Positionera Mobiltelefoner

Mr_Miyagi

Medlem
Har en liten fundering. Säg att man är ute och cyklar i skogen och ramlar och skadar sig så illa att man inte kan ta sig därifrån. Med en mobiltelefon ringer man sedan 112 för att få lite assistans. Om man nu inte vet exakt vart man är, kanske är nya stigar man cyklar på och så, kan man då be dem att pejla in mobiltelefonen för att få en exakt position och på så vis kunna hitta en? Teknologin i sig är ju gammal, att triangulera in radiosändare, men används den av räddningstjänsten?

Japp, det används, men i lite mer glesbefolkade områden är det inte ovanligt att endast en basstation har kontakt med din mobil, och då funkar naturligtvis inte triangulering. Däremot ger det fortfarande information om ungefärlig position (du är ju inom basstationens område), och det ska tydligen gå att avståndsbestämma med vissa stationer (osäker uppgift), så i bästa fall får man då ett ringformat sökområde. Kan man dessutom själv beskriva omgivningen, så kan man tänka sig att man redan hos larmoperatören kan utesluta vissa delar av sökområdet. Jag menar, om man ser ett kärr en bit bort, och 70 procent av sökområdet består av kalt berg utan kärr, så förenklar det en hel del.

Typ...

triangulering används inte i mobilsammahang. men räddningstjänst kan fråga gsm/umts-näten efter position. känslighet mellan 50m till 10km på ett ungefär.

Cell & antenndecibel. Det är en förutsättning för att du skall kunna ringa öht, att nätet hittar dig. Så det behövs inget extra.

Mao, alla mobiltelefoner spåras hela tiden.

Jag kan bara svara för 3G, och där är det inte signalstyrka man positionerar med utan man mäter hur många chip bort en mobil befinner sig.

chipraten i 3G är 3.84 Mchip, så med en grovavrundning på blir det strax under 100m i precision, om man räknar med 3*10^8 som radiovågronas hastighet.

orm (fd danode) skrev:
-------------------------------------------------------
> Cell & antenndecibel. Det är en förutsättning
> för att du skall kunna ringa öht, att nätet
> hittar dig. Så det behövs inget extra.
>
> Mao, alla mobiltelefoner spåras hela tid

Isf. triangulerar man alltså med olika stationer/master för att få ut position? Annars får man ju bara ett ringformat område.

nisseson skrev:
> Isf. triangulerar man alltså med olika
> stationer/master för att få ut position? Annars
> får man ju bara ett ringformat område.

I värsta fall ja. De flesta basar har dock inte max storlek som systemen tillåter, möjligen i de allra glesast befolkade delarna av Sverige. Ett ringformat område runt en given punkt (basen) är ju bättre än att ha hela Sverige att leta i.

Rätta mig om jag har fel. Men det har inträffat att min mobil har uppget något i stil med endast sos-samtal. Så denna typ av tjänst har lite högre prio kanske tillochmed emellan de olika operatörerna. Vidare är det alltid bra att berätta för någon var man ska och var man tänkt upprätthålla sig om man ska ut på egen hand. Det tycker jag är ett bra tips oavsett om man har modern teknik med sig eller ej.

Senast redigerad av en moderator:
På tal om det konstaterade jag i helgen att Göteborg måste ligga lite efter i utvecklingen. Man har ju inte täckning inne i stan?! Wtf liksom. Tre olika operatörer, alla blankade 100 meter från Svenska Mässan, så inte särskilt off läge heller mao...

Fjällräddningen o dylikt folk beklagar sig lite, över att människor inte har med sig karta och kompass. Istället förlitar man sig på batteridrivna GPSer och mobil.. Pimpelspön.
Skall man högrisksporta, skall man inte vara ensam. För dykare är sådant en självklarhet. Det kanske borde vara det för fler? Då kan andra bära hem Berra..

