Presentation av nykomling (Summering)

Hej allihop!
Jag är en man på 40+ som började hänga här för några veckor sedan. Redan nu har jag kunnat ta del av många tips,Tack! Min senaste runda var på ca 2,6 mil med en snitt hastighet på 23 km/h. Innan ni börjar mobba mig för denna "prestation" vill jag berätta bakgrunden till att jag precis börjat cykla.

I vintras åkte jag in akut och fick efter en massa undersökningar reda på att jag hade en ganska allvarlig sjukdom. Totalt har jag legat inne vid tre olika tillfällen och varit väldigt dålig. min kondition var usel redan innan detta då jag i princip aldrig tränat dom senaste 20 åren och även mitt arbete är av stillasittande variant.
efter en längre sjukskrivning gick jag dessutom upp i vikt och när jag gav mig ut för att gå blev jag slut efter ca 1km. så efter ett tag plocka jag fram min hybrid och tvingade mig ut på en runda på 9km, helt slut blev jag efter detta. Efter 5 cyklade rundor inhandlades en ny cykel, rundan på 2,6 mil var den andra på min nya cykel. Mot bakgrund av detta är jag väldigt nöjd med min utveckling.

Nu gäller följande mål

Totalt cyklade mil under 2012: minst 100 (11.5 avklarade)
Vikt-minskning under 2012 minst 10 kg
Första delmål första 5-mila rundan avklarad inom 4 veckor
nästa år hoppas jag på att göra mitt första motionslopp på cykel.

Senast ändrad:
Låter som om du hittat ytterliggare en mening med livet.
Må gott och lev väl!
Välkommen till nätets kunnigaste forum.

getrampenfahre skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej allihop!

> Nu gäller följande mål

Jag kan varmt rekommendera att mäta sina rundor med GPS och pulsmätare. I mitt program kan jag jämföra två rundor och får då två prickar på kartan. Det är kul om man jämför sig för tre år sedan med nu till exempel. Den ena pricken är mycket mycket snabbare.

Välkommen. Gjorde en liknande förvandling för 15 år sedan. Nu är man tjugo kg lättare och cyklar 700 mil om året och är helt fast i cykelträsket. Se nu till att skynda långsamt.

Ett tips är att börja cykelpendla om du har möjlighet. Både bra för miljön, hälsan och ekonomin.

Välkommen.

Skönt med någon som har realistiska mål med tanke på vad vi sett tidigare.

Lite nyfiken på vilken cykel du har, "den nya"?

/G

Välkommen, oavsett hur snabb du är så insikten att behöva göra något åt sin situation som är själva prestationen!

getrampenfahre skrev:
> Innan ni börjar mobba mig för denna "prestation"
> vill jag berätta bakgrunden till att jag precis
> börjat cykla.

Jag tycker mig ha koll på bakgrunden. Får man börja mobba nu?

Välkommen!
Cykel är kul, se till att skratta mkt så kommer målen av sig själva!

Och starkt gjort att vakna upp!
Bara börja inspirera alla i din omgivning att göra samma sak.

/H

Pfft...

Ja ä int bitter, men det tog mig fyra år att nå 26km/h, på vanlig väg, i snitt över fyra mil på MTB. Så välkommen till Biketräsk.

Mvh
Freddo

Hej igen!
Tack för välkomnandet.
Tänkte att denna tråd kan inspirera andra människor som befinner sig långt från toppformen. När man nått sina mål spelar det ju inte längre någon roll vart man började, 5km eller 5mil direkt är ju upp till var och en. Ett av dom bästa tipsen jag fått är det att vid ett bra tempo skall man kunna prata obehindrat, detta gör att man känner att man inte behöver ta ut sig fullständigt för att man skall få ett positivt resultat av träningen.
GPS o pulsmätare låter vettigt och kul men just nu finns ingen ekonomi till detta.
Min nya cykel blev en Nishiki instegs racer (glömt namnet).
Mobbning är aldrig okej.(men driv gärna lite med mig om de gör dig lyckligare)

PS! Min sjukdom beror inte på osunt leverne. Jag har aldrig haft dåliga värden vid normala hälsoundersökningar. Ingen läkare har sagt till mig att röra mig mer utan detta är mitt beslut.

