[postcyklar] Utförsäljning eller snodda?

JLarsson

Aktiv medlem
Den senaste tiden har jag noterat ett flertal relativt nya Monark-postcyklar på vift i Årsta.
Bl a en som står vid pendeltågsstationen (låst med blocklås) och en utanför min lgh (olåst, thrashat framhjul).

Dessutom grannar som hojar runt på posthojar utan att jobba på posten... är det nåt fuffens eller har posten krängt av överblivna hojar?

Har sett dem på blocket så det är nog så att posten har sålt ut en omgång. Tror de stabila cyklar men med väldigt låg utväxling.

-Åke

Posten kränger inte av cyklar i postlackering till privatpersoner, åtminstone inte det kontor jag jobbade på för ett tag sedan. De skickas för destruering, lagring eller åtminstone omlackering om de ska säljas till privatpersoner.

Men de är jäkligt fina cyklar!

Medan vi tjatar om den bästa commutern skulle jag nog framhålla en Postcykel - med kompletta lastväskor/ram fram och vid sidorna - som en mycket kapabel commuter och laståsna. Det ska till väldigt mycket last innan den ramen ger upp. För några tusenlappar finns det ingen bättre commuter/laståsna på cykelsidan.

Senast redigerad av en moderator:
Postcyklar mals ner och stansas om till frimärken.
Det är nog kopior du har hittat Jonas. Brevbärarwannabees helt enkelt.
/J

TommyE skrev:
-------------------------------------------------------
> Posten kränger inte av cyklar i postlackering
> till privatpersoner, åtminstone inte det kontor
> jag jobbade på för ett tag sedan. De skickas
> för destruering, lagring eller åtminstone
> omlackering om de ska säljas till privatpersoner.

Jupp. Fast Monark säljer "civilmålade" postcyklar till privatpersoner, har jag för mig. Men var det postlack så är det nog nåt fuffens på gång..

JLarsson skrev:
> Irrbrevbärare som egentligen jobbar åt Schenker?

Infiltratörer. Egentligen är de ödlor.

Man kunde hitta utrangerade postcyklar på överskottslager o dyl för en del år sen. Jag antar också att posten gör sig av med en del cyklar nu då t ex de flesta brevbärare här kör runt på eldrivna lasttrehjulingar. Det borde vara så att dom säljas i klump till uppköpare i så fall.

Om man vågar kan det kanske vara idé att kolla med sitt brevbärarkontor om dom råkar ha nåt över ;)

Själv har jag i min närhet en civil "postcykel". Idén var att uppgradera den, sälja och dela vinsten med nuvarande ägaren, fast nu har jag snackat med Jonas och kommer köpa den själv att ha som vardagshoj. Treväxlat nav finns hemma, ett par stadiga fälgar är inte så dyra och en proffslack är den värd. Hope Mono Minin blir nog bra fram också. Jag ska börja fixa till den om nån vecka. Ser fram emot det :)

JLarsson skrev:
> Den treväxlade väger 30 kg. Oops.
>
> Och då ser den ändå ut att kunna vara tyngre i
> postutförande.

Den ende av brevbärarna här som verkade gilla sin postcykel var handbolls-Franzén, men han har lårmuskeldiameter som min midja å andra sidan. Det behövde han. Jag orkade knappt med postcykeln olastad.

;)

En kompis köpte en när han jobbade på posten, Dom brukar sälja ut dom åt anställda när dom byts ut
Tror han gav 150 kr eller nåt

>Den treväxlade väger 30 kg. Oops. Och då ser den ändå ut att kunna vara tyngre i postutförande.

Tro det eller ej, "postcyklarna" är mycket smidiga att cykla på (men otympliga att bära). Man märker inte att de har +30 kg tomvikt.

Det är när man börjar lasta på post, kataloger och annat som det kan bli lite jobbigt, särskilt om postdistriktet man har innehåller mycket backar. Man kanske kommer upp i mellan 60-70 kg totalvikt på en fullastad cykel; 10 kg fram och 10-12 kg i vardera sidokorg.

Dom skrotas väl på Monark i Vansbro (åtminstonde för några år sedan) Det kändes nästan lite sorgligt att blicka ut över ett litet gult hav av avdankade postcyklar .
Man borde kanske ha arrangerat en fritagning...

mobbe skrev:
> Dom skrotas väl på Monark i Vansbro
> (åtminstonde för några år sedan) Det kändes
> nästan lite sorgligt att blicka ut över ett
> litet gult hav av avdankade postcyklar .
> Man borde kanske ha arrangerat en fritagning...

Skrotas dom verkligen? Det borde ju vara affär att renovera det nödvändigaste och sälja dom i vissa delar av Afrika. Där är ju enkla fordon fortfarande eftertraktade.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp