Posta din goda gärning

Posta din goda gärning
ratatosk skrev:
-------------------------------------------------------

> > Nu är jag med och hjälper till i alla
> > fall. Känns bra (tills nästa kallelse
> > kommer...)!
>
> Wow!
> Fan vad fint! O starkt. Det låter som en bra bit
> bortom din komfortgräns.

Jo det kan man nog säga. Det är svårt att förklara, jag tycker inte att det gör ont eller så, är van att få ta del av en hel del smärta utan att klaga tex i fotboll, cykelvurpor mm. Men det här är något helt annat nästan okontrollerbart. De moment som är knepigast är att se till att gå dit, bli stucken, men överlägset värst är att ha kvar nålen i armen och försöka klämma på bollen hela tiden, varenda sekund av de 5-10 minuterna känns som en evighet. Men som sagt det gör inte ont och tjejerna i bussen är verkligen snälla och skickliga. Glad jag tog steget, hoppas jag kan inspirera någon annan att göra samma sak. Det är väldigt många som drar sig för sprutor men ganska få som vågar erkänna det.

Posta din goda gärning
Hasse#7 skrev:
> ratatosk skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > > Nu är jag med och hjälper till i alla
> > > fall. Känns bra (tills nästa kallelse
> > > kommer...)!
> >
> > Wow!
> > Fan vad fint! O starkt. Det låter som en bra
> bit
> > bortom din komfortgräns.
>
> Jo det kan man nog säga. Det är svårt att
> förklara, jag tycker inte att det gör ont eller
> så, är van att få ta del av en hel del smärta
> utan att klaga tex i fotboll, cykelvurpor mm. Men
> det här är något helt annat nästan
> okontrollerbart. De moment som är knepigast är
> att se till att gå dit, bli stucken, men
> överlägset värst är att ha kvar nålen i armen
> och försöka klämma på bollen hela tiden,
> varenda sekund av de 5-10 minuterna känns som en
> evighet. Men som sagt det gör inte ont och
> tjejerna i bussen är verkligen snälla och
> skickliga. Glad jag tog steget, hoppas jag kan
> inspirera någon annan att göra samma sak. Det
> är väldigt många som drar sig för sprutor men
> ganska få som vågar erkänna det.

Mig är det ju något fel på. Jag gillar sprutor. Inte såna som gör ont, men de som återlåter en.

Posta din goda gärning
ratatosk skrev:

>
> Mig är det ju något fel på. Jag gillar sprutor.
> Inte såna som gör ont, men de som återlåter
> en.

Det är bra att inte alla lider psykologiskt. Då blir det mer blod till dem som behöver.

Enda fördelen jag kan se att jag har är att risken att bli sprutnarkoman eller dopare är klart obefintlig :-) Sen är man ju för säkerhets skull uppväxt med Hasch-Plattan-Döden, en skräckpropaganda som bet på många av oss lantisar.

Posta din goda gärning
Hasse#7 skrev:
> Jag har pushat mig själv till att börja lämna
> blod trots att jag har sån sprutfobi att jag blir
> helt iskall och tom i huvudet av att ens närma
> mig blodbussen. Hade svårt att sova från den dag
> jag fick kallelsen. Nu har jag varit där en gång
> för att kolla att det var ok och en gång och
> lämnat blod. Låter säkert löjligt för er som
> inte har sprutskräck men för mig var det en
> jättetröskel som tagit lång tid att komma
> över. Nu är jag med och hjälper till i alla
> fall. Känns bra (tills nästa kallelse
> kommer...)!

Haha samma som mig då. Började lämna blod trots kraftig sprutfobi. Tänkte att det skulle bota min skräck för nålar. Lämnade 10 ggr. Jag är inte botad

Posta din goda gärning
Hasse#7 skrev:
> ratatosk skrev:
> -----
>
> >
> > Mig är det ju något fel på. Jag gillar
> sprutor.
> > Inte såna som gör ont, men de som återlåter
> > en.
>
> Det är bra att inte alla lider psykologiskt. Då
> blir det mer blod till dem som behöver.
>
> Enda fördelen jag kan se att jag har är att
> risken att bli sprutnarkoman eller dopare är
> klart obefintlig :-) Sen är man ju för
> säkerhets skull uppväxt med
> Hasch-Plattan-Döden, en skräckpropaganda som bet
> på många av oss lantisar.

Tja, då ligger jag väl i riskzonen för att bli sprutnarkoman o dopare?
Fast jag vill ju inte bli påverkad. Jag avstår alkohol för att jag vill slippa bli full, så sett känns det lite långsökt att knarka med spruta.

