Priserna på väg uppåt?

Niko/Frost

Aktiv medlem
Priserna på väg uppåt?
Är det lågkonjukturen eller är det bara jag? Men verkar det inte som att på sista tiden, om vi talar sista tre-fyra månaderna, så har priserna på cykeldelar skjutit i höjden något helt fruktansvärt... En standard Selle Italia SLR-sadel låg tidigare stadigt omkring 950-1.000 kr på dem flesta webshoppar tidigare, nu börjar precis samma vara klättra bortåt 1.300 kr... och jag tycker mig se den tendensen på det mesta andra med, 20-30% höjning på var och varannan produkt som man sneglat på... Shimano har ju t.ex trissat upp priserna på XT, XTR, osv riktigt rejält inför 2009...

Är jag bara konstig i huvudet och inbillar mig, eller vad beror det här på? Känns som lite mer påslag än bara allmän inflation...

Priserna på väg uppåt?
Du kan mycket väl vara konstig i huvudet (vad vet jag) men inbillar dig gör du inte. Priserna har stigit ordentligt på många tillverkares grejer.

Priserna på väg uppåt?
På chainreaction har jag märkt att vissa grejjer har gått upp enormt mycket. som´en växel jag köpte förra året kostade 400Kr och är nu uppe i 650.
Men köpte också en hjälm för 1200 förra året och den är nere på 1050 nu så det beror väl på vad det är man köper...

Men det är väl bara till o börja hårdträna och typ äta lite kryptonit så ni blir proffs så får ni spons och slipper tänka på sånt ;)

Priserna på väg uppåt?
Pundet 2veckor sen 11,50
Pundet igår 12,50
Pundet idag 12,30

Men som ni säger så verkar det som en del saker gått upp i pris också, t.ex sram rival kostade 400 nått pund för några veckor sen, nu kostar det 520 pund.

6500:- för srams instegsgrupp känns dyrt :(

/H

Priserna på väg uppåt?
iMats skrev:
-------------------------------------------------------
> Ööö, har inte pundet gått ner? Det är väl
> euron och dollarn som gått upp.

japp, både pundet och kronan är flytande valutor om jag inte minns fel.

GBP.png ht=511
EUR.png ht=511
USD.png ht=511

Priserna på väg uppåt?
Jodå kronan faller och jag önskar att svenska folket röstat ja till Euron när vi skulle ha fått en växlings kurs på 6 kr, vi hade varit dubbelt så rika i dag nästan

Priserna på väg uppåt?
RasmusS skrev:
> Jodå kronan faller och jag önskar att svenska
> folket röstat ja till Euron när vi skulle ha
> fått en växlings kurs på 6 kr, vi hade varit
> dubbelt så rika i dag nästan

Hur tänkte du nu?

Priserna på väg uppåt?
Priserna sticker rejält just nu. Shimano har väl haft två prishöjningar bara sedan oktober. Fler lär komma och det är väl förståligt med tanke på dollarn mot kronan.

Mitt tips är att handla sommarenas prylar nu. Ju tidigare desto billigare.

Priserna på väg uppåt?
Även de amerikanska listpriserna ska ha gått upp så det är en generell prishöjning för 2009. Står återförsäljare med fulla lager till höga priser och få köpare så lär väl priserna sjunka så småningom.

Priserna på väg uppåt?
Sen är det inte så konstigt att det är högre pris i england heller just nu, även pundet har ju tappat mot Euron och Dollarn, så det påverkar inköpspriset även i England.. även om just kronan mot pundet varit ganska ok.

Priserna på väg uppåt?
Jag jobbar i cykelbutik så jag ser vad leverantörerna anger för anledningar till prishöjningarna.

Det mesta i cykelbranchen köps in i USD, där kronan försvagats med ca 25% på ett år. Den näst största valutan är Yenen där kronan försvagats med ca 35% på ett år.

Förutom valutan har råvarupriset på stål, aluminium, karbonfiber och gummi stigit.

Vi lär få se en heldel upp och nergångar av priserna den närmaste tiden.

Priserna på väg uppåt?
Rock skrev:
> Jag jobbar i cykelbutik så jag ser vad
> leverantörerna anger för anledningar till
> prishöjningarna.
>
> Det mesta i cykelbranchen köps in i USD, där
> kronan försvagats med ca 25% på ett år. Den
> näst största valutan är Yenen där kronan
> försvagats med ca 35% på ett år.

Den köper jag rakt av som anledning, iaf i en marknad där efterfrågan fortfarande är så hög att det går att ta ut höjda priser på detta. För bilar blir det svårare, t.ex. Toyota tar inte ut den fulla prisjustering man hade behövt göra för att fortfarande försöka behålla sin marknadssituation. För andra brancher i än värre kriser, t.ex. båtar och båtmoterer lär väl detta vara omöjligt. Det står ju fortfarande inplastade 06-or på allehanda marinor och väntar på köpare, då lär det nog vara svårt att dessutom ta ut en 30%-ig prishöjning.
>
> Förutom valutan har råvarupriset på stål,
> aluminium, karbonfiber och gummi stigit.
>

Hmm utan att ha tillgång till data, har inte råvarupriserna fallit under hela hösten?

Observera Rock att detta inte är invändningar mot dig, utan mot de svenska importörernas argument.

Priserna på väg uppåt?
Spampe: Jag har inte själv kontrollerat siffrorna. Det som jämförs med är tidigare inköp, dvs 1-1,5år tillbaka i tiden.

Priserna på väg uppåt?
Stampe skrev:
> Hmm utan att ha tillgång till data, har inte
> råvarupriserna fallit under hela hösten?

Jodå, råvarupriserna har sjukigt under hösten/vintern men ligger förhållandevis högt ändå.

Priserna på väg uppåt?
Även om t.ex. CRC säljer sina prylar i pund som inte rört sig sådär väldigt mycket mot kronan så är det troligtvis så att de köper in prylarna i dollar som stärkts en hel del mot pundet. Jag misstänker att de flesta tillverkare(som företrädesvis ligger i asien) väljer dollar som betalningsvaluta.

Priserna på väg uppåt?
Den Japanska valutan, yen, har stärkts mot dollarn och euron. Detta gör att för exempelvis Shimano som redovisar i yen men säljer i dollar blir intäkterna lägre pga en starkare valuta. Så Shimano höjde helt enkelt priserna i dollar för att kompensera för den stärkta yenen. Det är vad jag har hört.

Priserna på väg uppåt?
Stampe skrev:
>
> Hmm utan att ha tillgång till data, har inte
> råvarupriserna fallit under hela hösten?

Jo men cykeldelarna som nu finns i handeln tillverkades av råvaror som köptes när priserna var högre. Att råvarupriserna nu faller ger förmodligen inte utslag på priserna förrän om ett år eller så.

Om det stämmer att cykeltillverkarna har bra rull på försäljningen så kan man dessutom tänka sig att det tar lite längre för priserna att gå ner än det tog för dem att stiga.

Priserna på väg uppåt?
Bara att invänta nästa januari-rea m.a.o. ... Suck. CRC´s Flood-sale började vara illa mager.
Ngt. annat billigt alternativ, än just CRC?
Bike-discount torde ha kännt av CRC´s rea i år, sett till var happyvansinnet landade i vinter! :-)

Senast redigerad av en moderator:
Priserna på väg uppåt?
De har chock höjt priset på flera saker. Ett par sidi dragon skor kostar 3000kr(rrp sägs vara 3700kr) på crc men runt 2400kr i sverige. Jobbigt att man måste jämföra alla priser var ju enkelt innan bara att beställa på crc så visste man att man fick ett bra pris.

Priserna på väg uppåt?
Rätt dålig tajming av leverantörerna att höja priserna inför lågkonjunkturen. Men folk kanske köper cykel istället för bil. Men de dyra cyklarna och komponenterna borde sjunka i försäljning nu.

Priserna på väg uppåt?
CRC pris för en Cube HPC R1 mag 2009 är 30650 kr medan Erlans cykel i Sverige tar 28500 kr för samma hoj levererad till dörr.

Ska man köpa ett par Eggbeater-pedaler kostar de 2300 kr hos CRC medan Cyclecomponents tar 1675 kr.

Det är liksom upp och nedvända världen det här. CRC är inte billigast på någon av de prylar jag kollar på, jämfört med svenska butiker.

Antingen är det CRC som är tidigt ute med sina prishöjningar och svenska butikerna ligger efter, eller så är det något annat som skett med de brittiska priserna.

Senast redigerad av en moderator:
Priserna på väg uppåt?
Albion skrev:
> Har specialized höjt ytterligare?

Inte officiellt antar jag, det där var en skamhöjning, eller en minskning på rabatt...

Priserna på väg uppåt?
Kjell Nilsson på Shimano sa att "Yen":en hade höjts med 57% i förhållade till...(kronan, dollarn,kommer inte ihåg vilken valuta), därför går priset på Shimanogrejer upp. De som har förhandsbokat 2009 grejer får skapliga priser, men beställer man nu så är det rejält dyrare.

Priserna på väg uppåt?
suck, måste få klaga lite nu....

Euron 11,40
Pund 13,10
Dollar 8,90

Vart är detta på väg?? Just nu känns det som att suger att sitta på en klen valuta som SEK...

//H

Priserna på väg uppåt?
Jepp, kronan suger nu, och leverantörerna skiter väl i Sverige som väl är en realtivt liten marknad. Köpa cykelprylar gör vi ju ändå för att trösta oss.

Tillbaka
Topp