Portabel cykeltvätt?

bokrantz

Medlem
Portabel cykeltvätt?
Att bo i lägenhet betyder allt som oftast att tillgången till bra utrustning att tvätta cykeln med är väldigt minimerad. Har inte tillgång till någon närbelagd bensinmack med vattenslang el. dyl, så det är svårt att få cykeln riktigt ren...

Häromdagen promenerade jag förbi en snubbe som tvättade sin cykel med någon slags "portabel vattenslang" eller hurfan man ska förklara det. Såg ut som en behållare som man pumpade upp ett tryck i och på så sätt fått sig en bärbar vattenslang. Detta skulle vara en perfekt investering för mig, men lyckas inte hitta någonting liknande på nätet nånstans... Nån som har nån idé var man kan köpa något liknande??

Portabel cykeltvätt?
Den från CRC verkar ju vara enda som klarar tillräckligt bra med tryck, men den krävde ju strömförsörjning av 12 el. 240V vilket sög. Borde finnas nån med ett rejält blyack som man kunde ladda upp så den går att köra iaf 10-15min...

Portabel cykeltvätt?
Vad ska du ha högt tryck till?
Har aldrig haft det behovet vid cykelrengöring.
Jag tycker två petflaskor med ljummet vatten funkar bra till grovrengöringen.

Senast redigerad av en moderator:
Portabel cykeltvätt?
Biltema-pumpen funkar ok om man spolar av innan det torkat fast för hårt. Särskilt kombinerat med diskborste. Och ännu hellre med hett vatten. 8 liter räcker till 2 cyklar om man är effektiv. Men jag kör oftare högtryckstvätt eftersom jag är lat och destruktiv.

Portabel cykeltvätt?
Undrar om det är riskfritt att bygga in en ventil så att man kan pumpa den med kompressorn? :)

Har en gammal sån där som jag använt för att fukta puts när jag murat. Funkade väl OK.

Portabel cykeltvätt?
Jag fick överta en sådan pump av en trevlig Happyit i somras. Funkar som någon sade OK att slabba av hojjen med. Grovrengöring. Man får punpa upp trycket lite för att få bort leran i däcken kanske, men helt klart värt pengarna. (Fast jag fick min gratis...)

Jag blev också avrådd att använda högtryck då det kan leta sig in i lager och andra ställen där man inte vill ha vatten.
Har serr att Jula har någon liknande variant, vet inte hur den är i tryck och vattenkapacitet dock, men Biltemas storlek på tanken räcker gott och väl för mig.

Portabel cykeltvätt?
Har en sån där "tryckpumpflaska" från Gardena (trädgårdspryttlarnas motsvarighet till finram så hyfsad düsk kvalitet). Köpt på ICA Maxi trädgårdsavdelning för "halva reapriset" nån höst.

Trevligt att kunna fylla den och ta med till nån trevlig plats för rengöring.

Portabel cykeltvätt?
zintoo skrev:
-------------------------------------------------------
> Kör man bara vatten i såna där, eller har man
> ngn diskmedels-blandning?

Jag har bara varmt vatten... Går säkert att blanda diskmedel i, men då får man ju vara mer försiktig än kanske nödvändigt med kedjan och så.
Någon, i en annan tråd, tipsade om bilvax på hojjen, så skulle den tydligen inte suga åt sig lika mycket klet heller. Inte vet jag.

Portabel cykeltvätt?
Jag använder en Biltema-spruta, och den funkar bra för det jag behöver den till. När jag tvättar cykeln har jag först en hink med vatten+diskmedel som jag använder tillsammans med lite olika borstar, går igenom hela cykeln med detta (Yes Powerspray på kedjan, alltid), och använder sedan Biltema-sprutan för att skölja av cykeln efteråt. Att bara spruta med vatten får inte cykeln så ren som jag vill ha den, alldeles oavsett hur hårt tryck man har.

Portabel cykeltvätt?
Jag har ett tag funderat på att slänga i en spolarvätskepump i en 20 litersdunk med 12V-plugg, perfekt att spola av DH-cykeln efter en dag på berget innan man drar hem. Men det har aldrig kommit längre än så.

Portabel cykeltvätt?
the_TnT skrev:
> Jag har ett tag funderat på att slänga i en
> spolarvätskepump i en 20 litersdunk med
> 12V-plugg, perfekt att spola av DH-cykeln efter en
> dag på berget innan man drar hem. Men det har
> aldrig kommit längre än så.

Äh, sätt in pengarna och köp huset. Så kan du bara slänga hojjen i dammen efter turerna!

Portabel cykeltvätt?
En vän till mig har en såndär Mobi från CRC. Funkar skitbra, dock så är 1 tank = 1 cykel om man är hyfsat noggrann.

Vi körde via 12V i bilen, men det är väl bara att du köper ett bilbatteri av god kvalitet och en laddare så är du "mobil"?

Portabel cykeltvätt?
Lyfter denna då jag är trött på pet-flaskor och vattenhinkar. Finns det någon duglig tvätt och vart köper men den? Lite inne på hemmabygge med spolarvätske-pump och 12v batteri, men vet inte om jag orkar.

Portabel cykeltvätt?
Clas Ohlson har en variant som funkar kanon. Kostade 990:- men då hade de även kampanj så jag köpte den för 495:-. Går att ladda i vägguttaget och köra på batteri samt på 12 v. 17 liter vattenbehållare. Mkt smidig.

Portabel cykeltvätt?
Shadyboy skrev:
> Clas Ohlson har en variant som funkar kanon.
> Kostade 990:- men då hade de även kampanj så
> jag köpte den för 495:-. Går att ladda i
> vägguttaget och köra på batteri samt på 12 v.
> 17 liter vattenbehållare. Mkt smidig.

Jag skulle tipsa om den också, men den verkar slutsåld nu, finns bara reservdelar.

Portabel cykeltvätt?
När jag bodde i lgh och var student dealade jag med närmaste bensinmack med tvätthall så jag fick tvätta för 10kr/gång. Dealen var att jag bara tvättade om hallen inte var full och att jag flyttade på mig om den blev full under tiden jag tvättade. Hände inte en gång att jag fick avbryta tvättandet eller att jag inte fick plats.

/H

Portabel cykeltvätt?
Shadyboy skrev:
> Clas Ohlson har en variant som funkar kanon.
> Kostade 990:- men då hade de även kampanj så
> jag köpte den för 495:-. Går att ladda i
> vägguttaget och köra på batteri samt på 12 v.
> 17 liter vattenbehållare. Mkt smidig.

+1
Men jag köpte en av de sista på Outleten i Insjön, så den kanske har utgått ur sortimentet nu?

Redigerat:
Tvåa.

/Håkan

Senast ändrad:
Portabel cykeltvätt?
My experience is that the Mobi sold on CRC (there is also a similar one made by x band)works fine while it works
It is a cheap china made product and do not last very long
I used one for 2 winter (UK ones so no snow but 8 months of rain and mud that turn your bike to a fossil in not taking cared of while still wet)
I now use this one http://www.nomad-direct.co.uk/index.php/products/nomad-18-v-cordless/c_8.html
It is everything but cheap but it is truly a great and versatile product
If you are willing to invest, this is the one to have as far as I know of.
Other wise, this also works if you have more time and energy after a long ride
http://www.amazon.co.uk/Streetwize-SWPW-Portable-Pressure-Washer/dp/B00GOLJLLI

Portabel cykeltvätt?
Båda de som landen tipsar om ser helt identiska ut som den som Clabbe sålde i våras. Jag köpte en sådan på rea för runt 400 tror jag och är jättenöjd. Precis lagom hårt tryck så att man vågar spola av hela hojen, men för lågt tryck för att kalla sig högtryckstvätt. Batteriet verkar kraftfullt för jag har bara laddad det en gång i år och använt ett par tre tankar vatten. Rekomenderas

Portabel cykeltvätt?
Ja det verkar va någon standardprodukt som bara brandas olika. Då blir det nog Biltemas, har kikat på Nomad från England med, även om det verkar vara en bättre produkt så känns det lite osäkert om något eventuellt skulle strula. Skulle aldrig orkar skicka den tillbaka osv. Och Biltema har alltid vart grymma med returer även om det är över ett år osv.

Är van vid att ha en 20 litershink och vattenflaskan från cykeln, så ska nog va nöjd med "trycket"

Senast ändrad:
Portabel cykeltvätt?
landen skrev:
> Är van vid att ha en 20 litershink och
> vattenflaksan fårn cykeln, så ska nog va nöjd
> med "trycket"

Ja om sprutet ut en vattenflaska är benchmark så kommer du att bli grymt nöjd! Jag tycker att trycket är helt perfekt för att tvätta cykel och då ska man veta att jag aldrig använder högtryckstvätt till cykeln.

Tillbaka
Topp