Priserna för cyklar 2010

Priserna för cyklar 2010
Muts skrev:
-------------------------------------------------------
> ngn som åkt fast för just cykelprylen här?
> vet många som åkt dit på sprit men vore
> intressant o höra va som händer om man nu åker
> dit, allt som allt

Ja, jag har gjort det.

Efter 3 av mina besök i Usa har jag haft en ny cykel med mig hem.
Vid 1 av tillfällena fastnade jag i tullen.
Och det var inget som gick att snacka sig ur: betala tull och moms nu
eller betala tull och moms och tillägg senare.

Om jag minns rätt blev det ca 30% "extra".
Cykeln kostade ca 10.000 SEK i Usa.
Jag fick betala drygt 3.000 SEK i tull och moms.

Det var 17 eller 18 år sedan jag åkte fast.

Min uppfattning är att tullen har mycket mer och bättre koll nuförtiden =
mycket svårare att klara sig undan tull och moms.

Med viss reservation för minnesfel om % och beloppen.
/Fedde

Priserna för cyklar 2010
Varför inte arra en Happy Ride till USA. Ta beställningar på olika saker och sedan åka hem.
Det är säkert någon som vill ha en iPod, löparskor, klockor, GPSer, cykelpryttlar mm. Ta in en eller två av vissa grejer. Checka in med en cykelväska å ta hem en komplett cykel hem, fast egentligen är delarna olika personers beställningar.

:)

Priserna för cyklar 2010
Jag pysslade tidigare med fallskärmshoppning och just det där med USA-import är rätt vanligt inom fallskärmssporten. En reguljär fallskärm kostar ungefär som en ordentligt dyr värstinghoj. Få köper nytt i Sverige utan de flesta beställer i USA och åker över och hämtar själv hem fallskärmsutrustningen till Svedala. Samma pris i slutänden men man får en häftig USA-resa på köpet. Skatt är rätt osexigt att betala i jämfört med att för samma pengar, rocka runt i USA.

Edit: Ska väl tillägga att jag känner rätt många som plockat hem fallskärmsutrustning från staterna och har aldrig hört talas om någon som har fastnat i tullen. Däremot kan säkerhetsvakterna vid röntgenapparaterna på flygplatsen i USA få spel över vad de ser på röntgenbilden, men det är en annan historia. Räddningsutlösare i fallskärmsutrustning är rätt lika bomber med sin huvudenhet med utlöpande trådar och längst ut en sprängkapsel fylld med explosiv materia som itemisern sniffar sig till.

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp