Pro Hack: Sfäriska Brickor (Kulbrickor)

Herr_Hysteres

Aktiv medlem
Hej

Eftersom jag inte kunnat hitta något här på Happy om ämnet i fråga tänkte jag dela med mig av ett pro hack man sällan behöver, men när det väl behövs så finns det ingen annan vettig lösning och då känner man antingen till tricket eller inte. Kanske besparar det någon annan den mängd timmar av frustration och research jag fick göra.

Ibland hamnar man i läget att man med en kilformad shim vill vinkla fastskruvningen av något element på en cykel. Exempel på detta kan vara armstöd till tempopinnar eller själva tempopinnens klämma. Det var så jag själv hamnade i problemet, jag ville ha en modernare cockpit med tilt på en i övrigt sjysst hoj som tyvärr tillverkades innan cykeltillverkarna började inkludera möjligheten att justera vinkeln på cockpit.

Problemet som uppstår är givetvis att skruven fortfarande vill gå rakt ned i hålet, vilket gör att skruvens huvud till slut kommer ta snett på den vinklade ytan. Det här ger dålig anläggning, sneda spänningar och en oförmåga att dra skruven till rätt moment och få förbandet att sitta. Efter att ha lagt ned rätt mycket tid på att leta hittade jag till slut den lösning som proffsmekanikerna i bl a Team Sky och Ineos Grenadiers använde för att vinka cockpits innan möjligheten officiellt fanns: Sfäriska brickor.

Sfäriska brickor definieras av och hittas om man söker på DIN-normen DIN 6319. En komplett bricka består av två delar: En kulbricka, DIN 6319 Form C, och ett koniskt säte, DIN 6319 Form D. Per bild 1 är Form C (till vänster) konvex och Form D (till höger) konkav. Om man lägger den konvexa delen i den konkava "skålen" kan den glida runt i alla ledder. Det här gör att en skruv kan gå rakt ned och bita med full kraft och jämn anläggning från hela skruvskallen trots att den sfäriska brickan befinner sig på en vinklad yta. Bild 2 visar ett arrangemang där den sfäriska brickan ligger med 10 graders lutning på en shim och skruven trots detta kan gå rakt ned och hela skruvskallen får anläggning mot kulbrickan. Det här förbandet kan man dra med momentnyckel efter behag och lita på att det inte släpper ute på vägen när man har kroppstyngden på.

Om man använder samma dimension på både kulbricka och koniskt säte, t ex M5, är sfäriska brickor typiskt avsedda att korrigera en vinkel på upp till 3 graders vinkel. Det går dock att ha en mismatch på en dimension, t ex använda en M5 kulbricka och ett M6 koniskt säte, varvid man kommer upp till 10-12 grader med full anläggning. (Jag påtar mig inget ansvar för vad som händer ifall du gör det, men jag använder den lösningen och anser den vara ytterst stabil).

De här prylarna hittar man inte i den lokala järnhandeln utan man får kontakta någon firma som levererar komponenter till industrin. I mitt fall ringde jag Norelem i Sigtuna och hade delarna levererade från Tyskland 3 dagar senare. Det kostar några kronor extra i småorderavgift men i jämförelse med att åka runt med en livsfarlig lösning är det försumbart.

Hoppas det här vid något tillfälle hjälper någon. It's safer to go pro than to stay bro.

Bilagor

• IMG_2843.webp
    IMG_2843.webp
    386.8 KB · Besök: 40
  • IMG_2844.webp
    IMG_2844.webp
    110.6 KB · Besök: 38
Visst har nån av skivbromstillverkarna kört med sådana till sina ok också? Är det mina mekaniska Avidbromsar som har såna månntro? Det är riktigt smart i alla fall!

Jag skulle vilja hävda att alla Avid (före kriget...) bromsar är gjorda för brickor, Sram oken är lägre och utan brickor. Närmsta Cykelkök bör nog också ha ett gång.

Just så, har en gedigen samling vid det här laget 🤣 har varit rätt praktiskt några gånger.

samma här finns ett gäng i bricklådan o används flitigt till alla möjliga saker

samma sak med muttern som håller dunlopventilen på plats är en perfekt distans för m5 tex då man behöver en distans för att få skärmstaget att inte ligga mot skivbromsoket på vissa framgafflar

Det dumma med dom brickorna från Avid eller valfri v-broms är att dom inte överlever saltslask. Det sker ju rätt regelbundet att dom bara blir pulver efter man försökt justera bromsar och behöver byta.

Tillbaka
Topp