Pole lägger ner sin kolfiber-satsning av etiska skäl

Westman

Aktiv medlem
Läsvärd artikel.

https://www.pinkbike.com/news/carbon-conundrum-pole-bicycles-ditch-their-plastic-project.html

" What did you discover when you went to China to view the factory and sign off on the project?

Carbon fiber frame manufacturing is labor intensive work. We learned that there’s no way of automating the carbon fiber process. This means that all the labor in carbon manufacturing has to be in low-cost countries; Myanmar, for example. We found out that also the carbon waste is not handled properly. The factory where we visited stated that the carbon waste is “ocean fill.” I guess it means that they dump it in the ocean..."

Kudos till Pole för beslutet tycker jag själv. Vettig analys också att för slutkonsumenten är liksom ngt lägre statisk ramvikt rätt ovärt om man inte redan köpt top of the line allt annat.

Hållbarhetstänket är rätt lågt i mtb-branschen f ö där det mest handlar om att få oss att byta så ofta och så mycket som möjligt.

Senast ändrad:
Fett bra om det är så illa i den branschen! Och så känns det bättre att jag inte kostat på kol i hojen utan smältbar alu.

Låter ju fint att anledningen är etiska skäl men det finns säkert fler anledningar, tex så måste man sälja ganska många ramar för att täcka kostnaderna för formarna..

Exakt min tanke. Det luktar efterkonstruktion... En kolram kan man laga.....Men visst är det bra att tänka på miljön. Alu är fruktansvärt energikrävande att framställa.....

Om ett antal miljoner år kommer vi ha bergskedjor av kolfiber när sedimenten på havsbottnen veckar sig. Wow !

För min del spelar det egentligen inte någon roll om det är en efterkonstruktion eller inte. Jag tycker huvudpoängen här är att man skickar en signal till resten av branschen. Cykelindustrin brukar ju själva gärna påpeka hur miljövänligt det är att cykla, men jag tror inte att tillverkningsindustrin i branschen är speciellt grön egentligen.

Har detta inte diskuterats i en annan tråd och i ett annan forum där någon efterforskat och funnit att cyklar borde göras av i första hand bambu, i andra hand STÅL, femtielfte hand aluminium och långt därefter i carbång...

Det viktigaste ur del flesta aspekter är förmodligen som vanligt att man köper lokalproducerat och sällan.

larsaw sa:
Har detta inte diskuterats i en annan tråd och i ett annan forum där någon efterforskat och funnit att cyklar borde göras av i första hand bambu, i andra hand STÅL, femtielfte hand aluminium och långt därefter i carbång...

Bambucyklar kan ju inte vara det mest miljövänliga för oss som bor i ett land med så mycket skogsproduktion. Gran borde vara bäst.

Stål och aluminium återvinns i rätt hög grad, även spillmaterialet från tillverkning (eftersom det är värt pengar).

pennan sa:
Det bästa är väl att köpa begagnat.
Recycling ni vet...

Det blir svårt om en är trendkänslig o "måste" ha lång reach i förhållande till given sadelstagshöjd...
Samt ev hjulstorlek osv osv :/
Men tanken var god!

larsaw sa:

Men herregud, tänk på PANDORNA! :)

SadPanda.png

Eftersom Pandor är en förälding av bambu borde pandor vara bättre cykelmaterial än bambu. Vi kanske ska börja göra cyklar av pandor istället?

Bilagor

• _20170915_175322.JPG
    _20170915_175322.JPG
    57.4 KB · Besök: 30
Flashback's bästa tråd sa:
Jag har sedan jag såg Linda Nånting på TV4 gosa med pandaungar blivit kär i dessa söta varelser! Jag undrar nu om det vore möjligt att ha en panda i Sverige? Jag planerar inte att inskaffa en, det vore elakt, utan jag undrar bara om det vore möjligt genom att dem är utrotningshotade och så.

Senast ändrad:
fhloston sa:
Bengt-re sa:
larsaw sa:
Kupa sa:
larsaw sa:
Har detta inte diskuterats i en annan tråd och i ett annan forum där någon efterforskat och funnit att cyklar borde göras av i första hand bambu...

