Jo, punktinsatser brukar ju fungera så att dom vill markera på några enskilda individer som ett typexempel för andra, på hur det kan gå om man inte har t.e.x en ringklocka på sin hoj. Men målet måste ju ändå vara att göra det säkrare för alla inblandade parter i trafiken. Jag undrar verkligen om att göra typexempel, är det bästa och mest effektivaste mot lägre dötts och skado tal i trafiken. Är det inte ett ganska gammalt tankesätt att tänka och agera efter? Om man nu ska göra kontroller av detta slaget, så tror jag personligen att det inte räcker med att stå 2 gånger om året och försöka uppmana folk att ha ringklocka på sin cykel.
Det är som att hälla ett glas kranvatten i havet och sedan tro att allt vatten i havet har blivit sötvatten. Så där håller jag med dig rikard, om att man behöver sätta in flera kontroller. Om polisen nu måste göra kontroller mot cyklister, så får dom väl ändå löpa lina ut?
Ang cykelhjälms lagen, tanken var fin iallafall med den. Men jag tror inte ungdomarna kommer att ha hjälm, i den utsträckning våra lagstiftare hade hoppas på. Jag har nyss gått ur gymnasiet och felet i skolan idag är att dom bara talar om för en, hur det skall vara och inte förklarar varför det ska vara så. Man kan likande med cykelhjälms lagen, ungdomarna tänker varför ska jag ha hjälm på mig, om inte dom vuxna behöver ha det? Alla unga tar efter er som är äldre och så kallade klokare så är det bara, sen är det bara beklagligt att vissa vuxna är bara så dåliga förebilder.
Mvh Jonas