PRAISE GOD FOR SHIMANO PD-520

mytomspunnen

Aktiv medlem
OBOJ ALLTSÅ!

Jag har kört med mina shimano PD-515 pedaler i typ tre år nu och har väl varit ganska nöjd med dem. De har fått utstå otroligt mkt stötar och slag och ändå kännts som nya hela tiden.

Dock har jag på sistonde stört mig på att klotsen glappat lite upp och ned i rundtrampet. Alltså inte det man kallar för float (rörelse i sidled) utan verkligen glapp upp och ned. Så jag har spännt mina pedaler hårdare och hårdare för att bli kvitt glappet. Det har visserligen hjälpt endel men det har varit långt ifrån bra. Nåja, tänkte jag, det är väl klotsarna som börjat bli för slitna.

Dock har jag behov av extra par pedaler (har fler cyklar) så eftersom PD-520 är så förbaskat billiga och ett par klotsar ingår i priset (ett par klotsar kostar 140 kr på cc och ett par PD-520 inklusive klotsar kostar 290 kr!) så köpte jag ett sådant paket. Var ute ikväll och testade mina gamla 515 först och tyckte att så dåliga är de faktiskt inte. Dock var man tvungen att verkligen stampa i klotsen i pedalen och endel glapp i höjdled var närvarande.

Sedan bytte jag till mina nya 520 fast med mina gammla klotsar fortfarande i skorna.
OHOJ vilken skillnad!
Lätt som en plätt att klicka i och ur (fjäderna inställd från fabrik förmodligen på det lösaste) och INGET ALLS glapp i höjdled!
OM dessa pedaler håller lika bra som mina 515 har gjort måste det vara en utav de allra mest prisvärda investeringar man kan göra till sin cykel!

jo, 290 kr för de pedalerna + clips är riktigt billigt. jag kör själv med 540, mest för att man monterar de med en insex-nyckel och att de inte var så mycket dyrare än 520. pdm959 är ju lite overkill för en glad amatör som jag :)

Det var snabbt gjort, Erik. Gissar att du fick pedalerna vid tio ungefär.

520 kan monteras med insexnyckel. När det kärvar när de ska av kan man använda gamla vanliga 15 mm-nyckeln. Hängslen och livrem!

Jo tack oskar.
Jag vet att testet inte var vetenskapligt direkt och ingen längre testtid har jag kört med dem utan istället en VÄLDIGT kort.
Men skillnaden var SÅÅÅ uppenbar att jag bara var tvungen att dela med mig av glädjen!

Jag instämmer. Har förvisso inte kört med 515 i tre år men har dom på ena cykeln och 520 på andra. Jag upplever 515 som sega medan 520 är mycket distinkta och lättare att komma i och ur.
290:- är mycket prisvärt!

Tillbaka
Topp