Posta din goda gärning
ratatosk skrev:
> Hasse#7 skrev:
> -----
> > ratatosk skrev:
> >
>
> > -----
> >
> > >
> > > Mig är det ju något fel på. Jag gillar
> > sprutor.
> > > Inte såna som gör ont, men de som
> återlåter
> > > en.
> >
> > Det är bra att inte alla lider psykologiskt.
> Då
> > blir det mer blod till dem som behöver.
> >
> > Enda fördelen jag kan se att jag har är att
> > risken att bli sprutnarkoman eller dopare är
> > klart obefintlig :-) Sen är man ju för
> > säkerhets skull uppväxt med
> > Hasch-Plattan-Döden, en skräckpropaganda som
> bet
> > på många av oss lantisar.
>
> Tja, då ligger jag väl i riskzonen för att bli
> sprutnarkoman o dopare?
> Fast jag vill ju inte bli påverkad. Jag avstår
> alkohol för att jag vill slippa bli full, så
> sett känns det lite långsökt att knarka med
> spruta.

Haha! Det var verkligen inte meningen att vinkla detta till att du skulle vara en potentiell missbrukare och fuskare. Du får läsa mellan raderna en gång till. Ta de andra raderna. Kör hårt och tack för tidigare uppmuntran!

Jenny W: Du har tagit bort min illusion om att det här skulle vara hjälp till självhjälp för mig. Jag kommer alltså att lida varje gång och den enda trösten är att blodet kommer till nytta. Ehm.. hurra!?

Posta din goda gärning
Hade varit och handlat lite grejer vid köpcentrumet och skulle packa in mina grejer i bilen. Då råkade jag se två plastförpackningar ligga på marken bredvid min bil. Det ena innehöll ett par hörlurar och det andra ett telefonskal till en smartphone.
Eftersom det regnade tänkte jag att jag lämnar väl dom regnvåta paketen till kassan. Tänkte när jag gick in genom dörren: Fan om det är stöldgods och grejerna inte är avlarmade! Hade knappt tänkt tanken klart innan stöldlarmet gick.
Men personalen vid kassan var glada för att de fick tillbaks resten av stöldgodset som några snattare försökt springa iväg med en kvart tidigare.

Posta din goda gärning
Jag ska lämna in en upphittad handväska idag. Plånbok och mobil verkar någon ficktjuv ha plockat åt sig, innan han (jag antar att det var en "han") slängde in väskan i en buske utanför mitt hus.
Men det finns nycklar, en iPod med touchscreen och en massa smink, så ägaren blir nog glad ifall hon (jag antar att det är en "hon") får tillbaka den.

Posta din goda gärning
Hjälpte en kille att byta slang för ett tag sedan, han var lite villrådig och visste inte hur man skulle göra så jag ryckte in. Han blev väldigt glad!

Posta din goda gärning
Igår kväll satt plötsligt grannens katt utanför sovrumsfönstret på tredje våningen (vi har balkong på våningen under, bor i radhus) så det var inte så våldsamt högt upp egentligen. Men han fick komma in och gå ner för trappan och ut genom dörren.

Posta din goda gärning
Imorse bestämde sig sju personer för att demonstrera utanför den myndighet där jag arbetar. De hungerstrejkar och tänker sitta kvar där till vår myndighet ändrar deras beslut. Jag tyckte att det såg kallt ut så jag gav dem varsina täcken så de inte fryser ihjäl medan de demonstrerar mot oss.

Posta din goda gärning
Var precis på ica och pensionären med rullatorn framför mig handlade en frysrätt, limpa och pålägg. Men kortet hans saknade täckning. Kassörskan frågade om han hade kontanter eller andra kort, pensionären öppnade upp plånboken som ekade tomt.

Han lyckades tillslut fiska fram 20kr.

Jag betalade hans kvitto, fick inget tack. Eller jo kassörskan tackade. Förhoppningsvis var han tacksam.

Posta din goda gärning
copytag skrev:
> Var precis på ica och pensionären med rullatorn
> framför mig handlade en frysrätt, limpa och
> pålägg. Men kortet hans saknade täckning.
> Kassörskan frågade om han hade kontanter eller
> andra kort, pensionären öppnade upp plånboken
> som ekade tomt.
>
> Han lyckades tillslut fiska fram 20kr.
>
> Jag betalade hans kvitto, fick inget tack. Eller
> jo kassörskan tackade. Förhoppningsvis var han
> tacksam.

Det tricket funkar varje gång har han lärt sig ...

Posta din goda gärning
Haha, påminner mig om episoden på systemet (Regeringsg) idag. Den proffsPensionären "upptäckte" att han inte hade pengar med och bad kassörskan parkera kvittot medans han skulle hämta. Men kassörskan var med på finten och bad han visa innehållet i väskan. Kalabalik utbröt. Naturligtvis var väskan full med brännvin.

Posta din goda gärning
UPS kom med min philips-lampa till jobbet igår. De hade inte lyckats leverera den
hem till mig förrigår när jag var på jobbet, såklart. (varför lämnar UPS inte på ombud som alla andra??).

Ja iaf, UPS-snubben ringde och undrade om jag kunde komma ner eftersom det
är omständigt att komma in i vår byggnad (porttelefon, avsaknad av reception, osv).
Och han var så himla stressad sa han. "väldigt många paket idag"

Han fick med sig en kall cola-burk! Jag hoppas att sockret piggade upp honom.

Posta din goda gärning
Erbjöd en punkad mtb-kille en ny slang vid kvarnbacksvägen i Bromma idag. Han avböjde. Jag vill förtydliga att jag inte är något psycho eller så. Jag har bara varit i samma sits själv några gånger.

Posta din goda gärning
Igår tog jag hand om ett kontokort som var kvarglömt i en P-automat och tejpade upp en lapp med mitt mobilnr om att kortet kunde återfås mot beskrivning.
Idag ringde en oändligt tacksam person som ska komma och hämta det.

Posta din goda gärning
Om jag köpt p-biljett för längre tid än jag nyttjat brukar jag sätta den på p-automaten till gagn för nästa parkerare. Idag satte jag en biljett giltig i 3 veckor till på jobbets automat. Jag känner mig god, p-bolagen (de onda indrivarna) får ockra lite mindre och någon blir glad. Win-win-win.

Posta din goda gärning
God gärning?
Om jag cyklar och ser någon som stannat vid sidan om är det självklart att stanna till och fråga om det behövs hjälp. Det händer flera ggr varje år.

Inget jag tänker på...utan bara gör.

Thomas

Posta din goda gärning
Om det var riktat till mig så kan jag meddela att jag inte cyklade. Jag var till fots på väg hem från återvinningsstationen och den tänkta slangen fanns i mitt hem

Posta din goda gärning
captain8track skrev:
> baby fat skrev:
> -----
> > Idag hjälpte jag en liten kille med att lossa
> > hans fastklämda kedja vid Fältöversten. Det
> tog
> > typ fem sekunder. Men han han tackade så
> mycket
> > och uppriktigt att jag blev alldeles rörd. Och
> > extra glad i säkert en hel kvart efter. Trots
> > oljiga fingrar och vit styrlinda... När
> hjälpte
> > du din medcyklist?
>
>
> Jag hade varit lyckligare över att min vita linda
> var vit.
>
> Grannen försökte sig på o få gratis meck på
> sin kärringcykel men jag kom undan med "skruvar
> bara träningscyklar de är en annan grej" sen
> drack jag en dr.pepper o tänkte inte mer på det.

Hahaha!!

Posta din goda gärning
Stevie DeVille skrev:
> Om det var riktat till mig så kan jag meddela att
> jag inte cyklade. Jag var till fots på väg hem
> från återvinningsstationen och den tänkta
> slangen fanns i mitt hem

Nä. Rent allmänt gör man gott om det blir en naturlig del av ens beteende.

Posta din goda gärning
Inga stora summor, och inga oljiga fingrar, men lite symbolisk god gärning ändå?

Skippade medlemsavgiften i Hofvet i år.
Skickade pengarna till Barncancerfonden.

Posta din goda gärning
Gick förbi grannens pojk, han hade tappat kedjan på sin sprillans nya 24" Scott mtb. Tänkte bara lyft på kedjan igen men den satt hopplöst inkilad innanför lillklingan. Min avdragare passade även Suntour vevparti så det var snabbt fixat. Gjorde även en nödvändig framväxeljustering. :)

Posta din goda gärning
Lejon skrev:
> Om jag köpt p-biljett för längre tid än jag nyttjat brukar jag sätta den på p-automaten till
> gagn för nästa parkerare. Idag satte jag en biljett giltig i 3 veckor till på jobbets
> automat. Jag känner mig god, p-bolagen (de onda indrivarna) får ockra lite mindre och någon blir
> glad. Win-win-win.

Jag anmälde ett p-bolag till ekobrottsmyndigheten och skatteverket. Vet dock inte om det var en god gärning eller en överreaktion på en p-bot :)

Posta din goda gärning
Vet inte exakt hur många öl/vinglas jag har, men det är många. Lämnade 15 st. till https://www.gottsundacentrum.se/en/utbud/uppsala-stadsmission/ idag. Men ingen större skillnad i skåpet

Skärmavbild 2026-02-04 kl. 20.27.31.webp

Posta din goda gärning
Cyklade med pojken och hans kompis till träningen (i höstas, inte med nuvarande väder) och kompisen nämnde att växlarna inte funkade. När dom väl var inne på träningen kikade jag på cykeln och konstaterade att växelörat var snett samt i förbifarten att framhjulets QR inte var spänd (!). Hann fixa båda innan dom var klara med träningen.

Posta din goda gärning
Vet inte exakt hur många öl/vinglas jag har, men det är många. Lämnade 15 st. till https://www.gottsundacentrum.se/en/utbud/uppsala-stadsmission/ idag. Men ingen större skillnad i skåpet

Visa bilaga 814568
Alla 15 som jag skänkte var slutsålda idag. Hittade ett par munblåsta vinprovarglas från Orrefors jag nappade på. 50 kr/styck. Inte de snyggaste, men kunde inte motstå. Funkar nog bra till cognac och whisky också. Fyra stycken kostar 1500 direkt från Orrefors, på Prisjakt runt 800. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3736271

Skärmavbild 2026-02-09 kl. 20.37.05.webp

Tillbaka
Topp