Men herregud, tänk på PANDORNA! :)

Det växer upp nya... ;)

Pandor växer inte på träd.

Joho

Aha!

Plocka blåbär och några pandor i helgen då! Nice!

här pratar man om produktion, men utskrotning och återvinning av kolfiberdetaljer kommer att bli ett ökande problem. fibrerna är sannolikt inte nyttiga i fri natur. bör också vara svåra att nedbryta.

Återvinning av kolfiber verkar i och för sig vara ett område det forskas en del på.

Med den formulering de använder kan Pole om ett är hitta en tillverkare som fyller deras krav och hoppa på tåget...
TREK tillverkar väll en del i USA, så att man måste vara i låglöneländer stämmer väll inte heller helt.
Jag hade hellre sett en livscykelanalys och en slutsats utifån det, eller en kravlista.

Kolfiberramtillverkning är i sig själv lika miljövidrigt som stål och alu eller titan. Det som man kan göra är att ta hand om avfallet på rätt sätt vilket inte görs idag, man slänger restprodukterna hursomhelst. Det är problemet och årsmodellhetsen också. Nytt varje år, varför det, är det trasigt? reparera, går det inte så köp nytt. Men de allra flesta kasserar när man kan reparera vilket är trist.

Om man tillverkar ramar i Sverige så är det ingen fara, man tar ham om avfallet enligt gällande lagstiftning, inte som i asien. Rena vilda västern där.

En miljönackdel som är svår att komma ifrån med kolfiber är att resinerna är en oljeprodukt. Nu är ju knappast metallindustrin driven på förnybara källor, men teoretiskt skulle den kunna vara det till skillnad från kompositplasterna. Å andra sidan lär det väl inte vara så långt tills någon uppfinner en icke-oljebaserad resin.

Bara jag som tycker det hade varit ett bättre statement om de faktiskt gått vidare och gjort kolfibermodellen, men istället letat reda på någon fabrik (oavsett var) som sköter sig och i samma veva arbetat fram en certifiering i samarbete med andra aktörer i branschen?
Ingen enkel sak jämfört med att bara säga "vi skiter i det här" och få massa reklam för det, men är ju bara att kolla på exempelvis outdoor-/textilbranschen där det finns ett flertal olika miljöcertifieringar på allt från tyger, tillverkning, dun samt företag som har egna rutiner för återvinning/reparation som kunderna vinner på.

Personligen är jag helt säker på att det kommer fortsätta öka med kolfiber inom cykelbranschen, så ska man slå sig för bröstet och "rädda miljön" hade det nog haft större effekt att göra något sånt än att bara fortsätta jobba med aluminium. Kanske lite väl generaliserande men gissar på att priset fortfarande kommer vara största avgörande faktor för att folk väljer bort kolfiber, så lite preaching to the choir att säga att folk ska hålla sig undan kolfiber. Det kommer alltid finnas en stor massa som oavsett kommer vilja ha saker i det material som ger bäst prestanda eller helt enkelt är "coolast/dyrast", så lägg på ett par procent av priset och häng en stor tag på cykeln och skylta i reklamen med att den är ansvarsfullt tillverkad samt inrätta en reparationsavdelning och inte bara reklamationsavdelning. Alternativt ha kontrakt med firmor som Kid1000/Hellöre om det är en enklare väg att gå för en liten tillverkare.

Skulle vara bättre för miljön och trots något dyrare pris skulle nog många kunder vara villiga att betala den slanten samt kanske vinna på det i slutändan om de i många fall tryggt och enkelt kan få sin cykel reparerad till förmånligt pris om garantin inte gäller för skadan.

De kanske kunde bett Hope om hjälp (och startat märket Hole, eller möjligtvis Pope). De har ju rätt hög svansföring när det gäller säkerhet, miljö och arbetsmiljö kring sin UK-baserade tillverkning i kålplast. Nersidan är väl prislappen (men om det inte är dyrt för dig så är det dyrt för någon annan).

https://www.hopetechhb.com/

/Johan

Jag läste 'av estetiska skäl'. Men då borde de skrota Evolink-hojarna också. Väldigt oestetiska.

Tillbaka
Topp