Posta din goda gärning

baby fat

Ny medlem
Posta din goda gärning
Idag hjälpte jag en liten kille med att lossa hans fastklämda kedja vid Fältöversten. Det tog typ fem sekunder. Men han han tackade så mycket och uppriktigt att jag blev alldeles rörd. Och extra glad i säkert en hel kvart efter. Trots oljiga fingrar och vit styrlinda... När hjälpte du din medcyklist?

Posta din goda gärning
Medcyklist? Huhh

När jag gick in i affären stod det ett lastgammalt par innanför elgrindarna å hade glömt ta korg å såg jätteledsna ut. Så jag tog med en till dem å frågade -Korg? Då sken de upp som en sol å såg överlyckliga ut för de hade inte vågat göra ett ryck ut till korgarna igen samtidigt som någon gick in :)

Senast redigerad av en moderator:
Posta din goda gärning
Hjälpte grabbens kompis brorsa att sätta på en ny Rock shock Tora, passade på att smörja upp styrlager som var snustort och justera och smörja upp bromsvirarna. Han hann bara åka så dök grannen upp och jag fick hjälpa till att justera spd klossar och sätta på på hans nya racer, som jag förövrigt sålt till honom och vi har fått ännu en medcyklist på vägarna, hurra!

/Mats

Posta din goda gärning
Idag hjälpte jag en kille på runt 10 år att lägga på hans avhoppade kedja. Fick vålda lite eftersom han hade nexusnav men det gick. Han blev jätteglad och tackade flera ggr.

Posta din goda gärning
Det roligaste hjälpsamma jag gjort var att spänna fläktremmen på en killes gamla merca utan att han visste om det. Han hade blivit pikad i flera veckor för att det tjöt (och inte måttligt heller) när han startade. Så han trodde den lagade sig själv och var jätteglad!

Posta din goda gärning
Såg ett gigantiskt rökmoln på E18 i närheten av Sandefjord i Norge. Rökmolnet var så stort att vi var säkra att det var en villabrand eller liknande.

När vi kom fram stod där en svensk volvo mitt i en av avfartsronderllerna. Ur avgasröret droppade det olja och bredvid stod två svenska killar som inte visste mycket mer än vad som var fram och bak på en bil.

Bilen var KOKHET och när jag spottade på blocket fräste det friskt.

Kollade kylarvattnet som var tomt och oljenivån, som var så överfull att det var helt sjukt. Jag tänkte att kylarvattnet runnit ut i motoroljan genom ett trasigt block eller något. Men när jag frågar om oljan så har grabben glatt fyllt på olja.. En hel dunk olja.

-"skall det inte vara fullt?"

Tog med bilen bort på jobbet, hissade upp den med en truck och tömde ur 4liter överflödig olja. ur en 850GLT. Tippade i en flaska kylartätning för att fixa kylaren, men det hjälpte föga.

Kylaren var det hål i så det stod en fontän rakt ut. Men grabbarna tog sig iallafall hem, och bilen rök inte längre som en villabrand.

//K

Posta din goda gärning
baby fat skrev:
-------------------------------------------------------
> Idag hjälpte jag en liten kille med att lossa
> hans fastklämda kedja vid Fältöversten. Det tog
> typ fem sekunder. Men han han tackade så mycket
> och uppriktigt att jag blev alldeles rörd. Och
> extra glad i säkert en hel kvart efter. Trots
> oljiga fingrar och vit styrlinda... När hjälpte
> du din medcyklist?

Jag hade varit lyckligare över att min vita linda var vit.

Grannen försökte sig på o få gratis meck på sin kärringcykel men jag kom undan med "skruvar bara träningscyklar de är en annan grej" sen drack jag en dr.pepper o tänkte inte mer på det.

Posta din goda gärning
Hjälpte ett par smågrabbar (7-8 år)ute i Solna i fredags. Ena lillkillen fick inte till det med snabbfästet när han skulle sänka sadeln - "Man måste ju kunna tricka lite". Det var ju ett så enkelt ingrepp att t.o.m. jag klarade av det, men grabben lärde sig i alla fall hur man lossar skruven för att kunna klämma till fästet igen. Glad blev han också och jag hoppas han fick till en sjunedrans massa tricks.
När jag gick därifrån hörde jag att de unga tu hade som första planerat trick att "köra på bakhjulet över den där gräsmattan"...

Posta din goda gärning
När man tänker efter, så utan och överdriva gör man nog en go gärning minst en gång var dag ..
Iaf under arbetstid, man gör lite exstra eller inte tar betalt alls för små jobb som kan dyka upp
Reaktionen är nog när man kommer in och har problem med cykel ,gräsklippare eller nått annat i små motorredskap att man får boka en tid, men då blir det som oftast att man säger *ohh är det bara det där som är fel* ja ja tar det med en gång löser det och säger när kunden frågar *vad kostar det? nä det är lungt vi tar det en annan gång när det är större jobb ...

Då tackar dom för bra service och ett trevligt mottagande, och kommer nog som oftast tillbaks ..
Dårlig ökonomi för företaget ? nä det tror jag inte ..
Serviceminded? ja det tror jag ..
Go gärning? kanske eller inte har ju en baktanke med tillfället som sagt ..

Men jag känner mig iaf bra med det jag gör, och kunden är glad ..

På hemma plan är det ju mycke privata jobb med, men där tar jag enbart betalt i öl
för arbetet när man frågar vad det kostar ..;)
Det är nog enbart en go gärning för min egen del ;)

Fast barn med problem är alltid gratis ..

//svein

Posta din goda gärning
Hjälpte sonens kompis med kedjan som hoppat av och kilats fast mot ramen. Passade på att smörja upp cykeln och justera växlarna. Dock var hans "nya" cykel mer eller mindre slut och glappade både här och där, men det vågade jag inte säga.

Posta din goda gärning
Hittade en mobiltelefon efter vägrenen, låg i en mobilväska, plockade upp den så den slapp bli överkörd eller vattenskadad, mot slutet av cykelturen ringde det i den och ägaren förklarade att hans lilla dotter hade tagit hand om den och lyckats placera den på biltaket!

När jag förklarade var jag hade hittat den trodde han knappt på mig då det var en bit från där de åkte ifrån, visade sig även att jag befann mig bara några hundra meter från hans bostad så han fick tillbaka luren bara några minuter efter att han hade ringt upp! =)

Posta din goda gärning
kebarb skrev:
> Såg ett gigantiskt rökmoln på E18 i närheten
> av Sandefjord i Norge. Rökmolnet var så stort
> att vi var säkra att det var en villabrand eller
> liknande.
>
> När vi kom fram stod där en svensk volvo mitt i
> en av avfartsronderllerna. Ur avgasröret droppade
> det olja och bredvid stod två svenska killar som
> inte visste mycket mer än vad som var fram och
> bak på en bil.
>
> Bilen var KOKHET och när jag spottade på blocket
> fräste det friskt.
>
> Kollade kylarvattnet som var tomt och oljenivån,
> som var så överfull att det var helt sjukt. Jag
> tänkte att kylarvattnet runnit ut i motoroljan
> genom ett trasigt block eller något. Men när
> jag frågar om oljan så har grabben glatt fyllt
> på olja.. En hel dunk olja.
>
> -"skall det inte vara fullt?"
>
> Tog med bilen bort på jobbet, hissade upp den med
> en truck och tömde ur 4liter överflödig olja.
> ur en 850GLT. Tippade i en flaska kylartätning
> för att fixa kylaren, men det hjälpte föga.
>
> Kylaren var det hål i så det stod en fontän
> rakt ut. Men grabbarna tog sig iallafall hem, och
> bilen rök inte längre som en villabrand.
>
> //K

Hahaha, det är nästan i klass med:

Posta din goda gärning
Pröjsade för varorna framför i bandet.
"Ojojoj ovafanskajagöranu"

Jorråsåatt.
En innestående i sockenplanstrakterna....

/E

Posta din goda gärning
En kille (jag) kom åt datorn i full fart så den flög i diket och där stog killen ledsen och bedrövad. Fick leta en hel halvtimme åt han för att hitta datorskapet igen. Gissa om han (jag) blev glad!

Posta din goda gärning
staine skrev:
> En kille (jag) kom åt datorn i full fart så den
> flög i diket och där stog killen ledsen och
> bedrövad. Fick leta en hel halvtimme åt han för
> att hitta datorskapet igen. Gissa om han (jag)
> blev glad!

Du menar cykeldator, va? Jag kopplade inte först utan såg framför mig en bärbar dator som du svingade iväg, och att den sen var svårt att hitta i ett dike... :D

Posta din goda gärning
Idag har jag gjort en god gärning för mänskligheten genom att stannat innomhus efter jobbet.

Visst har kvällen varit lugn och skön ?? ;)

//Ulf

Posta din goda gärning
Utmed pendlingsvägen har massor av snäckor / sniglar placerat sig i vägen för min framfart. Då jag är snäll mot nästan alla djur försöker jag undvika att köra på dem. Kanske beror min välvilja mot dessa slemmiga djur mest på att de är otrevliga att få uppslungade (med hjälp av däcken) i ansiktet eller mot kroppen i övrigt. Slemspår på cukeln kanske inte heller är en prydlig dekoration.
/C

Posta din goda gärning
Berättade åt en kompis att hans cykeldator visade miles per hours när han funderade varför den visade helt fel distans. Då fattade han plötsligt varför alla avstånd hade krympt.

Posta din goda gärning
En god gärning kan vara ett tips om att det går köpa Focus Variado 2.0 på XXL i Sisjön i Göteborg för bara 6999:-. Priset på nätet är är 8999:-, men i butiken var den 2000:- billigare. Jag slog till direkt! :) OBS verkar bara finnas L och XL kvar.

Posta din goda gärning
Jag står i ett blåsigt industriområde o fryser, fast mina polare sitter i mitt kök o fikar o jag hade tänkt skynda mig hem till dem. Men här står jag o vaktar en cykel o väntar på cykelägarens morfar.
Cykeln är en 20', hade det varit en vuxen hade hen fått lära sig o hålla reda på sina grejer. Vad är det för drift att vilja lura i våra yngsta medborgare att världen är god?

Posta din goda gärning
Gav en banan till en hemlös som tiggde pengar, han hade nog blivit gladare om han fått en flaska vodka.

Fyllde luft i en dams däck på jobb, fick en och annan komplimang om att man var snäll och sånt , synd bara att hon var minst 15 år äldre än mig.

Kollade en punkterad slang åt en söt engelsk tjej, tänkte att man inte kan ta betalt för ett så litet arbete, hon blev väldigt glad. (slangen var inte punkterad, ventilen var lös)
Kan hoppas hon kommer tillbaka ;)

Posta din goda gärning
Johan A skrev:
> Har handlat två ramar så att da pef kan få mat
> på bordet..

Ollade eller o-ollade, det är frågan.

Posta din goda gärning
rising skrev:
> Ekologiskt ollade, de är noga med sånt hos
> peffen.

Annars vore ju skandalen ett faktum!!!

Posta din goda gärning
Förra året på bockstensturen(50km), så stannade jag och gav en kille en slang och lånade ut verktyg/pump, så han kunde fixa sin punktering på bakhjulet. Killen hade inte packat verktyg och slang, eftersom han räknat med att inte få punktering på den "korta" sträckan.

Posta din goda gärning
I söndags erbjöd jag min gamla xc till en kille i tävlingsklassen på X-cup som hade fått punka på sin S-works. Han avböjde, men tackade.

Igår öppnade jag en (ny och irriterande) grind på en färist åt två cyklister i Genarp. De tackade, den ene missade nästan färisten...Själv bar jag över min cykel.

Posta din goda gärning
rising skrev:
> Ekologiskt ollade, de är noga med sånt hos
> peffen.

Då tycker jag att Da PEF oxå kan skriva i tråden :)

Posta din goda gärning
För ett par år sedan skulle jag ta ut pengar vid en bankomat i Hammarbyhöjden.
Framför mig stod en gammal tant, som stod och "feppla". Sen sa hom Äääsch och gick.
Jag gick fram och tittade på automaten. Såg ut som att den funkade. Väntade på att
det skulle bli min tur då det stog vänta på den. Plötsigt spottade den ur sig 8000
spänn, innan jag han sätta in kortet. Jag tog pengarna och började springa efter den
gammla damen. Men hon var borta........
Eftersom det stog Handelsbanken på automaten så åkte jag till Globen och gick in på
deras kontor och förklarade vad som hänt. Dom tog tidpunkt, mitt namn, adress och
tele nr. Ifall tanten ville tacka mig. Det skulle inte vara några problem att få tag på
henne.
Sen sa dom att "tänk om alla vore som du"..jag fick aldrig något tack av tanten..och
inte hörde jag av Handelsbanken heller....

Posta din goda gärning
Jag har pushat mig själv till att börja lämna blod trots att jag har sån sprutfobi att jag blir helt iskall och tom i huvudet av att ens närma mig blodbussen. Hade svårt att sova från den dag jag fick kallelsen. Nu har jag varit där en gång för att kolla att det var ok och en gång och lämnat blod. Låter säkert löjligt för er som inte har sprutskräck men för mig var det en jättetröskel som tagit lång tid att komma över. Nu är jag med och hjälper till i alla fall. Känns bra (tills nästa kallelse kommer...)!

Posta din goda gärning
Hasse#7 skrev:
> Jag har pushat mig själv till att börja lämna
> blod trots att jag har sån sprutfobi att jag blir
> helt iskall och tom i huvudet av att ens närma
> mig blodbussen.

Härligt!!!

Posta din goda gärning
Hjälpte en tjej som hade punktering igår morse på Ekerö, hon hade tappat klungan och var utan pump.
När slangen var på plats så dök några av hennes vänner upp och de kunde fortsätta mot Adelsö och fikat.

Posta din goda gärning
Lämnade in en borttappad plånbok igår.

Hjälpte en gång en utelåst äldre granne med ilsken hund genom att hon kallade på hunden så den befann sig i ett annat rum än det jag klättrade in genom fönstret i. Stängde därefter snabbt dörren till rummet hunden befann sig i, och öppnade sedan ytterdörren för tanten. Hon var mycket tacksam och jag kände mig som stålmannen.

Posta din goda gärning
Hasse#7 skrev:
> Jag har pushat mig själv till att börja lämna
> blod trots att jag har sån sprutfobi att jag blir
> helt iskall och tom i huvudet av att ens närma
> mig blodbussen. Hade svårt att sova från den dag
> jag fick kallelsen. Nu har jag varit där en gång
> för att kolla att det var ok och en gång och
> lämnat blod. Låter säkert löjligt för er som
> inte har sprutskräck men för mig var det en
> jättetröskel som tagit lång tid att komma
> över. Nu är jag med och hjälper till i alla
> fall. Känns bra (tills nästa kallelse
> kommer...)!

Wow!
Fan vad fint! O starkt. Det låter som en bra bit bortom din komfortgräns.

Tillbaka
Topp