Nu gäller följande mål

Totalt cyklade mil under 2012: minst 100 (13.7 avklarade)
Vikt-minskning under 2012 minst 10 kg (9 kvar)

Det verkar finnas platåer när det gäller de motionsrundors medelhastighet en vanligt motionär kan notera.

Kommer ihåg hur jag i början låg på 24-25 på en 5-7 milarunda. Sen kom en period av ca 28 km/h. Efter det landade jag på och strax runt den magiska 30-gränsen. Sen hände det en massa saker som gjorde att den förväntade vidareutvecklingen stagnerade, fast det har inte med detta att göra.

Sen måste man ju fundera över vilka rundor det är man mäter och hur man mäter. Det är ju skillnad på att mäta från dörren om man bor mitt i stan som jag gör, eller att börja mäta när man kommit ut på vischan och kan börja mala på.

Hur som, kul att du kommit igång och hoppas att du inte släpper taget. Har en del bekanta som är notoriska jojo-bantare och en del av deras problem är kanske att de inte har en hobby och ett jobb där de automatiskt får fysisk aktivitet.
Är också 40+ med råge men kämpar på med de förutsättningar jag har.

Kul getrampenfahre!

Säger bara skynda långsamt, dels med tanke på år utan träning och med en historia av sjukdom (som jag verkligen hoppas är något som löser sig!)

Fällan som jag tror många av oss har ramlat i när vi cyklat är berusningen ("flowet"?) när man känner hur man utvecklas, rundan som var skitjobbig i styrfart för ett par månader sen är ganska behaglig idag osv.

Kan också vara en ide att hitta nån form av aktiv vila från cyklingen också. Speciellt när det gäller landsvägscykling, det är ju i inte direkt stärkande för hela kroppen.. För att undvika skador så kan det vara bra att träna något annat på sidan om, samtidigt som låren får vila. Karate, skogshuggning, tennis, gym eller vad som, som belastar kroppen lite och lite fokus på mage/rygg så kommer inte rygg och hand/handledsbesvären som ett brev på posten också :)

Sen är det väl bara att varna för det maniska behovet som kommer uppstå att du bara MÅSTE ha en flaskhållare som är 4gram lättare om nån månad...

Lycka till!

Dålig dag idag.
har mått dåligt inatt och trodde ett tag att det var dags för sjukhuset igen.
Igår när jag motionscyklade en kortare runda på mindre än 2mil hade jag det jobbigt att hålla ett tempo på 25-26 km/h. I den form jag befinner mig just nu känns 5mil i de tempot overkligt då jag redan nu på mina korta turer ibland fått kramp känning.
Mina turer mäter jag med Google map. Bor precis vid en liten 70-väg på landet så jag slipper trafikljus och andra hinder.
Aktiv vila kommer jag nog att anamma så småningom men just nu vågar jag inte ge mig på annat än mjuka rörelser då jag tidigare ätit medicin som försvagat mina senor o leder.
Troligtvis lägger jag in någon form av lättare styrketräning så småningom.

Det är roligt att läsa om andra som gjort liknande resor som den jag nu påbörjat. tänk om jag också cyklar 700mil om året 15år framåt i tiden.

Nu gäller följande mål

Totalt cyklade mil under 2012: minst 100 (13.7 avklarade)

Jag har väl inte gjort en liknande resa direkt om man inte räknar övervikt i allmänhet till aktiv livstil som en resa. Men jag har inga direkta sjukdomar att klaga över förutom en rygg som jag aldrig vet när den får för sig att säga upp sig på heltid, eller om den håller livet ut. Den är opererad och jag är en av dom första i världen med den tekniken som användes så det är typ mig folk väntar på för att se beräknad hållbarhet.

