[Politiskt Tjafs]

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
[Politiskt Tjafs]
Johns Hopkins coronavirus real-time map: https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6
Sverige har nu 7 fall.

corona.jpg

[Politiskt Tjafs]
Förmodligen dör fler kineser i trafiken än av Coronavirus.
Vi pratar om en nation om drygt 1,3 miljarder människor och antalet coronafall där är i sammanhanget inte speciellt många.
Kina oroar mig inte ett dugg här dom har kontroll, värre är om viruset får fäste i andra delar av världen och då kanske främst Afrika.

Fast trafikolyckor är inte riktigt lika smittsamma. Inte knark, cigarrettrökning eller alkoholkonsumtion heller. Så allt det är rätt irrelevant här.
Förresten rätt dråpligt att se hur folk använder munskydd :D

[Politiskt Tjafs]
Ja, detta kan man ju tycka är lite underligt:

Saken är den att vi står med neddragna byxor. Ett av världens rikaste länder har inte längre förmåga att ta hand om den egna befolkningen. Pengarna har gått till annat prioriterat (?) Därav det idoga mantrat att "risken är liten" "beredskapen är god" Låter lite som Per Albin Hansson inför 2:a världskriget då Sveriges krigsberedskap var allt annat är god...

Tror inte att Corona är så farligt för mänskligheten men när (?) det kommer något med längre inkubationstid och hög dödlighet (Spanska sjukan?) och med nutida befolkningstäthet då blir det inte skoj...

[Politiskt Tjafs]

Saken är den att vi står med neddragna byxor. Ett av världens rikaste länder har inte längre förmåga att ta hand om den egna befolkningen. Pengarna har gått till annat prioriterat (?) Därav det idoga mantrat att "risken är liten" "beredskapen är god" Låter lite som Per Albin Hansson inför 2:a världskriget då Sveriges krigsberedskap var allt annat är god...

Tror inte att Corona är så farligt för mänskligheten men när (?) det kommer något med längre inkubationstid och hög dödlighet (Spanska sjukan?) och med nutida befolkningstäthet då blir det inte skoj...

Va! Litar du inte på din statsminister?

[Politiskt Tjafs]
Va! Litar du inte på din statsminister?
Regeringen har tillsatt en utredning för att se om Corona verkligen är så smittsamt som det påstås. Utredningen beräknas vara klar till sommaren 2021....
Visar det sig att Corona är så smittsamt som alla påstår så kommer regeringen ta krafttag mot viruset. Ett förbud mot att sprida viruset är inte ett otänkbart scenario.

[Politiskt Tjafs]
Regeringen har tillsatt en utredning för att se om Corona verkligen är så smittsamt som det påstås. Utredningen beräknas vara klar till sommaren 2021....
Visar det sig att Corona är så smittsamt som alla påstår så kommer regeringen ta krafttag mot viruset. Ett förbud mot att sprida viruset är inte ett otänkbart scenario.

Och detta är alltså s.k. fake news?

[Politiskt Tjafs]
Gott, vi behöver en pajasgeneral, dvs någon som avgör vad som är pajas eller ej och vad som hör hemma här på Happy eller inte. Någon intressent?
Jag bangar. Tyvärr är jag nog intresserad av en del av vad som hos andra anses höra till pajasdelen.

[Politiskt Tjafs]

Vad är det du specifikt är kritisk till och hur vill du att det ska göras istället?

[Politiskt Tjafs]

Fast nu är det inte spanska sjukan och det är precis som du skriver förmodligen inte heller så farligt för mänskligheten.

Senast ändrad:
[Politiskt Tjafs]
Är det inte så att nya virus snarare blir mindre dödliga över generationerna?
de lär iaf får svårare att sprida sig i takt med att alltfler blir immuna. i fallet spanska sjukan ökade så vitt jag förstått dödligheten under tiden karantänåtgärdena var under effekt. virusstammar som inte dödar sin värd har dock i långa loppet bättre chans till spridning så den effekten du antyder finns säkert också. en sorts ekologiskt system.

[Politiskt Tjafs]
ja angående fake news är det med all sannolikhet falskt att vår beredskap är god. men det finns resurser att mobillisera om man önskar. elektiv kirurgi kan t ex ställas in och frilägga både personal och vårdplatser.

min gissning är att man bedömer att det här viruset inte är särskilt farligt och att det räcker att sprida ut epidemin i tiden?

[Politiskt Tjafs]
ja angående fake news är det med all sannolikhet falskt att vår beredskap är god. men det finns resurser att mobillisera om man önskar. elektiv kirurgi kan t ex ställas in och frilägga både personal och vårdplatser.

min gissning är att man bedömer att det här viruset inte är särskilt farligt och att det räcker att sprida ut epidemin i tiden?

Säkert så. Men ändå lite märkligt att man inte stoppade flygresor ifrån iran och italien när man visste att det var på g.

[Politiskt Tjafs]
On topic: två fall under UAE-tour... lär ju fräsas ur en del snor under ett lopp, värsta coronaduschen. Återstår att se hur många som smittats.

[Politiskt Tjafs]
Konferens i Tyskland är vad jag läst i tidningen och det tjatats om på radion. Om det är Thermo Fischer du menar?
Dem jag tänkte på. Det talades i förrgår om ett företag med fem medarbetare som varit i kina och som testats. Utgick från att det var det företaget när det igår avslöjades. Men uppgifter är ju alltid osäkra i början.

[Politiskt Tjafs]
Denna influensa gör mig inte alls väl till mods. Siffrorna är ju något svårpenetrerade, men det är ju något av en helt annan dignitet än en "vanlig" säsongsinfluensa - dels så är det ett nytt virus vilket gör att det inte finns något naturligt skydd i populationen, dels så finns det vanligtvis vaccin för riskgrupper. Det är svårt att få säkra siffror på dödlighet pga mörkertal et c, men 1-2% som indikerats är väldigt höga siffror. Utvecklar det sig till en pandemi med okontrollerad samhällsspridning så börjar det likna något i stil med ryska snuvan 1889-92, Spanska sjukan - 1918-20, Asiaten 57 och Hong-Kong 68, samtliga med mer än 1 miljon döda (där spanskan såklart står ut både i antal och i det att de flesta döda var unga).
Även om risken för en "ung" och förhållandevis frisk individ som en själv är låg, så har vi nog alla personer i närheten som är mer utsatta. Jag har själv en 82 årig far med myelom som är skröplig, han ligger absolut i farozonen, men även yngre med diabetes, hjärt/kärlsjukdomar, astma osv har förhöjd risk.
Man ska såklart inte måla fan på vägg, men man ska nog ha respekt. Det visar sig i länder som t ex Italien och Sydkorea (den senare också med väldigt hög nivå på sjukvård och vana från mers-utbrottet 2015) hur snabbt det kan gå.
Jag pluggade en gång medicin sju terminer och jobbade inom labmedicin i 8 år, så jag har väl numera mest olika lekmansantaganden, men jag delar den oro som bekanta läkare jag känner inför en situation med väldigt många avancerade fall på kort tid. Jag är rädd att "vi" inte riktigt har den beredskap som vi borde ha - ser man på Italien så har man ju ganska snabbt isolerat hela städer - finns det öht den beredskapen och de politiska möjligheterna till motsvarande i Sverige om det krävs? Jag är tveksam.

[Politiskt Tjafs]
Vänd på frågan, vad är bra med vår krishantering? Smittan är här nu. Har vi kontroll? Beredskap?

Hela artikeln:

Mycket kan och borde göras - problemet är att vår regering är handfallna i förebyggande syfte. Våra myndigheter har prioriterat annat - de får agera reaktivt.

Utöver detta så har vi i närtid läst att ex Södersjukhuset går i stabsläge pga kräksjuka. MAS står inför enorma ekonomiska utmaningar. Folk ligger i korridorerna och skriker mm. Man avskedar läkare o sjuksköterskor i Sthlm. Cancersjuka dör i vårdköerna. Hjärtsjuka rekommenderas att operera sig utomlands om det går.. annars dör du i vårdkön (sant, har en släkting som fick detta besked) Listan kan göras lång, ja oändlig i det närmaste.

Hur man ska göra istället? Förebyggande åtgärder istf reaktiva. Lägg resurserna på rätt saker. Sverige & svenskarna i första hand. Lag & ordning - min mor låg inne för infarkt nyligen - ett sjuhelvetes liv o oordning på folk, högljutt, hotande, vakter i salar osv osv. Mamma var helt slut av sin hjärtinfarkt men värst var stället hon hamnade på.

Sverige förtjänar bättre politiker. Chockhöj lönerna för politikerna så de verkligt duktiga kan tänka sig att bli politiker. Som det är nu är det mediakåta medelmåttor som ser sin chans att sko sig. Fy fan.

PS:Nu kan den nytillträdde pajasgeneralen banna mig.

Vad är det du specifikt är kritisk till och hur vill du att det ska göras istället?

[Politiskt Tjafs]
Bara att vänta och se vad som händer. ...
På jobbet har vi 2 som sitter i karantän efler att ha åkt skidor i Italien :confused::confused:

[Politiskt Tjafs]
Vänd på frågan, vad är bra med vår krishantering? Smittan är här nu. Har vi kontroll? Beredskap?

Hela artikeln:

Mycket kan och borde göras - problemet är att vår regering är handfallna i förebyggande syfte. Våra myndigheter har prioriterat annat - de får agera reaktivt.

Utöver detta så har vi i närtid läst att ex Södersjukhuset går i stabsläge pga kräksjuka. MAS står inför enorma ekonomiska utmaningar. Folk ligger i korridorerna och skriker mm. Man avskedar läkare o sjuksköterskor i Sthlm. Cancersjuka dör i vårdköerna. Hjärtsjuka rekommenderas att operera sig utomlands om det går.. annars dör du i vårdkön (sant, har en släkting som fick detta besked) Listan kan göras lång, ja oändlig i det närmaste.

Hur man ska göra istället? Förebyggande åtgärder istf reaktiva. Lägg resurserna på rätt saker. Sverige & svenskarna i första hand. Lag & ordning - min mor låg inne för infarkt nyligen - ett sjuhelvetes liv o oordning på folk, högljutt, hotande, vakter i salar osv osv. Mamma var helt slut av sin hjärtinfarkt men värst var stället hon hamnade på.

Sverige förtjänar bättre politiker. Chockhöj lönerna för politikerna så de verkligt duktiga kan tänka sig att bli politiker. Som det är nu är det mediakåta medelmåttor som ser sin chans att sko sig. Fy fan.

PS:Nu kan den nytillträdde pajasgeneralen banna mig.
Det du skriver är i väldigt allmänna ordalag. T.ex. skriver du ”lägg resurserna på rätt saker”. Det är nog få som säger emot dig på den punkten men vad människor anser är rätt saker varierar så kraftigt att uttalandet i stort sett inte säger någonting i praktiken.

Att satsa på förebyggande åtgärder istället för att agera reaktivt låter också vettigt men det är fortfarande ett väldigt oprecist uttalande. Om man skulle vara proaktiv map alla tänkbara risker och problem skulle det bli orimligt dyrt.

Det hyggligt konkreta du skriver är chockhöjning av politikers löner. Det är inte klart vilka politiker du avser, kommunpolitiker, regionspolitiker eller rikspolitiker. Om du har rätt i att lönerna är en viktig faktor skulle det i så fall innebära att ju högre upp vi kommer, desto bättre är politikerna på att göra det du vill. Jag är långt ifrån säker på att så är fallet.

Om man t.ex. går upp ett snäpp till och går till EU-politiker är mitt intryck att det finns en del som jag helst skulle se ha noll inflytande på beslutsfattandet kring vad mina skattepengar går till. Det finns det förvisso garanterat på kommunal nivå men jag skulle i alla folkvilja se någon form av hyggligt tillförlitlig studie som visar att de lönehöjningar du förespråkar kan förväntas betala sig.

En delvis relaterad aspekt är att det som gör människor lyckliga är pengar, men väsentligen bara upp till en nivå där de inte längre är ett problem. Har man så att man klarar sig och kan unna sig saker på en rimlig nivå, dvs att man utöver mat, kläder och boende kan ha ett visst sparande, man kan utöva sina fritidsintressen, etc, så blir man dock inte direkt lyckligare av mer pengar. Kopplingen är att jag skulle tro att en människa som har en massa problem med sin ekonomi kan kanske skulle göra ett bättre jobb om hen får en höjd lön så att ekonomin inte längre är ett orosmoln.

Vidare skulle man kunna spekulera i att ordentligt höga löner lockar till sig en viss typ av människor. Om dessa alltid är de som är mest lämpad för uppdraget är jag ngt tveksam till.

[Politiskt Tjafs]
Tycker för övrigt att denna tråd låter som ett fylleslack på en lokal pub.
Är inte säker på exakt vad du menar med fyllesnack, men jag tror att diskussionsforum och i synnerhet inte OT-trådar är stället om du vill ha tydliga riktlinjer och direktiv. Se det som en diskussion mellan människor med klart varierande kunskap i ämnet som diskuteras och inse att precis som i samhället i stort slänger vissa människor in skämt, andra slänger in tämligen korkade kommentarer, etc. och gillar du det inte så kommer sannolikt inte liknelser med fyllesnack en lokal pub att göra vare sig till eller från.

[Politiskt Tjafs]
Ang politikerlöner kan jag tycka att julgus har en poäng. Men det rimliga vore ett system som ersätter den inkomst man hade ”civilt” om/när man blir heltidspolitiker. På så sätt finns det inga ekonomiska barriärer för väldigt kompetenta människor att bli politiker, och det skulle dessutom ”tvinga” de flesta att först jobba ute i verkligheten och skaffa sig erfarenhet av samhället, dvs vi skulle slippa de broilers som kommer upp via ungdomsförbunden och ser politikerbanan som en karriär.

[Politiskt Tjafs]
Ang politikerlöner kan jag tycka att julgus har en poäng. Men det rimliga vore ett system som ersätter den inkomst man hade ”civilt” om/när man blir heltidspolitiker. På så sätt finns det inga ekonomiska barriärer för väldigt kompetenta människor att bli politiker, och det skulle dessutom ”tvinga” de flesta att först jobba ute i verkligheten och skaffa sig erfarenhet av samhället, dvs vi skulle slippa de broilers som kommer upp via ungdomsförbunden och ser politikerbanan som en karriär.

Mycket bra skrivet!

[Politiskt Tjafs]
Denna influensa gör mig inte alls väl till mods. Siffrorna är ju något svårpenetrerade, men det är ju något av en helt annan dignitet än en "vanlig" säsongsinfluensa - dels så är det ett nytt virus vilket gör att det inte finns något naturligt skydd i populationen, dels så finns det vanligtvis vaccin för riskgrupper. Det är svårt att få säkra siffror på dödlighet pga mörkertal et c, men 1-2% som indikerats är väldigt höga siffror. Utvecklar det sig till en pandemi med okontrollerad samhällsspridning så börjar det likna något i stil med ryska snuvan 1889-92, Spanska sjukan - 1918-20, Asiaten 57 och Hong-Kong 68, samtliga med mer än 1 miljon döda (där spanskan såklart står ut både i antal och i det att de flesta döda var unga).
Även om risken för en "ung" och förhållandevis frisk individ som en själv är låg, så har vi nog alla personer i närheten som är mer utsatta. Jag har själv en 82 årig far med myelom som är skröplig, han ligger absolut i farozonen, men även yngre med diabetes, hjärt/kärlsjukdomar, astma osv har förhöjd risk.
Man ska såklart inte måla fan på vägg, men man ska nog ha respekt. Det visar sig i länder som t ex Italien och Sydkorea (den senare också med väldigt hög nivå på sjukvård och vana från mers-utbrottet 2015) hur snabbt det kan gå.
Jag pluggade en gång medicin sju terminer och jobbade inom labmedicin i 8 år, så jag har väl numera mest olika lekmansantaganden, men jag delar den oro som bekanta läkare jag känner inför en situation med väldigt många avancerade fall på kort tid. Jag är rädd att "vi" inte riktigt har den beredskap som vi borde ha - ser man på Italien så har man ju ganska snabbt isolerat hela städer - finns det öht den beredskapen och de politiska möjligheterna till motsvarande i Sverige om det krävs? Jag är tveksam.
Tror att det våra politiker saknar inför en förvärrad situation är ryggrad nog att fatta kraftfulla beslut med risk för att kränka människors integritet.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp