problem att få bort vevarmen.

Putte

Ny medlem
Hej
Har problemn att få bort höger vevarm på en gammal cykel. Har fått bort vänster men höger sitter som berget. Kan inte skruva på vevarmsavdragaren en med järnrör som hävstång. Någon som har några tips.

Tacksam för svar!
/Patrik

Hade problem på min Univega när jag skulle konvertera till SS, jag både värmde och bankade, till slut fick jag loss den genom att kila in en metallplatta mellan vevlagerrörer(heter den så?) och veven och bända.
Liten varning för det dock för det blev en hel del fula märken av det på ramen!

Får du inte på avdragaren?

Varför?

Skulle en annan avdragare funka? Biltema säljer sådana för 40,-

Om du inte ska använda veven mer kanske du kan klyva den försiktigt med en bågfil eller liknande.

Värme är bra men testa med en avdragare du får på först.

Får på avdragaren men den sitter som berget. Har dragit sönder gängorna som sitter i vevarmen nu. flummigt. får fundera på hur jag ska få bort den nu=)

Tackar endå=)
Tetsade att värma men det sket sig endå. Sånt är livet!

Putte Skrev:
-------------------------------------------------------
> Får på avdragaren men den sitter som berget. Har
> dragit sönder gängorna som sitter i vevarmen nu.
> flummigt. får fundera på hur jag ska få bort den
> nu=)
>
> Tackar endå=)
> Tetsade att värma men det sket sig endå. Sånt är
> livet!

Hmm, har haft samma problem en gång. Det slutade med att jag fick plocka fram bågfilen och såga bort skiten. Skulle ändå byta vevparti...

På mytomspunnens ram tog vi sticksåg med bågfilsblad och sågade oss fram till vevaxeln. När godset väl var spräckt var det lätt att få av den.

Innan dess hade vi ryckt ur alla gängorna för avdragaren, sabbat en trearmad enkel universalavdragare, gett upp med en kraftig tvåarmad och slutligen börjat knäcka ett rep vi använde för att surra fast avdragaren i vevpartiet.

EDIT: vi skrev visst på våra inlägg samtidigt.

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp