 7000 inklusive
> allt. Se här:
> http://www.polar.fi/polar/channels/eng/segments/Ru
> nning/RS800_GPS.html

Men för fan Polar! Dom kan ju inte hålla på och komma med nya tuffa prylar när man just köpt deras "senaste" tuffa pryl. =)

Tillbaka
Topp