Problem att få loss FSA-vevparti av självextraherande typ

Orre

Aktiv medlem
Hej, försöker få bort vevarmen från vevaxeln genom att enligt instruktionsfilm skruva den inre insexskruven moturs (se bild). Men kort efter att skruven lossnat får jag rejält motstånd igen efter ca. ett halvt varv. Är detta normalt? På videoklippen jag sett tycks skruven lossna mer och mer som när man lossar en vanlig skruv utan att den fastnar igen. Finns det någon vänlig själ på forumet som vet vad jag gör fel?

Vevparti: FSA Omega
Vevlager: FSA MegaExo BB-4000

Mvh

Bilagor

• insexskruv_vevparti.jpg
    insexskruv_vevparti.jpg
    485.8 KB · Besök: 184
Helt normalt.
Första gången skruven lossnar är när du lossar den från åtdragningen mot axeln.

sen gängas skruven ut en bit, tills den tar emot "locket" (self extractor cap). Det motståndet du känner andra gången är då skruven pressar lös vevarmen från axeln :)

Helt normalt.
Första gången skruven lossnar är när du lossar den från åtdragningen mot axeln.

sen gängas skruven ut en bit, tills den tar emot "locket" (self extractor cap). Det motståndet du känner andra gången är då skruven pressar lös vevarmen från axeln :)
Åh, tusen tack för svar! Så med andra ord är det bara att fortsätta skruva moturs trots motståndet för att få loss vevarmen?

Så, en uppdatering... Någonting måste ha gått galet. Nu har jag lossat så mycket på skruven som jag kan med handkraft, och upptäcker till min fasa att förvriden svart plast börjat sticka ut ur hålen på locket (retaining cap). Detta kan väl inte rimligen vara meningen? Något liknande fenomen uppstår åtminstone inte i de videoklipp jag tittat på och nu sitter skruven så hårt att för att lossa den ytterligare skulle det behövas en plasthammare eller liknande. Det kanske är bättre att bara lämna det till verkstaden eller vad tror ni? Jag sprutade in lite olja mellan locket och skruven för att lätta upp eventuell friktion, men det verkar inte ha hjälpt.

Bilagor

• vevarm.jpg
    vevarm.jpg
    525.9 KB · Besök: 149
spännande med plasten, det verkar inte sitta någon plast där enligt sprängskissen iaf.

097C9BB8-C303-47F4-87A2-B35A2A9E07F4.jpeg

Vad har du försökt lossa med? Bulten ska deas med 41Nm, så lär säkert krävas en 50Nm för att få lös vevarmen :)

Vad har du försökt lossa med? Bulten ska deas med 41Nm, så lär säkert krävas en 50Nm för att få lös vevarmen :)
Jag har visserligen bara använt en vinklad 8mm insexnyckel enligt bild. Ingen momentnyckel eller liknande, men jag tog i så mycket jag orkade med handkraft. Kan inte det där med newtonmeter något vidare, så svårt att visualisera 50 nm. Men det låter visserligen som att det krävs ganska mycket kraft? Jag har hittat åtminstone en ytterligare forumtråd (inte Happyride) med plastfenomenet.

Jag har visserligen bara använt en vinklad 8mm insexnyckel enligt bild. Ingen momentnyckel eller liknande, men jag tog i så mycket jag orkade med handkraft. Kan inte det där med newtonmeter något vidare, så svårt att visualisera 50 nm. Men det låter visserligen som att det krävs ganska mycket kraft? Jag har hittat åtminstone en ytterligare forumtråd (inte Happyride) med plastfenomenet.
50Nm är 5kg längst ut på 1meter lång hävarm, eller 50kg längst ut på en 10cm lång hävarm.

Dvs väldigt hårt draget :)

En Newtonmeter är typ 100g på en meters hävarm. Så 50Nm är fem kilo på en meter. Eller 50kg på en decimeter.

Är inte de vevpartierna notoriskt svåra att få av? Tidigare när jag googlat det så får man alltid upp removal problem och dylikt som förslag

41 Nm är för att dra fast bulten i spindlen. TS skriver att den redan är lossad och att det går trögt när vevarmen skall lossna från spindlen. Några 50 Nm skall normalt inte behövas i det läget. Men det verkar som att vevarmen har ärgat ihop med spindeln och då kan det vara närapå omöjligt att få isär.
Utan att lämna någon garanti för att det funkar så hade jag försökt banka på vevarmen från insidan med slägghammare med träbit emellan för att vevarmen skall få någon liten rörelse så att bindningen mot spindlen släpper.
Att det kommer ut plast låter konstigt. Kanske sitter en plastbricka mellan bultens fläns och självutdragaren som går sönder när bulten pressar mot självutdragaren.

41 Nm är för att dra fast bulten i spindlen. TS skriver att den redan är lossad och att det går trögt när vevarmen skall lossna från spindlen. Några 50 Nm skall normalt inte behövas i det läget. Men det verkar som att vevarmen har ärgat ihop med spindeln och då kan det vara närapå omöjligt att få isär.
Utan att lämna någon garanti för att det funkar så hade jag försökt banka på vevarmen från insidan med slägghammare med träbit emellan för att vevarmen skall få någon liten rörelse så att bindningen mot spindlen släpper.
Att det kommer ut plast låter konstigt. Kanske sitter en plastbricka mellan bultens fläns och självutdragaren som går sönder när bulten pressar mot självutdragaren.
Resonerade att ifall man måste dra åt bulten med 41Nm för att få tillräcklig axialkraft på splinesen så borde det behövas en liknande axialkraft för att pressa lös vevarmen från axelns splines :)

Nedan finns ett klipp på en annan snubbe som lossar på samma konstruktion som jag har. Det ser inte ut som att han tar i särskilt mycket när han lossar vevarmen, definitivt inte lika mycket som i mitt fall. Jag kanske bör nämna att detta är första gången sen jag köpte cykeln för fyra år sedan som jag försöker lossa på vevarmen...

Resonerade att ifall man måste dra åt bulten med 41Nm för att få tillräcklig axialkraft på splinesen så borde det behövas en liknande axialkraft för att pressa lös vevarmen från axelns splines :)
Ditt resonemang låter ganska rimligt, men när jag själv har lossat sådana så har det behövts mer kraft för att lossa bulten i första läget än att sedan få av den från axelns splines.
Men det förutsätter ju att vevarmen inte har ”fastnat” i axeln vilket jag tror har hänt i det här fallet.

Hej, tänkte hälsa att det löste sig. Var inne på verkstaden idag och mekanikern fick såklart loss vevarmen utan större ansträngning. Där och då satt den minsann inte fast lika hårt. Han hade dock en insexnyckel med bättre grepp på men vad vet jag. Den svarta plasten som kommit ut ur hålen på locket var från någon plastdetalj på insidan av locket menade han, men att denna detalj blivit sliten verkade inte innebära något problem för funktionen. Hursomhelst vill jag tacka så mycket för hjälpen jag fått av er i denna tråd, ha det gött!

Gissar att det varit en plastbricka där för att minsta friktionen. Men som kanske snurrat med och skärts lite. Således ingen fara.

Tillbaka
Topp