Pressa ut skivbromskolv

Pelle

Ny medlem
Pressa ut skivbromskolv
Jag provbromsade mina nya bromsar (Hayes HFX-9) ett par gånger omonterade och antar att oken självcentrerats.
Jag demonterade bromsklossarna och det ena oket ligger långt ut men det andra ligger långt in.
Hur gör jag för att pressa ut oketsom ligger långt in?
Är det bara att trycka på det, skall man pressa ner bromshandtaget samtidigt?

Pressa ut skivbromskolv
Jag är rätt dålig på Hayesbromsar. Fortfarande inte fått helt klart för mig om de är öppna eller slutna bromsar. Men visst tror jag att du bara kan trycka på kolven som på alla andra bromsar:)

Du behöver ivf inte röra handtaget. Det är en sak som är säker:)

Pressa ut skivbromskolv
Testat sökfunktionen här på Happy? Eller kanske kollat manualen?

Funkar inte det kan du prova att använda bakänden (ringen) på en skiftnyckel och trycka tillbaks kolvarna. Men tryck inte på den lilla cylindern i mitten! (Det är därför du ska använda bakänden på en skiftnyckel...)

Lycka till!

Pressa ut skivbromskolv
Jag har sökt men bra hittat inlägg där det verkar ha löst sig genom att pressa tillbaka kolven. Så står det ju även i manualen.
Jag har lyckats pressa tillbaka kolvarna på ena bromsen men den ena kolven på bakbromsen går inte att rubba.
Kan det bero på luft i systemet? Kan man i så fall bara lufta eller måsta man byta olja med? Vore tråkigt att behöva byta olja på ett par nya bromsar....

Pressa ut skivbromskolv
EDIT: Såg inte ditt senaste inlägg. Det låter som du redan provat nedanstående. Tyvärr vet jag inte vad man ska göra om dnedan inte fungerar.

----------------

Jag gjorde detta igår på ett par Hayesbromsar, så min kunskap är ganska färsk. Gör så här:

1. Ta bort bromsklossarna med hjälp av en tång. Greppa endast om de små taggarna som sticker ut. Du behöver inte använda mycket kraft. Dra bara lite snett utåt.

2. Ta ett trubbigt föremål och pressa tillbaka de runda delarna av oket. TRYCK INTE PÅ DEN LILLA PINNEN I MITTEN. Du behöver antagligen inte röra bromshandtagen, men om de runda delarna inte vill gå in när du pressar kan du behöva motionera lite genom att omväxlande försiktigt trycka bromshandtaget.

3. Tillbaka med klossarna.

Hoppas att det hjälper.

Fischer

Senast redigerad av en moderator:
Pressa ut skivbromskolv
Tack för alla tips!

Jag har provat att trycka ut och att "motionera" lite men det hjälper inte. Den ena runda delen sitter fast.
Är nästa steg att lufta/fylla på olja eller finns det något mer att prova?

Pressa ut skivbromskolv
Jag tror inte det beror på för lite olja eller luft i systemet.

Har du testat om det går att få dit hjulet med klossarna monterade? Jag har för mig att ytterkolven ska ligga lite längre ut, men kan inte kolla just nu.

Funkar det fortfarande inte så prova att vinkla skiftnyckeln lite och sen "rulla" den runt på kolvens yta när du trycker så hårt du kan. Då får du bra tryck på en liten yta.

Jag plockade av oket från ramen för att komma åt lättare. MEN DELA INTE OKET! Då måste du lufta systemet...

Pressa ut skivbromskolv
Varanen skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag tror inte det beror på för lite olja eller
> luft i systemet.
>
> Har du testat om det går att få dit hjulet med
> klossarna monterade? Jag har för mig att
> ytterkolven ska ligga lite längre ut, men kan inte
> kolla just nu.
>

Det går inte ens att montera båda klossarna (bara en får plats) i utrymmet som det är nu...
Jag har testat att lufta/fylla på olja. Hjälpte inte.
Jag har även öppnat båda ventilerna och försökt pressa ut kolven i oket med skiftnyckel och dylikt men det går inte att få ut den då heller.
Vad är fel!???

Pressa ut skivbromskolv
Varanen skrev:
-------------------------------------------------------
> Felet är att du tryckte in bromshandtaget utan att
> skivan var mellan...
>
> ;-)
>
>
>
> /Calle aka Varanen

Hehe... är det något jag listat ut så det det. = )

Pressa ut skivbromskolv
Yihaaaa!

Gjorde ett sista försök. Mer våld (eller iaf tryck) med en skruvmejsel-ände gjrode susen!!! Kolven gick ut i oket!
Nu verkar systemet vara tomt på olja efter försöket att pressa ut kolven med ventileran öppna.
Men men nu verkar det funka sig och jag har jju redan ärt mig hur man luftar!

Tack alla för snabb hjälp!!!

Tillbaka
Topp