Postorderhoj: Canyon Strive i skadat paket.

klippan

Medlem
TLDR:
Har fått ett skadat paket med en cykel i. Ta gärna en koll på mina bilder, fundera 1 sekund & posta en rad eller två, alla spontana reaktioner o tips emottages och uppskattas djupt, elaka tillmälen som hjälpsamma kommentarer. Allt är välkommet.

non-TLDR:
Nu har jag fått paket från UPS mannen. Dock var det skadat vid ankomst. Botten var dåligt tejpad, tejpen som fanns var torr o paketet i stort sett vidöppet. Snabbt fram med mobilkameran o dokumentera med UPS vagnen på plats. Sen upp i lgh, ringa UPS, anmäla skadan. De bad mig öppna försiktigt o undersöka skadan, värdera paketet o värdera skadan kvantifierat i Svenska Riksdaler. Experter från UPS ska bokas för att komma o titta på kartongen & göra lite forensic analysis CSI style senare idag eller på måndag.

Min undersökning dokumenterad med bilder (nedanför wall-of-text anföringen):

1. Noterar omedelbart att luftventilen till framgaffeln slagit igenom 2½ lager kartong. Inte riktigt rätt grad av öm hantering en Rock Shox Lyrik RC2DH 2-step Air kanske skulle önska sig.

2. Reagerade på att kedjan verkar brutalt fastklämd mellan kedjestyraren och en växelvajer. Aj aj. Men det kanske är så de paketerar för att inte kedjan ska skramla alltför mycket? Jag tycker det ser lite väl tajt ut dock.

3. Kartongen - Bike Guard - bara den 160kr. Som man ska kunna använda även efter montering för transport av cykel på resande fot. Tja... Lite sliten skulle jag vilja påstå. Tveksam till om den går att återanvända.

4. Försiktigt ut med ramen. UPS tjejen sa ju att jag fick titta igenom lite försiktigt o se ifall allt verkar vara på plats. Jodå, Ram, styre, sadelstolpe, pedaler, hjul. Allt verkar komplett. Inspekterar ramen noggrant o den ser felfri ut. Träbiten mellan kedjestagen på bakre hjulaxeln sitter på plats som sig bör.

5. Tillbaka med allt igen som det var från början. Tittar inte på styret, det var så ömsint paketerat så det är nog OK.

Kartongen skiter jag i. Men framgaffeln o möjligen växelvajern undrar jag över.

Är lite orolig för min Lyrik. Ventilen har ju grävt sig igenom 2,5 lager kartong antingen genom smäll (god forbid) eller medelst skavning. De kostar väl en 8 tkr men är väl inte alltför avancerade inuti.

Jag undrar nu om jag bör hetsa ner mig ett hekto eller två? En öppen fråga.

IMG_1356.JPG

IMG_1357.JPG

IMG_1358.JPG

IMG_1359.JPG

DSC_3030.jpg

DSC_3031.jpg

DSC_3032.jpg

DSC_3033.jpg

DSC_3034.jpg

DSC_3035.jpg

DSC_3036.jpg

DSC_3038.jpg

DSC_3039.jpg

DSC_3041.jpg

DSC_3042.jpg

DSC_3043.jpg

DSC_3044.jpg

DSC_3045.jpg

DSC_3046.jpg

DSC_3048.jpg

DSC_3049.jpg

DSC_3050.jpg

DSC_3053.jpg

Har du inte kontaktat "Canyon_Sverige"?

Kartongen upp och ned, naturligt att det blir smutsigt tycker jag. Människan tänker och är lat, ser - oj stort paket säkert tungt, därför släppspår. Borde kanske vara ett bättre mtrl just på undersidan av kartongen för bättre hållbarhet. Det är nog dessutom svårt och dyrt att ha en kartong för varje modell och strl.

Kedjan - kan den ha fastnat pga att kartong upp och ned. Hur hårt satt kedjan?

Dämpare - ventilen ser ju bra ut, men reagerar på en annan sak.

Hoven

Bilagor

• dämpare.png
    dämpare.png
    25.9 KB · Besök: 50
som tidigare nämnt, föredömligt dokumenterat.

Din motpart i sammanhanget är Canyon så ta allt med dom och låt inte jag-vill-ut-och-cykla-med-min-nya-cykel-suget ta överhanden utan se till att du får allt åtgärdat.

/C

Stork skrev:
-------------------------------------------------------
> Föredömligt dokumenterat!
> Ta kontakt ned Canton så ska dom lösa det med
> UPS.

Canton? Jag trodde han hade köpt en cykel och inte högtalare.

Tack för alla svar. Jag har lugnat mig lite, tror inte det är någon ko på isen. Det jag var mest orolig för är ju den där luftventilen, vet inte hur känslig den delen är, då det där min första luftdämpare. "Sånt därn't kanske är lite kinkigt" var min tanke.

Men jag håller med, det kanske kan se lite larvigt ut: En hel cykel o en trasig kartong, kan man tycka. Fast inte fan vet jag, nåt känsligt kanske har fått sig en känga. Man har bara 24h på sig att anmäla skada och jag tänkte att jag får lite hjälp på Happy. Vilket stämde. Tack!

Om inte annat så får jag väl bära hundhuvudet, och byta titel på tråden till 'unboxing my Strive'.

Det är säkert inga bekymmer med gaffeln men surt att få ett paket som ser ut så där. Jag skulle pumpa gaffeln, ge mig ut och cykla, kolla trycket. Om den inte läcker borde det väl vara lugnt?
Blir det några problem har du ju dokumenterat föredömligt.
Så, ut och cykla och skriv en recension av härket, den ser kul ut.

Asså sluta. Har du inte fått ligga på länge eller?
Hojjen är ju inte skadad så bygg ihop den och dra ut och cykla istället för o dryga. Hade cykeln varit skadad hade det varit en annan sak.
Den lilla "bucklan" på gaffeln gör inte ett skit heller. Du kommer ha 10 sånna efter en månads cykling ändå och gaffeln kommer funka lika perfekt ändå.

DET FINNS FÖRFAN EN GRÄNS! det är cyklar som är gjorde för att cyklas sönder i skogen. Hade inte läst tråden innan ja postade mitt förra inklägg men nu nu har jag. Ni happyfolk är fan helt jevla efterblivna..

Maxmix skrev:
-------------------------------------------------------
> Ni happyfolk är fan
> helt jevla efterblivna..

Var det inte du som kastade en kotte i ögat på din bästa polare så han blev synskadad? #Redneck #hillbillyfun

Ah, tråden fick flott besök av charmerande Maxmix. Nej, jag har nog inte fått ligga på länge, det kanske är därför jag postar dryga (?) trådar på Happy? Jag får ta upp det med frugan. Kanske har ngt att göra med att jag köpte en jevligt dyr cykel? :D

@Stinky: Tack för peppet! Känns sjysst med folk som tror det är lugnt.

@Hoven: Tack för tipset, bra ögon! Kollade närmare o det ser OK ut, bara lite vitt fett som smetats ut.

@Carl: Jag köper ditt tips. Jag ligger lågt tills UPS kommer o kikar på detta. Det är ju jag som ringt dem ändå, då bör jag inte ändra mig.

"Man får det man betalar för" kommentaren vet jag inte hur jag ska tolka. Var det kartongen á 160kr som var för billig? Det fanns inget dyrare/bättre alternativ. Transportföretag (UPS) var inte heller ett val. ELler var det bara en anti-Canyon kommentar?

det va väldokumenterad uppackning, har köpt från canyon 3gånger men inte har kartongerna varit så hårt hanterade, lite små hack här o där har det ju varit, men dt är ju inte canyons fel, så länge cykeln är hel så får man va glad, kartongerna tyker jag är som vilken cykellåda som helst 160kr för den är väl lite på gränsen. Fraktbolaget kan ju få en liten tilsägelse tyker jag,

Tillbaka
Topp