Presta-ventil. Varför?

Presta-ventil. Varför?
har uppmärksammat att det är billigare att köpa sånt där "laga hål i däcket med skum på flska" till schrader. Dubbellt så dyrt till Presta.

Jag kanske har fel men nu står det nog 4-4 i så fall !

Presta-ventil. Varför?
Men svaret finns ju i nåt inlägg.

Presta - litet hål -> lvgfälg
Schrader - större -> MTB

Varför man skulle föredra Presta för MTB begriper jag däremot inte.

Presta-ventil. Varför?
evosmos skrev:
-------------------------------------------------------

>
> Varför man skulle föredra Presta för MTB
> begriper jag däremot inte.

Därför.

Presta-ventil. Varför?
Ola skrev:
> evosmos skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> >
> > Varför man skulle föredra Presta för MTB
> > begriper jag däremot inte.
>
> Därför.

Fel, man slipper ha två pumpar eller en som klarar båda.

Presta-ventil. Varför?
Måste ju bara ta bollen och redogöra för hastigheten som behövs för att cykeln ska börja hoppa pga ventilens tyngd. vi kan anta att cykeln väger 10 kg samt att cyklisten väger 80kg. Presta ventilen borde väga ca 5 gram. och radien på hjulet är 13" vilket är det samma som 0.33 meter.

det vi vill veta är hur hög hastighet som behövs för att cykeln ska lätta från marken.

om vi antar att den negativa accelerationen i höjdled för ventilen är konstant (vilket är en förenkling då accelerationen på grund av hjulets krökning varierar beroende på z-koordinat).

vi har då F=m*a a=dv/dt och pga konstant acceleration t=2*r/v =>F=m*v/(2*r/v) =>F_ventil=m_ventil*v^2/(2*r)

sen ville vi att F_ventil skulle vara lika stor som gravitationskraften dvs F_grav=m_cykel*g så då slutar vi med ekvationen v=sqrt(2*r*m_cykel*g/m_ventil)

och hastigheten för att lätta från marken pga ventilens fart blir 343 m/s = 1235km/h

med den farten kör man ifrån samtliga nu flygande trafikflygplan samt även ljudet

Presta-ventil. Varför?
t_conradsson skrev:
jadajada...............
>
> och hastigheten för att lätta från marken pga
> ventilens fart blir 343 m/s = 1235km/h
>
> med den farten kör man ifrån samtliga nu
> flygande trafikflygplan samt även ljudet

Så snabbt kan INGEN cykla!

Senast redigerad av en moderator:
Presta-ventil. Varför?
space.jpg ht=101

7,7 km per sekund !

Presta-ventil. Varför?
Såvitt jag vet fins det inte lååånga schraderventiler till höga fälgar, till mina högar racerhjul (vento) behöver jag minst 60mm hög ventil. Kanske har jag fel...

Presta-ventil. Varför?
Inte för att jag är anhängare av såna där BILVENTILER men på bilen har jag haft extra långa, för att dom skulle räcka genom alufälg eller sånna där snygga plastlock tror jag.
På cykel däremot vill jag ha presta, bl.a. för att det ser smäckrare ut, pumpen funkar på alla hojar(utom fruns citybike, hon får ta med egen pump) och för att visa att man är en "riktig" cyklist.

Presta-ventil. Varför?
Prestan kan dessutom inte läcka luft när centrifugalkraften påverkar ventilkäglan vid lämpligt hög fart. Hur hög den farten är får någon räkna ut vid säg ett däckstryck på 8 bar.

Presta-ventil. Varför?
Stervelo skrev:
> Prestan kan dessutom inte läcka luft när
> centrifugalkraften påverkar ventilkäglan vid
> lämpligt hög fart. Hur hög den farten är får
> någon räkna ut vid säg ett däckstryck på 8
> bar.

Den kan jag inte svara på.
Men om man har en sån där ventilhatt som det går att kolla/fylla luft utan att skruva av så öppnar den någonstans runt 220km/h på ett vanligt mc-hjul med 2.5-3bar.

Presta-ventil. Varför?
Skönt att dra igång lite gamla trådar också...

