Pollenallergi-vad funkar?

skier

Aktiv medlem
Jag har på gamla dar lyckats utveckla pollenallergi, har varit hos läkare som med blodprov har konstaterat att jag är allergisk mot gräspollen. Hon skrev ut Cetrizin Actavis som jag tar en om dagen av och bricanyl inhalator att ta när jag tränar.

Jag har inga större problem till vardags men när jag försöker cykla snabbt (tävling eller hårda intervaller) blir det väldigt snorigt och tjockt slem i halsen, vilket inte direkt underlättar för andningen.

Antar att det finns många allergiker här, finns det något receptfritt preparat/nässprey som funkar bättre än Cetrizin?

Björkpollenallergi. Åt Cetirizin, Loratadin och Allegra parallellt - inget funkade förutom att stanna inomhus och vänta. Barndomen tillbringades växelvis på vårdcentralen och inomhus käkande nya preparat för varje år och för varje ny läkare.
Har blivit bättre med åren, men i år var det dödspollen så inte mycket att göra. Kortisonspruta funkar men för med sig andra nackdelar. Enda jag testat som funkar är sensibilisering, gjort det med/mot damm och inte allergisk mot det längre.

Se till att det är lite kortison i nässprayen. Den tar det mesta i ansiktet. Näsa, slemhinnor och ögon.
Livostin ögondroppar är skönt om ögonen krånglar också.
Fick receptbelagda piller hos läkarn förra sommarn: desloratadine actavis. Funkar bättre än de receptfria. Under de värsta veckorna får man ta det vackert. Utmanar man för mycket fel tid blir det svårt att andas. Inte så trevligt alls. Fick nån inhalator också, symbicort har inte använt den. Gå till läkare o ta allt receptbelagt du kan få. Det hjälper.

Jag kör symbicort och cetirizin kombinerat med Nasonex och ögondroppar. Dubblar cetirizindosen när det är som värst, jag har inga egentliga problem med att cykla (även när det är som värst), problemen kommer efteråt.

Tabletter med Desloratadin, tex Aerius eller nån kopia, funkar väldigt bra för mig.
Jag är nästan besvärsfri.
Tänk på att Bricanyl är dopingklassat om du tävlar licensierat.

Den här våren har ju varit absurd. Jag brukar inte ha så farliga symptom utan det brukar räcka med näsprej och ögondroppar. Nu har jag använt inhalatorn lika många gånger om dagen som jag annars använder den per år.

Cortisoninhalator och Cetrizin plus listorin nässpray har hjälpt mig när det var som värst med björkpollen. Min husläkare ordinerade 4 dubbel dos av cortisonet under en kort period och det hjälpte faktiskt mot astmabesvären. Så om det inte funkar med bara Cetrizin och vidgande inhalator, fråga efter symbicort eller liknande.

Om ingen annan sagt det innan. Skaffa näskanna och skölj igenom snoken ordentligt efter att du varit ute i besvärande miljöer. Och morgon/kväll så klart.

Då rensar du ut det som sitter i näsan, säger sig självt egentligen.

Testa om du kan få vaccinering mot gräsallergin.
Jag har just genomgått en sån kur, tre år med en tablett om dagen (Grazax). Dyrt som snor (runt en tusenlapp per månad, men går på högkostnadsskyddet).
Jag blev färdigbehandlad förra sommaren och tycker det har funkat förvånansvärt bra under själva behandlingstiden. Har tagit några Aerius när det varit riktigt illa, men det är nog inte ens tio st totalt.
Ska bli väldigt intressant att se hur effekten sitter i denna sommar efter ett år utan piller!
Sen finns ju vaccinering med sprutor också, körde det några år i min ungdom, men det hjälpte inte ett skvatt.

Rekommenderas:
Aerius (1 per dag, fast 2 kan tas enligt insatta)
Nasonex för näsa
Lomodal för ögonen

Ovan kan ersättas av patentfria ersättningslösningar enligt staten, oklart hurivida beståndsdelarna är 100% lika.
Lägg därtill köpsvårighet som avreglerat monopol har medfört.

tackar för alla svar, näskanna har jag sedan tidigare, ska iaf prova med att lägga till nasonex och se om det gör skillnad för mig.

En fråga till er som har pollenallergi...brukar ni ha hosta på morgonen? Jag har gräsallergi men misstänker att jag även har kvalsterallergi, tycker mina symptom är värst på morgonen med hosta, svullna ögon, trötthet och rinnande näsa. Sedan under dagen blir det bättre.

Skall gå till läkare men hade varit intressant att höra om just hostan?