Hur som haver så kan jag dela med mig av det jag vet om att börja cykla. Det går i vågor, kurvan är aldrig spikrak och det kräver massor av tid att vänja kroppen. Det är inte rimligt att gå från noll cykling till 2-300 mil på ett år. Jag har kört så mycket jag vågat m a p att kroppen ska hinna med och jag kommer väl hamna på kanske 150-200 mil i år efter fyra år. Dock så räknar jag egentligen aldrig mil utan timmar eftersom det är betydligt mer intressant ur många perspektiv för en nybörjare/motionär.

Skaffa en pulsklocka av nått slag. Den har varit ovärderlig på många sätt för min utveckling. Dels som indikator på hur kroppen mår. Det är inte alltid lathet och inbillning att man känner sig sliten och seg inför en runda. Kroppen kanske faktiskt behöver vilan, det visar en pulsklocka om man lär sig den och sig själv. Men dels så visar den hur hårt man jobbar. Man kan faktiskt inte förvänta sig att man som nybörjare ska klara av mer än kanske 70-80% i snitt över en till två timmar. Då behöver man inte känna sig misslyckad utan man har en bekräftelse på att man faktiskt har gjort ett seriöst pass. Något som är mycket svårare, tycker jag, när man mäter tid kontra sträcka. Jag klarar inte av att avgöra huruvida två minuter långsammare är okej eller dåligt liksom.

Har man en sjukdom i botten som ställer villkoren så gäller det att ta stor hänsyn till den. All träning på nybörjar- och motionsnivå skall vara lustfylld. Annars orkar man inte hålla på, vila upp och ta en tur när du mår bättre istället.

Mvh
Freddo

Lät som många kloka ord ifrån fphotography.
I mitt fall så måste jag alltid räkna med att jag kanske missar mina mål pga sjukdom eller att kroppen helt enkelt inte riktigt vill. Om jag sedan cyklar 5 mil om 4 veckor eller 7 spelar egentligen ingen roll. Jag vill gärna skaffa en pulsklocka med gps i framtiden. Som det är nu tittar jag på klockan innan cyklar iväg på min förutbestämda runda sedan tittar jag igen när jag är framme. Cyklar aldrig för att klara en viss tid utan försöker cykla så att jag skulle kunna prata någorlunda obehindrat. Det är dock roligt att se att tiden oftast blir lite bättre. När jag känner att jag kunde cyklat lite längre ökar jag på sträckan.

Förstår helt och hållet hur det känns. Jag körde en nackoperation 2007 och två axeloperationer 2009/2010. Efter mycket rehab körde jag förra våren igång med landsvägsträning efter många års frånvaro från cyklandet. Tog en hel del långrundor på helgerna och lika mycket pendlande att klättra över 30km/h. Men plötsligt så händer det, man kommer över gränsen och allt bara lossnar och känns naturligt. Resultatet av alla mil märktes i år då jag körde Halvvättern på 04:31.

Så stort av dig att du kommit igång och fortsätt ta det i din egen takt ett bra tag framåt och lägg inte målet högre än det som känns riktigt rätt för just dig.

