Polisanmäla olaglig el-cykel

WAKIdesigns

Aktiv medlem
Inte så länge sen har jag sett två gentlemens på B-52 Stealth Bomber el cyklar i Änggården. De är olagliga på alla möjliga sätt, inte bara i skogen.

Jag har inget mot lagliga el-mtb med 250W motor och max fart vid assist på 25km/h, meeen el-cyklar blir kraftigare och kraftigare så jag funderara på vad kan vi göra för att stoppa dumma trenden och kämpa för bra rykte av MTB hos kommunen?

Kan man polisanmäla såna gubbar och förvänta sig någon form av reaktion från myndigheterna?

WAKIdesigns sa:
Inte så länge sen har jag sett två gentlemens på B-52 Stealth Bomber el cyklar i Änggården. De är olagliga på alla möjliga sätt, inte bara i skogen.

Jag har inget mot lagliga el-mtb med 250W motor och max fart vid assist på 25km/h, meeen el-cyklar blir kraftigare och kraftigare så jag funderara på vad kan vi göra för att stoppa dumma trenden och kämpa för bra rykte av MTB hos kommunen?

Kan man polisanmäla såna gubbar och förvänta sig någon form av reaktion från myndigheterna?

Klart du kan anmäla, och i ärlighetens namn BÖR man väl göra det.
Fast mest i form av en markering.
För med de problem polismyndigheten står inför lär olagliga elcyklar knappas prioriteras.

Om det överhuvudtaget skall leda till något måste du ha klar identifiering av personen samt vittnen. Men inte ens då tror jag det blir något även om poliserna plötsligt skulle få stora resurser, det är ju bara att säga att cykeln inte finns kvar.

Rent teoretiskt så om tillräckligt många skulle anmäla om samma plats, och då gärna många äldre, så skulle polisen möjligen sätta upp en kontroll på platsen. Men det är teoretiskt, väldigt teoretiskt.

Men håller med @Vernersson, anmäl ändå, och blir det tillräckligt många så kanske det iaf kommer att diskuteras inom polisen.

Eftersom de kommer vara en bidragande orsak till et framtida cykelförbud i änggården så ligger det i mtb-cyklisters intresse att dessa gentlemen åker dit för att köra omregistrerad mc/mopen och bryta mot terränglagen.

Har man cash att köpa en sådan så lär de ju inte sluta använda den för att någon anmäler det. Bäst är väl att prata lugnt med dem. Om många gör det så kanske de iallafall tänker till lite.

Akoa sa:
Har man cash att köpa en sådan så lär de ju inte sluta använda den för att någon anmäler det. Bäst är väl att prata lugnt med dem. Om många gör det så kanske de iallafall tänker till lite.

Tyvärr lär det inte räcka.... jag har sett polisens kamp mot olaglig körning av cross hemmavid och de killarna ger sig inte kan jag säga... Böter, beslagta crossen eller fängelse är metoden som kan fungera.4rrr

Det man kan göra är väl att sätta upp lite A4 lappar vid orienterings och anslagstavlor och säga att man är mtb cyklist och har sett dessa olagliga el-mtb terrängen och inte stödjer detta och om någon ser dem ska de säga till dom och ringa polisen.

Jag tror det gäller att tidigt slå in en kil mellan el-mtb och mtb, annars kommer svensson och politikerna inte kunna skilja oss åt och förbjuda oss alla rakt av. Synd att några få ska förstöra för så många.

Generellt är el-mtb är inte tillåtet i terräng, trimmad eller ej: http://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Allemansratten/Det-har-galler/Cykling/

Körde de på ett oansvarigt sätt? För jag tror folk reagerar mer på hur man kör än hur cykeln ser ut. Och de flesta ser väl inte någon större skillnad. Jag kan gärna försöka prata med dom när jag ser dom, är mycket där ute.

Bertillabrava sa:
Ja vill du att polisens resurser ska urholkas ytterligare så är du inne på rätt metod!. Men du ... kom sedan inte och gnäll när ...

Men du som vet bättre man väl ge oss andra en lista på vilka brott som inte ska beivras av samhället. Åsso vet alla vilka lagar som det är fritt fram att strunta i.

Grejen är att de kraftiga el-mopeder med pedaler (som Stealth Bomber) är olagliga även på gator. De har inga registreringsskyltar och för att kunna registrera en sån fordon skulle de behöva riktiga lampor och blinkare, bakspegel etc. sen betala skatt och försäkring. De två gubbar hade inga skyltar. Inga hjälmar heller. Så det handlar både om skogen, cykelväggar och väggar. Vi kan säga att de är icke välkomna i varje möjlig ställe...

EDIT: Läste också att det finns massor med olagliga el-cyklar på cykelväggar (mer än 250W, kör fortare än 25, osv.) Det är brukare som är ansvariga, inte de som säljer.

Senast ändrad:
Men körde de vårdslöst eller på ett sådant sätt att det skadade skogen...? Eller blev TS mest provocerad av att de existerade i skogen?

Som Bengt-re skrev, fängelse är det väl ända rätta!!

Polisen har ju fått en större utökad budget inför 2017 och jag hoppas de extra miljonerna går direkt till elcykeljakt! Som nybliven förälder så vill man att sina barn ska kunna växa upp i trygghet!

Elcyklar, även lagliga, är det värsta som finns!

Kassler sa:
Som Bengt-re skrev, fängelse är det väl ända rätta!!

Polisen har ju fått en större utökad budget inför 2017 och jag hoppas de extra miljonerna går direkt till elcykeljakt! Som nybliven förälder så vill man att sina barn ska kunna växa upp i trygghet!

Elcyklar, även lagliga, är det värsta som finns!

Håller med! I brist på andra, viktigare, samhällsproblem att engagera sig i så är det tur att man kan kämpa mot elcyklar!
De är verkligen ett hot mot skogen, samhället, svenska värderingar och demokrati!

emmer sa:
Eftersom de kommer vara en bidragande orsak till et framtida cykelförbud i änggården så ligger det i mtb-cyklisters intresse att dessa gentlemen åker dit för att köra omregistrerad mc/mopen och bryta mot terränglagen.

Fast om google informerade mig rätt så är inte Änggården ett naturreservat och då får man inte förbjuda cyklar(?). Hur som haver tröttsamt med personer som vill ha förbud bara för sakens skull. Nu vet inte jag om dom här buskörde, eftersom det inte framgår, men annars så är det så typiskt svenskt att störa sig på allt som inte passar deras egna normer. Ja visst, dom är inte regelrätta, men det är ju också så att lagen inte är anpassade efter dom i dagsläget.

Förbereder mig för en avrättning a'la Happyride nu men men. :)

Håller med om att det är ett exempel på varför Sverige är rätt trist. En parallel är drönare (som nästan är on topic); bara för att vissa kanske missköter sig och filmar det man inte bör så ska allt förbjudas.

Ett vettigare förhållningssätt är att faktiskt lagföra och ge kännbara straff till de som faktiskt missköter sig. Men det är något polis och myndigheter är riktigt dåliga på.

KTMmarcus sa:
Fast om google informerade mig rätt så är inte Änggården ett naturreservat och då får man inte förbjuda cyklar(?).

Å andra sidan är ju formuleringen hos Naturvårdsverket ganska tydlig:
"Däremot gäller allemansrätten inte motordrivna cyklar och andra motordrivna fordon"
http://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Allemansratten/Det-har-galler/Cykling/

(därmed inte sagt att jag tycker polisjakt ska vara högprioriterat såvida det inte gäller buskörning à la crossmototrcykel)

/Johan

Och var är det att inte misskött sig att köra motorfordon (olaglig moped/motorcykel) i terrängen, där det, enligt terrängkörningslagen, är olagligt att köra (plus då att olagliga fordon är olagliga överallt)

Foxis sa:
Håller med om att det är ett exempel på varför Sverige är rätt trist. En parallel är drönare (som nästan är on topic); bara för att vissa kanske missköter sig och filmar det man inte bör så ska allt förbjudas.

Ett vettigare förhållningssätt är att faktiskt lagföra och ge kännbara straff till de som faktiskt missköter sig. Men det är något polis och myndigheter är riktigt dåliga på.

Adam K sa:
Och var är det att inte misskött sig att köra motorfordon (olaglig moped/motorcykel) i terrängen, där det, enligt terrängkörningslagen, är olagligt att köra (plus då att olagliga fordon är olagliga överallt)

Foxis sa:

Poängen är att staten och även andra bör ge fasen i vad man gör såvida man inte skadar något eller någon annan, eller kan utsätta någon för uppenbar risk.

Om de som TS hetsar upp sig över körde förståndigt så gjorde de MINDRE skada än en tvärnitande strava-hetsare.
Ska de då polisanmälas bara för att de körde fel pryl även om de var vettigare än någon med rätt pryl? Jag tycker inte det.

Döm folk efter vad de faktiskt gör, inte vilka de är, var de är, eller vad de använder.

Många tycker att skattefusk är rätt "offer-fritt". Köra med bilar med körförbud för sitt de inte klarat besiktningen, t ex för sitt bromsarna är rostiga. Det händer säkert inget.
Ha sex med en 12 åring, hon sa inte nej så hon var säkert med på det.
Vilka lagar ska vi skita i menar du? Eller, vem ska bestämma det?

Foxis sa:
Adam K sa:

Foxis sa:

Poängen är att staten och även andra bör ge fasen i vad man gör såvida man inte skadar något eller någon annan, eller kan utsätta någon för uppenbar risk.

Om de som TS hetsar upp sig över körde förståndigt så gjorde de MINDRE skada än en tvärnitande strava-hetsare.
Ska de då polisanmälas bara för att de körde fel pryl även om de var vettigare än någon med rätt pryl? Jag tycker inte det.

Döm folk efter vad de faktiskt gör, inte vilka de är, var de är, eller vad de använder.

JojjeM sa:
KTMmarcus sa:
Fast om google informerade mig rätt så är inte Änggården ett naturreservat och då får man inte förbjuda cyklar(?).

"Däremot gäller allemansrätten inte motordrivna cyklar och andra motordrivna fordon"

(därmed inte sagt att jag tycker polisjakt ska vara högprioriterat såvida det inte gäller buskörning à la crossmototrcykel)

/Johan

Å andra sidan resonerade mina kompisar för 15 år sedan och kom fram till att det var bättre att köra cross än trimmad moped, för vilken polis kan ta en crossåkare med lokalkännedom? Det är ju bara att ta närmaste stig/motionsspår och gena över till andra vägar och sedan vidare... Vad ska polisen sätta emot?

Adam K sa:
Många tycker att skattefusk är rätt "offer-fritt". Köra med bilar med körförbud för sitt de inte klarat besiktningen, t ex för sitt bromsarna är rostiga. Det händer säkert inget.
Ha sex med en 12 åring, hon sa inte nej så hon var säkert med på det.
Vilka lagar ska vi skita i menar du? Eller, vem ska bestämma det?

Du får ursäkta, men din logik och förmåga att plocka fram argument är så dålig att jag egentligen inte har lust att svara.

Men för att vara tydlig så är väl en lämplig analogi att bara för att folk skattesmiter så ska alla möjligheter till utländsk placering förbjudas, eller bara för att vissa begår övergrepp så ska sex förbjudas. Är det vettigt? Nej, inte speciellt. Snarare rätt korkat.

Min poäng är att Sverige är ett land där kollektiv bestraffning är väldigt vanligt och enskilt ansvar oftast obefintligt.

I det aktuella fallet hävdar jag att myndigheterna borde skita fullständigt i om någon cyklar med el-assist, men ALLA som cyklar vårdslöst bör kunna lagföras.

Återigen, för femtielfte gången: Det vissa här, och de flesta svenska politiker, inte fattar är att det är den individuella utövaren som kan vara ett problem, inte det han/hon väljer att färdas på. En elhoj behöver inte slita mer än en vanlig, det hänger helt på hur den används.

Senast ändrad:
Det är ingen som köper en olaglig el moppe och framför den med sans och förnuft. Anledningen till att man handlar dessa är att man vill visa att man bryr sig inte vad andra tycker man är lat och oansvarig. Det stora problemet är att cykelbutiker marknadsför dom som cyklar. Och tro att man kommer ändra i allemansrätten till att tillåta el cyklar nej då är det förbud för all cykling som gäller.

JojjeM sa:
KTMmarcus sa:

/Johan

Nu var det ju mest hotet om att få ett cykelförbud som jag åsyftade, att det inte lär kunna ske (?) eftersom det inte är ett naturreservat...

InTheZone sa:
Jag tror det gäller att tidigt slå in en kil mellan el-mtb och mtb, annars kommer svensson och politikerna inte kunna skilja oss åt och förbjuda oss alla rakt av. Synd att några få ska förstöra för så många.

Annars har jag ett förslag om vart du kan göra av kilen...

/Johan[/quote]

Nu var det ju mest hotet om att få ett cykelförbud som jag åsyftade, att det inte lär kunna ske (?) eftersom det inte är ett naturreservat...[/quote]

Nu kanske jag är ute och cyklar här...
Men cykelförbud jag väl inget med naturreservat i sak att göra. Det kan vara ett förbud i ett naturreservat men det går väl även att reglera lika väl med en lokal ordningsstadga. Det är ju tex ganska vanligt att det är cykelförbud på motionsspår.

Foxis sa:

Är du så dum i huvudet så något måste hända innan polisen ska göra något?

Här ska byggas en pulsmotor-cykel och köra runt ansvarsfullt på cykelbanor och gator...

Nej Foxis, det är du som inte fattar bad jag skriver:
1) Elmoppar är olagliga om de inte har skyltar.
2) Alla motorfordon är olagliga i terrängen om inte annat anges; Terrängkörningslagen.
Jag vill inte förbjuda annat
Jag vill att nuvarande lagar följs.
För att dessa Elmoppar ser likadana ut som el-mtb'er, och resultatet lär snarare bli fler förbud mot all terrängcykling om inte det redan olagliga inte stävas.
Läs vad jag skriver, inte vad du vill att jag skriver.

