Preparera ny ram?

• Trådstartare Trådstartare phu
  • Start datum Start datum

phu

Medlem
Preparera ny ram?
Hej,

Fick precis hem en fulram från tyskland som jag tänkte bygga ihop en billig cykel till tjejjen av med överblivna delar som ligger hemma och skräpar så att hon också ska få prova på denna underbara sport. När jag tittade på ramen insåg jag dock att jag missat att beställa en preparering av ramen (slipa bort lack från vevlagerhylsa, styrlagerhylsa skivbromsfästen mm). Det har alltid redan varit gjort på finare ramar jag köpt.
Min undran är därför: hur viktigt är det att göra detta innan montering? Är det något man kan göra själv hemma eller måsta man ha alla specialverktyg som finns för detta?

-- phu

Preparera ny ram?
Om rören är kapade med precision och sedan fått ett uniformt laget lack så behövs det inte.

Problemet är att ta reda på om så är fallet.

Även med en liten avvikelse så kommer lagren att löpa fin fint, men få förkortad livslängd. (Hur mycket kortare skulle man vilja ha en tysk graf på.)

Kör man mycket där det är sand, lera m.m. så kommer slitaget p.g.a. något felställda lager förmodligen vara försumbart. Men, köper man dyra lager så kanske man sköter dem bättre om helst ser att de inte slits över huvud taget. =)

Inget rakt svar, men lite att fundera på.

Preparera ny ram?
Som s skriver.

Gällande bromsfästet behövs det inte alls om det är PM-fäste (eller IS-fäste med PM-ok via adapter). Är det IS på både ram och ok är det däremot väldigt kinkigt för att kunna få tyst broms.

Preparera ny ram?
Tack för svaren!

Låter som att jag kan vara ganska lugn även om jag skippar att preparera ramen. Det hela ska ju ändå vara ett lågbudgetbygge så lite extra slitage kan jag leva med i värsta fall.

Preparera ny ram?
men putsar du inte av färgen själva så är du lat och det är inte bra... En trevlig fil kan dessutom användas för att få helt snyggt plana bromsfästen så att okfästet sitter stabilt emot ramen.

Preparera ny ram?
Är det inte större risk att det blir snett om jag tar bort färgen än om jag låter den sitta kvar så länge det ser jämnt och fint ut? Eller man kanske kan skrapa bort färgen ner mot aluminiumet under utan att riskera slita på det iofs

Preparera ny ram?
Det tjatas ju ibland om att man borde plana vevlagerhylsan och bla bla bla, men släng dit vevlagret och kör på glad och lycklig för du lär inte märka någon skillnad ändå.

Preparera ny ram?
castrello skrev:
-------------------------------------------------------
> Det tjatas ju ibland om att man borde plana
> vevlagerhylsan och bla bla bla, men släng dit
> vevlagret och kör på glad och lycklig för du
> lär inte märka någon skillnad ändå.

+1 vi snackar ju inte ett lager som ska stödja en axel som snurrar 100k rpm 24/7 direkt... Jag har vid ett flertal tillfällen struntat i att plana innan jag monterar vevlager och aldrig märkt någon skillnad. Det är snarare den låga kvaliteten på billiga vevlager som sätter gränser för hur länge dom håller, vattnet som läcker in genom dåliga tätningar är säkert betydligt värre för lagret än om montaget är 1/100 mm off....

Preparera ny ram?
Ta bara bort färgen ja men sedan har det ändå ingen betydelse i praktiken och absolut inte det när du kör på vevlager med hylsa (octalink o isisar).

Visa en bild eller tgvå på delar o ram så vi har ngt att glo på! :)

Preparera ny ram?
Ähum, nu när jag kom hem och tittade lite närmare på ramen upptäckte jag att den inte var lackad utan anodiserad. Så jag antar att det inte längre är lika aktuellt att preparera den... Mitt största bekymmer just nu är hur som helst att jag fått fel ram, jag beställde en ZR Race men fick en ZR Team :-(

Bjussar på en bild så länge trots att det är fel :-)
IMG_0181.JPG ht=544

Tillbaka
Topp