Prisvärt kit med standardverktyg

waikato

Aktiv medlem
Blocknycklar är ju lätt att köpa separat. Men kit med skruvmejslar, tänger, avbitare etc av kvalite som passar för cykelmek vore intressant att få tips på. Dvs de där allmänna verktygen som ofta behövs men sällan kommer med cykelkit, gärna av lite bättre fabrikör än Biltemas.

Wera är nog mest bling och glada färger nu. Insexnycklarna är lite slappa i passningen. Krafthylsorna till bilen har jag lyckats spräcka trots momentstav.

Wera är nog mest bling och glada färger nu. Insexnycklarna är lite slappa i passningen. Krafthylsorna till bilen har jag lyckats spräcka trots momentstav.
Köper man de oblingade vågar jag nog påstå att det är tajt passning åtminstone i nya skruvar
Finns dessutom i kort version där risken för rund- och överdragning är reducerad.
1748363419079.webp

Sen är det nog bra med ett par låmga 8 och 10 mm om man har den typen av vevparti.

Finns ju en uppsjö med verktygssatser, stora och små, men många prylar blir kvar oanvända. Drivlinan kräver oftast några specialare, avdragare mm. Bromsar ibland. Vissa tillbehör. Waikato, har inte du samlat på dig vad du behöver under ditt långa cykelliv?

Helt apropå jag har en insexnyckelsats märkt Olmo Sweden (passande för cykelmek 🙂) som är av bra kvalitet och god passning. Ingen aning var och när den är köpt, kan mycket väl vara 40-50 år gammal.
Hittar inget om Olmo på nätet annat än frågor om var de kommer ifrån.
Nån som känner igen och vet mera?

Finns ju en uppsjö med verktygssatser, stora och små, men många prylar blir kvar oanvända. Drivlinan kräver oftast några specialare, avdragare mm. Bromsar ibland. Vissa tillbehör. Waikato, har inte du samlat på dig vad du behöver under ditt långa cykelliv?
Jag investerar just nu till småverkstäder i staden. Det är klart allt inte används så ofta, men schyssta skruvmejslar, tänger, avbitare och insexor/torx är ju ett måste. Vissa verktyg, såsom blocknycklar, gummihammare etc. duger från Biltema.

Helt apropå jag har en insexnyckelsats märkt Olmo Sweden (passande för cykelmek 🙂) som är av bra kvalitet och god passning. Ingen aning var och när den är köpt, kan mycket väl vara 40-50 år gammal.
Finns enstaka att köpa här. Så OLMO verkar finnas kvar.

Finns enstaka att köpa här. Så OLMO verkar finnas kvar.
Jo jag såg det. Men vem är Olmo? Var bor Olmo? Är Olmo jättegammal?
Det finns ett Olmo AB som bedriver fastighetsägande och friskoleverksamhet.
( Jo jo. Är det små barn som böjar insexnycklar i dystra industrilokaler nånstans under slavlika förhållanden?)

Spåren leder söderut. Han kan vara spanjor och eventuellt extraknäcka som fotbollsspelare.
Recambios del Olmo heter hans firma.

Letade lite närmare. Den hunden ligger begravd i Göteborg. Där bor ju jag. Skall genast cykla runt och se om jag kan hitta dem
chrome_screenshot_28 maj 2025 11_41_36 CEST.webp

Waikato, viktiga verktyg är även trasor och oljor. Fett ibland. Första året vill mekaniker gärna ha handskar... Skruvstäd, arbetsbänk och mekställ eller takhängning. Borstar och spann/hinkar.

Waikato, viktiga verktyg är även trasor och oljor. Fett ibland. Första året vill mekaniker gärna ha handskar... Skruvstäd, arbetsbänk och mekställ eller takhängning. Borstar och spann/hinkar.
Men spann/hink va bra tips. Ska se om de redan finns eller inte.

Sidnot: när jag var liten var det ganska knapert med både verktyg o kärl. Allt vi hade var en katt som spann.

Ingen aning, men blev inspirerad och köpte satsen på Tradera för 47:-.

Tillbaka
Topp