Finns det nån adapter Presta-ventil som man kan ha till schrader-"Manometer" så att man kan se vilket tryck man har i däcket? Den jag har funkar bra till att pumpa men den trycker inte ner ventilen så att man får nån indikation på vilket tryck man har.

Presta-ventil. Varför?
Nu när tråden är uppe igen så kan jag väl passa på att berätta att jag till slut kom på hur man ska pumpa presta-ventiler.

Först hade jag en massa dåliga pumpar som förstörde ventilerna. Köpte sedan en SKS Rennkompressor som tydligen var "the shit". Denna funkade men krävde 5-10 försök innan luften faktiskt slank in i slangen, annars pumpade man bara upp 15 bar i munstycket och så fick man testa igen.

Efter måååååånga svordomar kom jag på att allt blir mycket enklare om man pyser ut lite luft innan man pumpar, då öppnar lufttrycket ventilen lättare eftersom denna tenderar att gucka igen lite.

fastforward skrev:
> Köpte min första hoj med presta i våras. Fram
> tills dess trodde jag att pumpning av cykel var en
> trivial sak som man gjorde ibland då däcket
> verkade lite slappt, sådär utan att tänka på
> det liksom.
>
> Sedan jag skaffade presta har jag:
> * Känt mig tvungen att köpa 3 nya pumpar, varav
> en bröt av ventilhattarna utan undantag och en
> är en svindyr golvpump som faktiskt funkar.
> * Kasserat 5 fina slangar pga pumprelaterade
> olyckor.
> * Börjat planera in pumpningar till dagen innan,
> för om man ska göra det strax innan man drar
> iväg så är det lätt hänt att man blir kvar i
> källaren i en timme extra.
> * Börjat hata att pumpa cykeln.
>
> Visst, presta fyller säkert sin funktion och
> krävs antagligen för att man ska kunna få i 8
> bar i racerdäcken men ska det verkligen behöva
> vara så förbaskat pilligt? Det borde gå att
> tillverka en ventil som både funkar och är enkel
> att jobba med.

Presta-ventil. Varför?
Prov att blåsa upp en slang med prestavntil md munnen, eller en med shröder.

Har man liten "fickpump" och stor luftkammare kan man ju bli galen innan man fått i den första atmofären i slangen. :)

Presta-ventil. Varför?
plumse skrev:
> cerro skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > håller tätare oavsett 2 eller 9 bar
>
> Märkligt att AJs/JA/SF/SH/SK 37-Viggen har
> bilventil och 16 bar i sina hjul. Det kanske
> händer något med förmågan att hålla tätt om
> 9 bar överskrids ;-)
> Eller så är det bara skitsnack att den ena typen
> av ventil håller tätare än den andra?
>
> Men det är mycket snyggare med räcerventil!
> Lägg till det på listan =)

Viggen är ju nerlagd, det måste bero på ventilen

Presta-ventil. Varför?
En nackdel med bilventil är att den lätt sammlar skräp om man inte har hatt på, skräpet trycker man sen ner i ventilen och kan få en läckande ventil.

Presta-ventil. Varför?
Jag saknar en härledning av ventilernas påverkan av slip:en. Den borde faktiskt rimligtvis vara intressant och ihop med en låda chips, några flaskor vin (med organisk kork!), diverse variationer av såsom lufttryck och till slut en exciterade telegrafsignal borde vi kunna få till både resonans, extrema rullmotstånd och sist men inte minst ojämnt slitage på däckmönstret som vid nerförsbackarna kan leda till vattenplaning och DÖDEN.

Presta-ventil. Varför?
Presta ÅR den klassiska ventilen för cyklar. Finns även den gamla varianten med en bit gummi i som man hade på "vanliga" cyklar. Schrader är en nymodighet för cyklar och hör hemma på allt annat, t.ex bilar.

Finns ens Schrader på "finare" hjul?

Presta-ventil. Varför?
Schräeder är bra. Tål mer. Man kan ta i rejält de går inte av i första taget. Lätt att fylla luft på bensinmackar utan adapters..

Dessutom har gaffeldämpare och bakdämpare schrader-ventil - Dvs man kan använda samma pump för allt på sin mtb om man har en pump med variabel utväxling. Mtp trycket i dämpare lär nog ventiltypen vara tät så det räcker och blir över.

Har böjt sönder minst 2 presta-ventiler, de är klena när man kämpar med en minipump i ösregn å har bråttom.. Enda fördelen med presta kan väl möjligen vara lättare, mer aero, smalare som är bra för smala fälgar. Dvs kanske vettigt för landsvägscykling. Knappast för mtb.

Presta-ventil. Varför?
Så här står det i Wikipedia!!

Presta valves vs. Schrader
Presta and Schrader valves are both good at sealing high pressures. Their chief differences are that Schrader valves are larger and have springs that close the valve except when the pin is depressed. Schrader valves are used in a wide variety of compressed gas and compressed liquid applications. Presta valves are used only for bicycle tires.

Compared to Presta valves, Schrader valves used for bicycle tires have a greater diameter, requiring a larger diameter hole in a bicycle rim. While not a concern on wider bike rims, it will weaken a narrow wheel rim, precluding their use on racing bicycles. Another disadvantage of the Schrader is that the air chuck must depress the spring-loaded pin before air can flow during inflation, whereas the Presta valve relies solely on internal air pressure to keep it shut. This means that some air is lost while attaching and detaching pumps to Schrader valves.

A rim drilled for Presta valves may be converted to accept Schraders by drilling with a 21/64" bit, but care must be taken to de-burr the resulting hole to prevent damage to the tire and innertube.

Screw-on adapters are available at bike shops to give a Presta valve the diameter required for using standard air fittings.

Presta-ventil. Varför?
cornas skrev:
> Finns ju adapters som är billigare än
> en snusdosa.

Tacka fan för det, eftersom en snusdosa kostar en halv månadslön nu för tiden...

Presta-ventil. Varför?
Ju mer jag hållt på med cyklar ju mer uppskatar jag presta, tyckte schrader var det bästa och förstod inte varför man ens ville ta i en Prestabestyckad slang!

Enda fördelen jag ser med Schrader är att man kan pumpa på en bensimack men är det så stor fördel egentligen? =)

Presta-ventil. Varför?
I Svemos reglemente för roadracing står att man måste ha ventilhatt med gummipackning i, just för att bilventilen tydligen kan börja pysa ut luft vid höga farter. I racedäck kör man ofta låga tryck, typ under 2 bar, så det är ju inte jättemycket som hjälper till att hålla ventilen stängd.

Med 8 bar och i trampcykel-fart borde det inte vara ett problem, men jag har haft fel förr. :)

Stervelo skrev:
> Prestan kan dessutom inte läcka luft när
> centrifugalkraften påverkar ventilkäglan vid
> lämpligt hög fart. Hur hög den farten är får
> någon räkna ut vid säg ett däckstryck på 8
> bar.

Senast redigerad av en moderator:
Presta-ventil. Varför?
Men om man är ute i skogen, det där gröna med träd i, och ska pumpa däcket men hittar ingen bensinmack inom 10 meter vad gör man då? Efter en halvtimmes svärande i skogen bland myggen fick jag i Schrader-slangen sådär 10 psi med min handpump som hade sånna där fina adaptrar för att passa alla! (ja av någon anledning hade en Schrader-slang slinkit med som enda reservslangen)

Schrader-ventil = optimerade för smidigt pumpande med kompressor i verkstadsmiljö?
Presta = optimerade för cykling?

Senast ändrad:
Presta-ventil. Varför?
Cykelknutten skrev:
> Men om man är ute i skogen, det där gröna med
> träd i, och ska pumpa däcket men hittar ingen
> bensinmack inom 10 meter vad gör man då? Efter
> en halvtimmes svärande i skogen bland myggen fick
> jag i Schrader-slangen sådär 10 psi med min
> handpump som hade sånna där fina adaptrar för
> att passa alla! (ja av någon anledning hade en
> Schrader-slang slinkit med som enda
> reservslangen)
>
> Schrader-ventil = optimerade för smidigt pumpande
> med kompressor i verkstadsmiljö?
> Presta = optimerade för cykling?
---------------------------------------------------------
Köp en Lezynepump med slang i, den funkar både med Schrader och Prestaventil. Å andra sidan hör bilventiler ihop med bilar, på cyklar använder man prestaventil :-) T

Tillbaka
Topp