Prestationsförmåga vid lågtryck

dr-rave

Medlem
Är det någon fler än jag som känner total avsaknad av kraft då det är lågtryck eller nederbörd alternativt att det är på ingående? Om svaret är ja vilket jag verkligen hoppas vill jag veta vad man gör för att komma runt detta? Tex. längre uppvärmning, speciella andningsmetoder, lägre puls etc. Med andra ord så är jag tacksam för all information kring detta.

/Rickard

Vi får se det som höghöjdsträning och psykträning och att ljuset försvinner och strular till den biologiska klockan och får hjärnan och bli knäpp och leder till att musklerna inte vill och cykeln den rostar och man får lera mellan tänderna och tårna blir blöta vilket leder till att dom inte går att böja och detta leder till att man missat "varm torr mätt" och blir kinkig och grinig och tycker hela världen är elak och man förbannar att man inte har sportdryck i blåsan eller varmt te för den delen och bakväxeln sätter igen och man får en lerklump i nacken och förbannar världen en gång till och sen kommer man in på ett löparspår med cykelförbud och när man ska därifrån så halkar man i en lerpöl och blir ännu smutsigare ryggen säger stopp och axlarna vill hem allt detta leder till att man blir tjurig en vecka efteråt och tvättar inte ens av cykeln när man kommer hem igen.

Summa summarum: Cykla i fint väder

Nej, har inte märkt av det alls. Det finns säkert ett samband mellan hur man känner sig, tycker man att lågtryck är det värsta som finns så mår man lite sämre antagligen och presterar därefter? Det enda som känns jobbigt är att man måste köra med mer kläder och det minskar rörligheten lite grann. Se positivt på cyklingen, oavsett väder och du kommer att orka bättre. :-)

/Leo

Hmm, jag har inte fått dom svar som jag förväntat mig ;/. Men ni har helt rätt i att jag inte trivs särskilt bra när det är lågtryck, jag är en sommarmänniska som gillar sol och värme framför allt.

Som exempel så var det rätt så dåligt(sämst tänkbara?) väder under Vätternrundan 2004, regn och blött, temperatur runt +7 till +13C. Var långt innan loppet inställd på att köra under tio timmar. Att det sedan regnade en hel del gjorde egentligen inget, bara man har mentalt ställt in siktet på målet så är det bara att följa vägen. Lyckades att köra runt på 9.30 vilket var bättre än väntat, visst, kanske hade det gått att köra lite fortare om det varit torrt men det var ju inte det som var målet. :-)

/Leo

Ja nu pratade vi inte om trycket i slangen utan väderförhållandet lågtryck. Och för er som inte vet vad ett lågtryck är rekommenderar jag er att sticka ut näsan nästa gång det regnar/snöar för då är det lågtryck ;).

För övrigt så kör jag med ganska lågt tryck i mina slangar under vintern just för att få bra grepp.

/Rickard

Vädret idag; +5°C och regn.

Håller som bäst på att avsluta frukosten, ska möta 42Hz/Harri 10:10 och då ska vi ut och trampa någon timma.

Eller som det stod i SMS:et jag precis fick: "I'm only happy when it rains..."

När luften är fuktig behöver inte lugnorna jobba like mycket för att sköta syreväxlingen, luftfuktigheten måste vara nära 100% för att det ska funka optimalt. Det är bl.a. därför det går sådär halvbra att cykla i -15°C...

Däremot tycker jag mig behöva värma upp lite mer när det är grådaskväder innan jag står på. Dessutom går vägarna tyngre när de är blöta. Men motorn funkar åtminstone lika dåligt som i finväder ;)

Ja det där svaret var åtminstone i närheten av det jag hade förväntat mig, tack.
Jag har också upplevt att vid kyla/regn och rusk behövs mera uppvärmning än normalt. Har nyss varit ute och trampat några mil i -6 graders kyla, dock med relativt bra väderförhållanden.

/Rickard

Det är ju helt logiskt egentligen, visst kyls man ner fortare i kyla/regn och rusk, alltså gäller det att få upp arbetstemperaturen. Klär man sig fel, för lättklätt så går det inte att få upp värmen, klär man sig för varmt så orkar man ingenting, men lyckas man klä sig rätt så funkar allting bättre. Ett tips är att börja cykla med en vindväst, som man tar av när väl arbetstemperaturen är nådd.

/Leo

Anledinngen till att det går "tyngre" att andas på hög höjd, >2000m, beror väl på det lägre trycket..
Syreutbytet i lungorna blir sämre pga lägre tryck.
Inte på att andelen syre i luften är lägre.
Kanske har något med det att göra?

Tillbaka
Topp