H*****es j**la cykel s***n. Tortyrredskap säljes för vrakpris.
Ungefär så gick mina tankar dom sista kilometrarna hem under min runda i förrgår. Just då tänkte jag att jag skulle skriva direkt när jag kom hem så att inlägget skulle spegla mina tankar jag hade om cykling just då.
Bakgrunden till detta var bla en övertro på mina mattematiska kunskaper.
Bestämde mig för att cykla min "långa runda" på 2,7mil, detta efter att ha mått allmänt dålig ett par dagar. Då jag nu mådde lite bättre tänkte jag att en runda i lugn takt borde få fart på kroppen.
Eftersom jag hade ont i ena axeln och i nacke cyklade jag ofta med bara en hand på styret. Tanken var att hålla en snitthastighet på ca 20km(h. Rundan går mycket upp och ner men i början mest uppför, högsta punkten nås efter 8-9km. Efter 5km gör jag misstaget att titta på klockan har varit ute i lite mer än 10 minuter. Någonstans här ställer jag till det för mig i huvudet, jag får för mig att man skall cykla milen på 20 minuter för att hålla ett snitt på 20km/h. Utifrån detta bestämmer jag mig för kolla tiden exakt efter 6km då jag vet denna punkt exakt. Jag försöker höja hastigheten något målet att klara dom första 6km på 12minuter missas med 15 sekunder, tänker att jag får försöka komma ikapp detta under sista biten mot högsta punkten. när jag är framme på högsta punkten märker jag krampen komma i vänster vad. Men nu går det utför ett tag försöker hålla lite tempo även när vägen slätar ut men inser efter 2 mil att nu handlar det bara om att försöka ta sig hem för egen maskin. Det går nu väldigt sakta känner att snart blir jag nog omsprungen av någon powerwalkande tant. emellanåt får jag dock lite kraft och orkar öka lite. Så äntligen hemma, tittar nu på klockan 1 timme o 3minuter. Va i helvete hur värdelöst är Google map egentligen? Lägger mig ner helt slut bestämmer mig för att aldrig mer cykla en meter. Några minuter senare börjar jag tänka lite och inser att jag har jagat en snitthastighet på 30km/h under rundans jobbigaste del.
Konstaterar att usel kondition i kombination med dåliga mattematiska kunskaper gör att man mår som man gör.

Nej, nu skall jag snart ut ut på en ny runda ha de gott

Nu gäller följande mål

Totalt cyklade mil under 2012: minst 100 (16.4 avklarade)

Jag kan relatera till dig.
Våren för 4 år sen tog jag ut min MTB för första gången på över 10 år sen i skogen. Jag hade blodsmak i munnen innan vi kom till skogen 2 km bort. Körde en runda i enkel terräng och trodde jag skulle dö av lungkollaps! 3 månader senare köpte jag en ny Mtb med fjädrad gaffel, och målet var satt. Klara av ett långlopp nästa säsong.
Cyklingen blev en del av vardagen och abstinensen finns där om jag inte får cykla på 2 dagar. Förra året blev det räcer, med Vättern i åtanke för 2012. Vättern avklarad på 8,34, och flera långlopp på agendan i år.
Mitt tips är enkelt. Cykla mycket, det behöver inte gå fortare för varje pass. Utvecklingen kommer men kroppen måste hänga med i sitt eget tempo. Alla har olika förutsättningar, så lyssna på din kropp och träna förnuftigt.

Blev en kort runda i ösregn idag.
Valde att lägga klockan i fickan och försökte koncentrera mig på att hitta ett flyt. Det funkade bra, väl hemma kände jag mig hyfsat pigg. jag hade även putsat min personbästa tid lite.

Nu gäller följande mål

Totalt cyklade mil under 2012: minst 100 (18.1 avklarade)

Bara sådär som ett litet tips... Fortsätt att ha klockan i fickan. Skit i det där med hur fort eller sakta det går. Cykla bara. Det viktiga är att du gör det - inte hur fort det går. Nästa säsong kan du börja titta på tider, hastigheter, höjdmeter och annat, men nu kan du ge fan i det.

Cykla bara. Njut av det du gör och mät inte ihjäl dej. Varje cykeltur du gör, hur kort och långsam den än är, är mer än en cykeltur du inte gör!

Tro mej.

/K

Släng klockan, håll dig till din pulsnivå där du "kan prata obehindrat" och njut! Tids nog kommer klockjäveln fram och det ska jagas snitt och höjdmeter. Skynda långsamt!

Kerberos skrev:
> Bara sådär som ett litet tips... Fortsätt att
> ha klockan i fickan. Skit i det där med hur fort
> eller sakta det går. Cykla bara. Det viktiga är
> att du gör det - inte hur fort det går. Nästa
> säsong kan du börja titta på tider,
> hastigheter, höjdmeter och annat, men nu kan du
> ge fan i det.
>
> Cykla bara. Njut av det du gör och mät inte
> ihjäl dej. Varje cykeltur du gör, hur kort och
> långsam den än är, är mer än en cykeltur du
> inte gör!
>
> Tro mej.
>
> /K

+1

Kan bara hålla med om att låta klockan vara utom synhåll - i alla fall ett tag till. Ta den med dig men ta fram den efteråt och jämför hur det gick och hur du kände dig när du var färdig! När du sedan känner att du vill "slå rekord" så vet du både hur det skall kännas och vad klockan skall visa dig!

Om du orkar, försök tänka på vad du käkar nu när du börjat träna. Vill du gå ner i vikt skall du bibehålla, eller sänka, intaget av kalorier - det största "felet" personer som börjar träna för att gå ner i vikt gör är att de inte har koll på maten och tar större portioner eller småäter. Ett enkelt tips kan vara att minska mängden potatis, pasta, ris och smörgås och öka på med sallad eller liknande istället.

Gick själv från 96 kg 6:e januari 2010 till 79 kg idag. 2010 cyklade jag 20 mil, 2011 blev det över 400 och i år är det 400 redan! :)

Håll igång så kommer förbättringarna både kroppsligt och psykiskt! Det är en härlig känsla!

*thumbs up*

*fniss* du gjorde precis det misstag jag varna för. Som nybörjare är det helt värdelöst att cykla mot klockan. Den enda klockan värd att ha är en pulsklocka. Sen kan man sätta målet 75% istället för en viss hastighet/tid. Det är inte beroende av banan eller vindförhållanden.

Ta det lugnt nu och lyssna på kroppen så ska du se at det fortsätter vara roligt.

Med vänlig hälsning,
Freddo

grump skrev:
> Släng klockan, håll dig till din pulsnivå där
> du "kan prata obehindrat" och njut! Tids nog
> kommer klockjäveln fram och det ska jagas snitt
> och höjdmeter. Skynda långsamt!

Håller med här. Glöm inte att ha bra med energi innan du ger dig iväg och att ta med en banan och en snickers. Bananen trycker du i dig halvvägs, snickers om du får svårt på slutet.
Lycka till!

Välkommen och lycka till med cyklandet. Många goda råd ovan.

Viktigaste är väl att lyssna på kroppen så att man inte tränar för mycket.

Det kan vara bra att skriva upp träningsresultaten också.

Med tiden kan det vara bra att göra en sk "bike fit" så att du sitter rätt på cykeln och minskar risken för överbelastningar i händer, knän mm.

Sadeln är speciellt viktig när passen blir längre och det är inte ovanligt att man får byta några gånger innan man hittar rätt.

Men det är nog ingen panik så här i början utan ta det allt eftersom att du upptäcker att det behövs. Det viktiga är att inte dra ut på det om du känner att det börjar göra ont eller blir ömt någon stans.

Brukar inte ha problem med att låta bli att titta på klockan, men näst senaste turen blev det som sagt så ändå. Det största problemet var ju dock att jag räknade så fel. I övrigt så tar jag tiden mest för att kunna få ett hum om mina framsteg. När tiden blir för kort ökar jag sträckan lite.

Jag väljer att redovisa mina tider här för att andra nybörjare skall se att det funkar att börja även med så korta turer som bara någon enstaka mil. När jag börja söka om nybörjare här så kom jag till trådar där det stod börja lite lugnt med 4-5mil. Jag tror det är fler än jag som tycker det kan vara för långt att börja med. Oavsett var man börjar så är ju vinsten att man förbättrar sin kondition o förhoppningsvis sin hälsa.

Har just varit på semester (utan cykel) så har inte kunnat cykla men har ändå träningsverk efter att ha gått en hel del. jag passade även på att investera i ett par cykelbyxor. hoppas även få råd med pulsklocka så småningom.

Angående kost o vikt är det så att kosten är självklart viktig för att gå ner i vikt men min sjukdom gör att jag i första hand måste lyssna på kroppen och jag mår väldigt dåligt om jag försöker dra ner för mycket på mitt intag. Atkins o liknande är helt uteslutet.
Har tidigare gått ner mer i vikt än jag nu tänkt att göra.

Nu gäller följande mål

Totalt cyklade mil under 2012: minst 100 (18,1 avklarade)

Jag tycker du tänker helt rätt. Det intressanta är inte om man cyklar 15, 25 eller 45km utan just hur lång tid det tar. För dom snabba killarna så tar 15km inte mer än en knapp halvtimme och då är det ju faktiskt inte så imponerande med tanke på cykling många ggr är en uthållighetssport.

Så jag vet inte om det är så många som börjar med 4-5 mil som nybörjare direkt. I synnerhet inte på MTB. Med Lvg blir det ju lite annorlunda antar jag eftersom det går lite fortare i snitt.

Angående pulsklocka så finns det billiga modeller så man kan köpa i avvaktan på att man har råd med de dyrare. Från ett par hundra ungefär.

När det kommer till kost så skulle jag säga att vanlig kost fungerar utmärkt. Jag laddade hem en kaloriräknare(gratis) till telefonen och det står väl ungefär 10-15kg minus sen mars. Det enda som är ändrat i kost är att vissa kaloribomber har uteslutits typ pannkakor. Som jag passar på att äta när jag varit iväg på lite längre pass istället. Vitsen med den appen hur som haver är att man talar om hur mycket man vill gå ner och i vilken takt. Därefter räknar den ut ett dagsbehov baserat på din nuvarande vikt och ändras inte förrän man registrerar en ny vikt. Det är mao en stegvis nedtrappning av matintaget baserat på viktnedgången. Shapeupclub tror jag appen heter.

Jag har en pretantionslös, hoppas jag, blog som jag skriver i sporadiskt med ungefär samma syfte som du skriver här. Titta gärna in och ta till dig det som passar.

http://cykelvasan.blogspot.se

Mvh
Freddo

Det blev en runda igår kväll och det kändes riktigt bra. Kände att jag lyckades hålla igen lite på tempot i början. När jag nåt banans högsta punkt efter ca 8km kände jag mig någorlunda fräsch fortfarande. Tog några klunkar vatten på väg utför och sedan kände jag mig snart pigg igen. I ungefär 1 mil efter detta flöt allt hur bra som helst men när jag varit ute i ca 45-50 minuter så hoppade kedjan i samband med växling i uppförsbacke. Fick nu träna på att starta i uppförsbacke vilket inte var helt lätt med SL pedaler. Väl hemma igen (26,5km) visa tiden 1timme 0,5 minuter detta var återigen ett person bästa trots kedjehopp. Det bästa var att jag kände mig så pigg nästan hela sträckan. Nästa pass tänkte jag köra lite lätt intervall träning i uppförsbackar. Tänker dock börja väldigt försiktigt då belastningen blir lite högre. Sedan blir det nog rundan på 2,65 mil igen och därefter premiär för en 3mila runda. Återkommer när detta är avklarat.

Nu gäller följande mål

Totalt cyklade mil under 2012: minst 100 (20,75 avklarade) ÖVER 20 avklarade firas med en öl

Just nu känns de inte bra. Det blev ingen intervall träning. När jag gav mig ut på rundan kändes det väldigt segt i benen så jag bestämde mig för att cykla en vanlig runda i lugnt tempo. Vilade sedan i 3 dagar för att sedan köra 3mil men pga lite sömn o väldigt varmt valde jag att istället cykla 2,65mil. Fick dock känningar i vänster ben väldigt tidigt och valde att ta det väldigt lugnt. Tiden blev den näst sämsta jag haft på den rundan men vad värre var är att benet smärtade. Är nu rädd att det skall bli som när jag provat löpning. Det funkar bara till en viss gräns sedan får jag ont. Jag har provat många olika upplägg i träningen men det slutar alltid likadant. dessutom går jag inte ner i vikt, tror det kan ha att göra med medicin jag äter.

Nu gäller följande mål

Totalt cyklade mil under 2012: minst 100 (26,05 avklarade)

Ge inte upp, ger det mer tid. Återigen så ger du tiden allt för stor vikt. Tiden är bara viktig ur ett perspektiv och knappt då. Det är när man i slutändan summerar ihop hur mycket tid man ägnat åt cykling.

Din beskrivning låter som det klassiska när man börjar motionera. Att man ökar för fort och ställer för höga förväntningar på hur snabbt utvecklingen ska ske. När jag började för några år sen tog det en hel säsong att komma upp i distansen 5mil på MTB. Målet då var halva Cykelvasan vilket jag genomförde. Men kroppen var ur slag i en dryg vecka efter det.

Det finns en massa fysiologiska orsaker till att det tar tid ifall man inte har en träningsbakgrund sen tidigare. En massa småsaker som inte är direkt kopplade till kondition/styrka.

När det kommer till viktminskning så är motion inte den snabbaste metoden direkt. Näringsintaget har så mycket större betydelse för den utvecklingen. En timme på cykel motsvarar runt 600kCal lite beroende på. En kilo fett och handra sidan motsvarar mellan 6000-9000kCal beroende på kroppssammansättning. Så det tar dig tio entimmas-pass på cykeln innan du ens kan hoppas på att ha gått ner ett kilo. Då förutsätter det ändå att du inte kompenserar träningen med utökat näringsintag vilket många anser vara kontraproduktivt.

Så ta det lugnt och sänk prestationskraven.

Mvh
Freddo

fphotography skrev:
> *fniss* du gjorde precis det misstag jag varna
> för. Som nybörjare är det helt värdelöst att
> cykla mot klockan. Den enda klockan värd att ha
> är en pulsklocka. Sen kan man sätta målet 75%
> istället för en viss hastighet/tid. Det är inte
> beroende av banan eller vindförhållanden.
>
> Ta det lugnt nu och lyssna på kroppen så ska du
> se at det fortsätter vara roligt.
>
> Med vänlig hälsning,
> Freddo

Det här har jag märkt är ovärdeligt. Jag kollar alltid på pulsklockan, så fort den hamnar över 170 så lugnar jag ner tempot. Om jag får övermod vilket ofta händer då jag var extremt vältränad en gång i tiden så går jag ganska snabbt in i väggen och då tar det 10x längre tid att återhämta sig än om man hade lugnat sig direkt.

Pulsklocka gör helt enkelt att jag orkar längre och förhoppningsvis får en behagligare och effektivare träning.

EDIT: Ska sägas att jag inte direkt var vältränad på cykelområdet mer än att cykla till skola etc. Höll på med Hockey varje dag i veckan, så det var mycket intervaller etc. Uthålligheten på längre distanser utan att vila hela tiden korta stunder är inte speciellt bra. :) Sen har jag varit soffpotatis i typ 6 år vilket man lätt blir när man är datornörd till yrke.

Senast ändrad:
Jo kosten är ju viktig och jag brukar ha hyffsad koll på vad jag äter. brukar gå upp 1-2 kg per år, sedan blir det till att banta vart 3-4 år. Detta brukar inte vara så stort problem men nu gick jag upp 6kg på 3 månader. Kom senare på att jag bytt medicin ungefär när detta problem började så nu kommer jag försöka få min gamla medicin igen.

Min planerade valde jag att skjuta upp på obestämd tid efter mina senaste rundor. Men idag när jag vaknade insåg jag att jag vilat tillräckligt många dagar, så nu var jag tvungen att cykla. i detta läget tänkte jag att 40 km kunde vara en bra distans.
Så idag bar det iväg med fokus att inte dra iväg för mycket och att cykla "snålt". Rundan visades sig vara riktigt härlig. stannade till vid en kyrka o fyllde på vatten sedan vid lite drygt halva sträckan stannade jag och tryckte i mig lite energi. hela rundan kändes bra efter 40 km kände jag mig piggare än jag brukar vara efter mina kortare rundor. Att cykla ytterligare 1 mil hade säkert gått bra men jag valde att hålla mig till ursprungsplanen och tar med mig den positiva känslan.
Tänk vilken skillnad bara man går ner lite i hastighet.

Total tid 1 timme 53 minuter (Rulltid 1 timme 46 minuter)

Nu gäller följande mål

Totalt cyklade mil under 2012: minst 100 (32,7 avklarade)
Första delmål första 5-mila rundan avklarad inom 4 veckor (Blev ändrat till 4 mil vilket är avklarat)

getrampenfahre skrev:
> Jo kosten är ju viktig och jag brukar ha hyffsad
> koll på vad jag äter. brukar gå upp 1-2 kg per
> år, sedan blir det till att banta vart 3-4 år.
> Detta brukar inte vara så stort problem men nu
> gick jag upp 6kg på 3 månader. Kom senare på
> att jag bytt medicin ungefär när detta problem
> började så nu kommer jag försöka få min gamla
> medicin igen.
>
> Min planerade valde jag att skjuta upp på
> obestämd tid efter mina senaste rundor. Men idag
> när jag vaknade insåg jag att jag vilat
> tillräckligt många dagar, så nu var jag tvungen
> att cykla. i detta läget tänkte jag att 40 km
> kunde vara en bra distans.
> Så idag bar det iväg med fokus att inte dra
> iväg för mycket och att cykla "snålt". Rundan
> visades sig vara riktigt härlig. stannade till
> vid en kyrka o fyllde på vatten sedan vid lite
> drygt halva sträckan stannade jag och tryckte i
> mig lite energi. hela rundan kändes bra efter 40
> km kände jag mig piggare än jag brukar vara
> efter mina kortare rundor. Att cykla ytterligare 1
> mil hade säkert gått bra men jag valde att
> hålla mig till ursprungsplanen och tar med mig
> den positiva känslan.
> Tänk vilken skillnad bara man går ner lite i
> hastighet.
>
> Total tid 1 timme 53 minuter (Rulltid 1 timme 46
> minuter)
>
> Nu gäller följande mål
>
> Totalt cyklade mil under 2012: minst 100 (32,7
> avklarade)
> Vikt-minskning under 2012 minst 10 kg (9 kvar)
> Första delmål första 5-mila rundan avklarad
> inom 4 veckor (Blev ändrat till 4 mil vilket är
> avklarat)
> nästa år hoppas jag på att göra mitt första
> motionslopp på cykel.

+1

Att göra varje pass till en positiv händelse är en bra sak när man ägnar sig åt motion.

Med vänlig hälsning,
Freddo

Kämpar på.
Min runda på 2,65 har jag exempelvis klarat på under 1 timme för första gången.
Börjar bli dags att titta över cykeln o justera växlar o dylikt.

Nu gäller följande mål

Totalt cyklade mil under 2012: minst 100 (39,5 avklarade)
Första delmål första 5-mila rundan avklarad inom 4 veckor (Blev ändrat till 4 mil vilket är avklarat)

"Vikt-minskning under 2012 minst 10 kg (9 kvar)"

bör gå lättare nu när semestertiderna börjar gå mot sitt slut, har själv en vecka kvar men sen skall de här extra 4 kilona väck

Ja, man kan ju hoppas att det släpper med viktnedgången nu efter semestern.
Annars en bra dag idag, cyklade ny runda idag 2,8mil i blåsten på 1timme o 14 minuter. Fick besked från läkaren att mina senaste prover var bra.
Funderar på lämpligt motionslopp nästa år, VR går bort då det känns för långt. CV verkar tevligt men har ju fel cykel för det hmmm.

Nu gäller följande mål

Totalt cyklade mil under 2012: minst 100 (42,3 avklarade)

Finns massor av motionslopp på kortare distanser man kan börja med. I mina trakter runt Gbg-Alingsås trakten finns bla Hisingen runt 5 eller 10 mil (ungefär, inte riktigt säker där) Mjörn runt 6 eller 10 mil. Bara söka, finns sådana här lopp typ överallt.

Tillbaka
Topp