Ja, hosta på morgonen brukar jag ha. Allt är igengeggat på morgonen. Ögon, luftrör och näsa. Tog bricanyl tidigare men fick sluta med det iom jag ville tävla. Så nu kör jag på ögondroppar och ångbad (för att rensa luftvägarna) varje dag. Funkar inte så jävla bra men vill inte ta några preparat. Skulle suga att åka fast i nån doping-grej.

Jag är gräsallergiker och fick för något år sen kortisontabletter som fungerar utmärkt. 2 om dan i fyra dagar, sen bara antihistamin efter det. Innan dess var sommarmånaderna en plåga, nös från jag klev ur sängen tills man gick och la sig igen.

gott skrev:
-------------------------------------------------------
> Rekommenderas:
> Aerius (1 per dag, fast 2 kan tas enligt insatta)
> Nasonex för näsa
> Lomodal för ögonen
>
> Ovan kan ersättas av patentfria
> ersättningslösningar enligt staten, oklart
> hurivida beståndsdelarna är 100% lika.
> Lägg därtill köpsvårighet som avreglerat
> monopol har medfört.

Aerius går ta upp till 3 om det kniper enligt rykten. Men ingen ide fråga vårdcentralen om detta.
Annars är det för min del full fart på bäckisdopingen. Bästa att ta regelbundet och ta en dusch när man kommer hem för få bort alla pollen. Får flytta till något varmt land för slippa detta elände.

Hyposensibilisering.
Gick till sjukan en gång i veckan under ett års tid eller mer o fick en spruta eller två. Mot björkallergi. Fick med lite nötter o frukt på köpet. Alldeles kostnadsfritt, men det var förstås på den tiden sjukvården var allmän, billig och kö-lös.
Men det funkar fortfarande såhär 30-35 år senare.

Black planet skrev:
Får flytta till något varmt land för
> slippa detta elände.

+1

Been there done that - nu ca 15 allergifria år (saknar allra minst björkpollen).

Fast det finns en allergirelaterad baksida med varmt och fuktigt klimat - mögel !

Jag brukar köra med loratadin tabletter speciellt om jag ska besöka en bondgård eller kattägare vilket händer då och då. Loratadin i sig tycker jag funkar bra på mig till men just pollen skiter jag i utan står helt enkelt ut.

Snuva, rinnande ögon, andfådd, alltså när män är förkylda då ... nä man får ta det som en kvinna helt enkelt :D. Skulle jag tävla så skulle jag förmodligen ta allt som finns.

HOPPSAN DISCLAIMER

Har du svårt att andas eller är yr i bollen så ta för guds skull din medicin eller åk in till sjukhuset omgående.

Senast ändrad:
Busy skrev:
> Ja, hosta på morgonen brukar jag ha. Allt är
> igengeggat på morgonen. Ögon, luftrör och
> näsa. Tog bricanyl tidigare men fick sluta med
> det iom jag ville tävla. Så nu kör jag på
> ögondroppar och ångbad (för att rensa
> luftvägarna) varje dag. Funkar inte så jävla
> bra men vill inte ta några preparat. Skulle suga
> att åka fast i nån doping-grej.

Fast cortisoninhalator kan du ta även om du tävlar. Och vidgande bricanyl eller motsv. fram till 24 tim innan tävling. Kolla med rf-grön-röda listan och din läkare.

Senast ändrad:
Ett kompliment till antihistamin, cortisonspray och dylikt är att köpa en grym damsugare och använda den varje kväll i sovrummet. Skölja näsa och hår hjälper också.

Under värsta pollenperioderna får jag slå av på tempot...

Alla har sin erfarenheter, här är mina högst subjektiva icke-blinda, icke-randomiserade råd och dåd. Huvudsakligen efter parollen först undvika orsaken, sedan åtgärda symptomen.

1) Skölj håret (eller använd mössa ute) före sänggående och ha rent örngott. Låter fjantigt, men prova först, dissa sedan :-)
2) Nasaleze. Cellulosapulver att snorta. Verkar ha viss effekt imho.
3) Pollenmask. Varmt, men funkar bra vid träning utomhus. Respro fl.

A) Antihistamin (desloratadin har ingen bevisat kliniskt bättre effekt än loratadin, men en del verkar uppleve skillnader i trötthet, huvudvärk och effekt...)
B) Livostin, finns för näsa och ögon. Fascinerade effektivt på min rinnsnuva och mitt ögonkli.
C) Sensibilisering. Jobbigt, men lindrar bra. Jag kan äta äpplen igen oxå.

Kortison säger dom är obra på så många sätt och effekten för mig sämre än sensibilisering.

Tillbaka
Topp