Pressfit vevlager (hjälp)

supreeme

Aktiv medlem
Jag köpte nyligen en begagnad Canon Ultimate AL (2012/2013 års modell) här på Happy. Nu sitter det ett BB86 vevlager om jag fattat det rätt. Dock har jag ett SRAM Red Gxp vevparti ligger hemma som jag vill montera (ej Exogram om det nu gör någon skillnad). Men vad är det för typ av vevlager och verktyg jag behöver ha för att detta skall passa. Alla gxp pressfit lager jag hittar står det "MTB" på, men det kanske kvittar så länge det bli rätt bredd?

Schysst! I artikelbeskrivningen står det axel:gxp och ramtyp bb86 så jag har helt klart varit lite konfunderad när jag kikat runt på nätet.

GXP är vevpartiets axel. BB86 är ramens passform, ibland även benämnt PF86 eller endast PressFit. BB92/PF92 är motsvarande standard för MTB där enda skillnaden är axelns längd, 92 mm för MTB respektive 86 mm för landsväg. Ej att förväxlas med PF30, BB90 eller andra akronymer som är helt andra och icke-kompatibla standarder! Du behöver GXP PressFit Road såsom länkats till ovan.

Om man inte är bekväm med att använda träbitar, klubba och (försiktigt) våld behöver du en verktygssats typ Park Tool BBT-90.3. Jag har faktiskt alldeles nyligen köpt på mig en sådan och bor nära i Järla Sjö (förutsatt att din profil som säger Hammarby Sjöstad stämmer). Jag har inte använt den själv ännu och måste köpa delar till själva pressen, men säg till om du vill vara försökskanin... ;)

Senast ändrad:
Mayhem skrev:
-------------------------------------------------------
> GXP är vevpartiets axel. BB86 är ramens
> passform, ibland även benämnt PF86 eller endast
> PressFit. BB92/PF92 är motsvarande standard för
> MTB där enda skillnaden är axelns längd, 92 mm
> för MTB respektive 86 mm för landsväg. Ej att
> förväxlas med PF30, BB90 eller andra akronymer
> som är helt andra och icke-kompatibla standarder!
> Du behöver GXP PressFit Road såsom länkats till
> ovan.
>
> Om man inte är bekväm med att använda
> träbitar, klubba och (försiktigt) våld behöver
> du en verktygssats typ Park Tool BBT-90.3. Jag har
> faktiskt alldeles nyligen köpt på mig en sådan
> och bor nära i Järla Sjö (förutsatt att din
> profil som säger Hammarby Sjöstad stämmer). Jag
> har inte använt den själv ännu och måste köpa
> delar till själva pressen, men säg till om du
> vill vara försökskanin... ;)

Ok, då börjar det klarna! Måste jag bara hitta något lager till bra pris, Canyon ville ha 400 riksdaler inklusive frakt men det kanske var billigt?
Jag bor kvar i Hammarby Sjöstad så när jag har fått hem ett nytt lager kanske jag kan skicka ett PM?
/Rickard

Min favoritbutik Bike-Components har såklart vevlagret för €23,95 EUR plus fraktkostnad €9,95 EUR (alltid samma om man inte beställer riktigt stora skrymmande prylar typ hjul, ram eller liknande). Finns säkert på hyllan hos exempelvis CykelCity till ungefär samma totalkostnad om det bara är lagret du behöver, men skall du köpa mer sparar man snabbt stora pengar på postorder från Tyskland. Jag har ett sådant lager liggandes också som bara gått cirka 40 mil, inte riktigt bestämt mig om ramen det sitter i skall få Alfine Di2 eller nya Rival 22 bara...

Tillbaka
Topp