Edarion sa:
Å andra sidan resonerade mina kompisar för 15 år sedan och kom fram till att det var bättre att köra cross än trimmad moped, för vilken polis kan ta en crossåkare med lokalkännedom? Det är ju bara att ta närmaste stig/motionsspår och gena över till andra vägar och sedan vidare... Vad ska polisen sätta emot?

Om polisen ser några som buskör och inte har nån aning om vem det kan tänkas vara, så är det för dålig täthet av poliser , dvs. de har själva för dålig lokalkännedom (om traktens kids, och vilka crosshojar och motorcyklar som hör till vilken adress). När folk trodde de var listiga och buskörde cross/snöskoter när jag var yngre så brukade i regel polisen inte köra efter, utan köra hem till vederbörande (eller ofta dennes föräldrar då). Slutade ofta med snopen hemkomst.

KTMmarcus sa:
JojjeM sa:
KTMmarcus sa:

/Johan

Nu var det ju mest hotet om att få ett cykelförbud som jag åsyftade, att det inte lär kunna ske (?) eftersom det inte är ett naturreservat...

Och det handlade inte om naturreservat utan allemansrätten skulle du fått veta om du klickat på länken! Muskeldrivna cyklar. Punkt. Inget el-assist på stigarna överhuvudtaget.

"Olika typer av motordrivna cyklar

Allemansrätten ger oss en möjlighet att ta oss fram på många olika sätt. Gemensamt för dessa sätt är att man inte använder ett fordon med motor. Cyklar med motor går att köra på vägar och cykelbanor, men inte på stigar eller fritt i terrängen, där går det däremot bra att åka med vanlig cykel."

emmer sa:
Foxis sa:

Här ska byggas en pulsmotor-cykel och köra runt ansvarsfullt på cykelbanor och gator...

Läs om igen och slå upp "uppenbar risk".

Gör om den grådassiga 250W lagen istället, när infördes den ? 1914? den och många andra lagar hänger uppenbarligen inte med i utvecklingen

Edit : har ingen el-cykel och tänker inte köpa någon inom kort heller man vem fan orkar gnälla

Senast ändrad:
Simon89 sa:
Gör om den grådassiga 250W lagen istället, när infördes den ? 1914? den och många andra lagar hänger uppenbarligen inte med i utvecklingen

Edit : har ingen el-cykel och tänker inte köpa någon inom kort heller man vem fan orkar gnälla

Har du tullat på flarran ikväll? :D

Prata med dom som säljer dessa hiskeliga maskiner kan ju vara ett tips.

Adam K sa:
Nej Foxis, det är du som inte fattar bad jag skriver:
1) Elmoppar är olagliga om de inte har skyltar.
2) Alla motorfordon är olagliga i terrängen om inte annat anges; Terrängkörningslagen.
Jag vill inte förbjuda annat
Jag vill att nuvarande lagar följs.
För att dessa Elmoppar ser likadana ut som el-mtb'er, och resultatet lär snarare bli fler förbud mot all terrängcykling om inte det redan olagliga inte stävas.
Läs vad jag skriver, inte vad du vill att jag skriver.

Sist jag läste så var inte lagstiftningen klar över om elcyklar får användas i skog eller ej. NVV tycker inte det, men frågan är tydligen inte prövad juridiskt.

Sedan är det en bunt lagar och regler som faktiskt är korkade. Det finns rätt många hycklare på Happy som skriker högt om el-MTB men skiter i andra förbud.

Som sagt, de som beter sig vårdslöst eller oansvarigt ska straffas. I övrigt behöver inte samhället fler lagar och regler. Samhället behöver bli bättre på att fostra medborgarna till ansvar, och det blir lättare om de också får lite frihet.

Jag är ingen basservasser och ska inte påstå att jag är helt inläst på ämnet, men det finns rätt seriös forskning som indikerar att godtyckliga förbud som är svåra att implementera snarare motverkar syftet och utholkar respekten för myndigheter.
Jag tror på tesen, men verkar vara ganska ensam om det här.

emmer sa:
Foxis sa:

Oj, personangrepp. Vuxet.
Om du inte förstår får du läsa igen. För att hålla mig på din nivå kan jag fråga om du tycker polisen ska gripa alla, för vem vet vem som tänker göra något dumt med brödkniven? :P

NickPick sa:
Simon89 sa:

Har du tullat på flarran ikväll? :D

Prata med dom som säljer dessa hiskeliga maskiner kan ju vara ett tips.

Nej ikväll blev det inget, 3 öl igår dock

ForesterGuy sa:
InTheZone sa:

Annars har jag ett förslag om vart du kan göra av kilen...

Köra upp den i ditt arsle? Sorry buddy, I don't swing that way.

Tillbaka
Topp