Probem med Växlarna

AndreasOman

Ny medlem
Probem med Växlarna
Tjena all grymma MTB åkare.

Har senaste v. märkt att min kedja hoppar ett par tänder på 2 av mina växlar bak när jag trycker på ordentligt.
ser inte att kedjan har tagit skada men vissa tänder är slitna. Dags att byta kasset tror jag, har en Merida big 7 striker så inte en dyr fin cyckel och min budget just nu är ganska minimal och skulle vilja byta mitt 3*8 system till ett 2*10 el 2*11
vart kan man hitta ett prisvärt fullt växelsystem i prisklass 2000 och är detta något man kanske kan hitta beg?

Tack för all hjälp
mvh Andreas Ö

Probem med Växlarna
Byt till 1x10? En zee bakväxel. 11-36 kassett, ny kedja, nytt reglage och nytt N/W drev som då sätter på befintligt vevparti. Borde gå få för vettig peng och är en problemfri robust drivlina.

Om rangen räcker.

Skall du byta till 2x10 behöver du även nytt vänsterreglage, nytt vevparti, ny framväxeln.

Probem med Växlarna
Att gå för ett 1x10 är nog den bästa lösningen ifall man är mer på en budget, mindre mek och delar. Kan bli snyggare och renare också.
Det är absolut någonting man kan hitta begagnat, bäst är nog att försöka fixa en paket-deal med någon som ska byta ut flera delar samtidigt.
Det finns ett par grejer jag tycker kan vara bra att tänka på:

1. Satsa på ett tvådelat vevparti.
2. Borde bara vara att mäta rätt storlek och byta ut ditt bottom bracket till ett passande hollowtech.
3. Antagligen är dina komponenter billigare Shimano, då kommer din frihubb (som kassetten sittet fast i) vara kompitabel med shimano prylar, men SRAM instegsmodell NX tror jag också är kompatibelt med den frihubben, vilket är praktiskt!

Alternativt kan du byta ut kassett och kedja så borde det åtgärda det på enklaste/billigaste vis.
Kan vara värt att dubbelkolla så att din rear derailleur är rätt ställd också, ibland kan det kännas som att kedjan "hoppar" när den är lite ut linje och inte får tag i kuggarna ordentligt. Bästa videon till detta är nog Park Tools:
Lycka till!

Probem med Växlarna
Jag har 10 delad 11-34 samt 11-36 shimano kassetter som skall avvecklas, ingen har gått mer än 40 mil. :)

Har även en kmc x10sl kedja som suttit på 11-34 kasetten som skall bytas.

Karlstad, men kan skicka :)

Senast ändrad:
Probem med Växlarna
Vet inte om jag har benen för ett 1x10 skall cykla cyckelvasan i höst. Funderar om ett deore grupset kanske är rätt väg att gå, dock hade ett bättre begagnat Slx varit trevligt om jag kan hitta etr helt set.

Probem med Växlarna
Hur ser vevpartiet ut?
Är klingorna nitade eller skruvade?
Har du skruvade klingor så kostar en SLX m7000 1x11 kassett, kedja, växel och växelspak typ 1500kr i paket och en NW klinga borde man kunna få med för under 500kr och hålla sig inom budget precis.
Har du nitade klingor och fyrkantsbult så åker du på att byta hela vevpartiet och BBn också och då blir det att gå på begagnat för att klara budget.
Eller höja budgeten lite, SLX m7000 paket med vevparti och klinga ligger väl runt 2500 plus ett par hundra för en ny BB.
Ett NX 1x11 GXP går kanske att få tag på någon hundring billigare och NX 1x12 DUB för några hundra mer.

Det kommer ju även behövas lite verktyg som kassettavdragare, kedjepiska, vevarmsavdragare, BB verktyg för ditt nuvarande BB, BB verktyg för det nya BBt, går säkert att hitta billigt på typ biltema men räkna med ett par hundra även där.

Tillbaka
Topp