Prejad av granne - hur hantera?

Jonatan F

Aktiv medlem
Hej!

En i min familj blev precis illa klippt av en granne. Jag var inte där men familjemedlemmen säger att hen var på väg ner för en backe, god sikt, en bil var på väg att köra ut och verkade vänta in men istället körde bilen ut och genade i svängen så det bara var cm kvar. Min familjemedlem är övertygad att ”hen ville döda mig - jag hade bara en dm till godo”. Allt gick väl förutom att alla är lite oroligare nu.

Jag tänker att de flesta vill väl och vill egentligen åka dit och snacka med personen. Men det kan ju upplevas hotfullt (även om jag ser snäll ut :) ). Funderar även på att ringa men samma problem finns ju där. Lapp i brevlådan känns definitivt dumt.

Hur tänka?

Häll ner en deciliter räkspad i ventilationen på bilen. Det blir härligt när bilen stått i solen en stund.
Fimpar å gammal aska är inte kul, kräkslukt är jättesvårt att få bort råkade ut för det en gång när jobbilen inte fick plats inne i garaget och nån helgfestare tömde sig på bilen? trots rekond så kunde man känna ”doften” lååång tid efter.

Haha, uppskattar kreativiteten! Om vi snackar hämnd tror jag mer på att sätta fast en metallbricka lite löst med ståltråd på ett avgasrör där det absolut inte syns. Så det låter och skramlar tillräckligt mycket för att oroa ägaren att något är fel och kanske störa en del men inte tillräckligt mycket för att lämna in på lagning.

Men nu tror jag inte på hämnd. Det leder aldrig till något gott. Vad vet jag, han kanske trodde han gav plats? Kanske missbedömde hastigheten? Kanske såg för sent pga. Tjock a-balk som skymde?

Om det är ett barn som råkat ut för det så hade jag absolut ringt på för att kanske få en mer nyanserad bild. Om det är en mer vuxen person som kanske uppfattat saker på ett sakligare sätt så hade jag nog gjort lika men då varit mer förberedd på dålig stämning.
Att bara låta personen hållas kan leda till värre saker men det kan iofs även konfrontation.

Enligt min erfarenhet är det ändå alltid bäst att kommunicera live för att undvika missförstånd.

Om det är ett barn som råkat ut för det så hade jag absolut ringt på för att kanske få en mer nyanserad bild. Om det är en mer vuxen person som kanske uppfattat saker på ett sakligare sätt så hade jag nog gjort lika men då varit mer förberedd på dålig stämning.
Att bara låta personen hållas kan leda till värre saker men det kan iofs även konfrontation.

Enligt min erfarenhet är det ändå alltid bäst att kommunicera live för att undvika missförstånd.
Vuxen person.

Live är ju ofta bättre men var lite orolig att det skulle slå fel. Men då satsar jag nog på det. Blir om några dagar tyvärr så saker hinner kanske glömmas av föraren men kanske bättre - kanske svalnar lite.

Lite beroende på vad det är för granne. Och vilken relation som redan finns.

Det kan finnas en poäng att varsamt tala om för hen hur det upplevdes. Och förhoppningsvis kan det uppstå en förståelse. För att ändra på det som varit går ju inte. Det kan däremot bli svårt att få till en förändring om man börjar med spyor och räkspad. Hur kul det än verkar.

Ingen relation alls. Inte närmaste granne utan en bit bort men samma väg. Ska höra med de äldre i området om de vet hur personen är.

Utgångsläget är att ta på mig skulden. Fråga vad vi kunde gjort bättre. Det brukar desarmera de flesta situationer. De verkar ha hästar (om det nu inte är någon annan som bara har en hage bredvid deras hus). kan vi ha cyklat förbi för fort och skrämt dem? Etc.

Ingen relation alls. Inte närmaste granne utan en bit bort men samma väg. Ska höra med de äldre i området om de vet hur personen är.

Utgångsläget är att ta på mig skulden. Fråga vad vi kunde gjort bättre. Det brukar desarmera de flesta situationer. De verkar ha hästar (om det nu inte är någon annan som bara har en hage bredvid deras hus). kan vi ha cyklat förbi för fort och skrämt dem? Etc.
Det kan vara ett bra sätt att närma sig.
Visar man minsta intresse för andras intressen brukar det gå att sälja in sin version. Ställ lite frågor om hästarna ich deras reaktion på cyklister, sen är det inte långt till att det är lika flr cyklister och bilister....

Jag gissar / hoppas att det bara var ett misstag.
Även om det ser ut som att någon väntar med att köra ut, så kanske det var på grund av hen satt i andra tankar, fixade med telefonen / radion innan. Sen kan man ju missa cyklister även om man tittar åt rätt håll.

Det är iaf vad jag hoppas på, för att medvetet sikta på andra i trafiken låter inte sunt. Granne eller inte.

Jag hade nog väntat in de andra grannarnas utsagor innan jag gjorde någonting alls. Det kan vara en jubelidiot eller en sinnessjuk människa det handlar om. I det läget måste allt dokumenteras, saker polisanmälas osv osv.

Jag skulle gått dit och ringt på, och tagit diskussionen utanför huset på ett så diplomatiskt sätt som möjligt.

(En av mina grannar gjorde tvärtom, tog diskussionen i min hall, anklagade mig för något jag inte hade gjort och var nog inte helt spiknykter. Rekommenderas inte, det kändes lite konfrontativt i överkant.)

Pratade med en granne och det verkar som att det nog inte var de grannarna utan några som inte bor i området men som ibland lånar deras uppfart. Får se om det är värt att höra av sig till dem men det är upp till hen som blev prejad :)

Tillbaka
Topp