Fast när det står "endast nödsamtal" beror det ju bara på att du inte har kontakt med din egna operatörs nät (utan någon annan operatör).
Är det fullt manifesteras det bara genom att du inte kommer fram om du ringer.

edit: syftning

Finns massa tjänster i näten som ska säkerställa att SOS alltid prioriteras. Kan till och med vara så att samtal kastas ut ur en cell för att man ska få plats med ett sos samtal. Iaf när det gäller 3G, kan inget om GSM :)

Mårten skrev:
> På tal om det konstaterade jag i helgen att
> Göteborg måste ligga lite efter i utvecklingen.
> Man har ju inte täckning inne i stan?! Wtf
> liksom. Tre olika operatörer, alla blankade 100
> meter från Svenska Mässan, så inte särskilt
> off läge heller mao...

NMT 450 är nerlagt i Göteborg

Tjena!

Min mobil har aGPS i sig.. Det är lite kul för innan satelliterna är klara så ser jag vilken mast jag är på..
När jag var hemma hos min morsa som bor i Stenhuggeriet, som ligger i västra delarna av Halmstad, så låg jag på en mast i Skummeslöv.. Det är två mil fågelvägen och tre mil med bil.. WTF??
Kul för SOS att avgöra vad den signalen kommer ifrån..

Kneecap skrev:
> Tjena!
>
> Min mobil har aGPS i sig.. Det är lite kul för
> innan satelliterna är klara så ser jag vilken
> mast jag är på..
> När jag var hemma hos min morsa som bor i
> Stenhuggeriet, som ligger i västra delarna av
> Halmstad, så låg jag på en mast i Skummeslöv..
> Det är två mil fågelvägen och tre mil med
> bil.. WTF??
> Kul för SOS att avgöra vad den signalen kommer
> ifrån..

SOS får nog koll på dig rätt hyggligt, operatörena låter flera master koppla upp dig och använder skilnaden i signalstyrka till att räkna ut var du är.

Tjena!

Kört precis där.. Morsans bor i världens radioskugga.. Det är den enda masten som mobilen kopplar till.. Provade åtskilliga gånger, på flera ställe i närheten..
Anledningen till detta är att hon bor hyfsat högt och närmsta mast ligger alldeles för nära..
Så det SOS får reda på är att jag är nånstans 2 mil ifrån Skummeslöv.. Hoppsan, det täckte en bra bit av södra Halland..

Annars kanske en spot kan va nåt
What is SPOT?

Spot is a Satellite Messenger device that can dispatch emergency responders to your GPS location. It let's your contacts know where you are and that you are OK. It allows you to send and save your location so that your contacts can track your progress on Google Maps. For non-emergency situations you can request help from your friends and family (contacts) and they will know where you are and your current situation.
Har en speciell larmknapp oxå
http://www.outdoorsafetygps.com/
Hm, ingen bra recension direkt..
http://gps.about.com/od/handheldgpsreceivers/fr/spot.htm

jonzén: Om man vrakdyker ensam på stora djup, brukar man väl ha kompisar uppe på däck? Någon som kan medela anhöriga..
Fridykare utan tuber har åtminstone tidigare haft kontrollanter, längs vägen ner mot bottenrekord?

Nåja, det är upp till var och en.. Men det känns inte helt onödigt med backup ändå. De flesta förblir nog "svenssondykare". Kompisen instruerar sådana i Norge.

Angående spårning, så erbjöds en sådan tjänst kamratligt mot pengar för vanliga mobiler, via reklamen på Facebook! Lociloci, tror jag de kallade den. Då bör det gå att göra som på amerikansk deckarfilm också.. Hur precist och gärna, har jag ingen aning om.

Mårten skrev:
> På tal om det konstaterade jag i helgen att
> Göteborg måste ligga lite efter i utvecklingen.
> Man har ju inte täckning inne i stan?! Wtf
> liksom. Tre olika operatörer, alla blankade 100
> meter från Svenska Mässan, så inte särskilt
> off läge heller mao...

Ramlar du och slår dig i stan lär ju någon hitta dig. Är du i fjällen meddelar du färdplan. Detta vi disskuterar tycker jag bara är aktuellt i de skogarna runt stan man hänger i. GPS har ju snart när vaje telefon och då kan de ju få positionen av dig direkt och susa in med en chopper :)

Tillbaka
Topp