Problem bakhjul

Aneda

Medlem
Problem bakhjul
Får inte loss bakhjulet! Bulten sitter bom fast. Vad kan det bero på? Och vågar jag ta i ännu mer, eller kan något gå sönder?
Bulten är inte dragen med momentnyckel denna gången, eftersom lagning av punktering skedde ute i skogen, men den är absolut inte dragen överdrivet hårt.

Bilagor

• IMG_1926.jpeg
    IMG_1926.jpeg
    615.4 KB · Besök: 132

simson

Aktiv medlem
Problem bakhjul
Får inte loss bakhjulet! Bulten sitter bom fast. Vad kan det bero på? Och vågar jag ta i ännu mer, eller kan något gå sönder?
Bulten är inte dragen med momentnyckel denna gången, eftersom lagning av punktering skedde ute i skogen, men den är absolut inte dragen överdrivet hårt.
Har du haft fett på axeln ?

Berk

Aktiv medlem
Problem bakhjul
Konstigt. Du har också en riktigt lång insexnyckel.

Om insexnyckeln går mer än en cm in i axeln skulle jag inte var rädd att något kan går sönder. Det kan hjälpa att använda korta, starka kraft, t.ex. att slår med en hammare på nyckeln.

Aneda

Medlem
Problem bakhjul
Visst borde insexnyckeln ge moment nog! Tar i så insexnyckeln böjer sig, men vågar inte mer. Men det är ju i princip bara en bult iskruvad i en mutter, så dels borde ju den inte kunna fastna och dels borde inget mer än ”muttern” kunna gå sönder.

aben

Aktiv medlem
Problem bakhjul
Hur länge sedan är det hjulet var av? Om det inte var länge sedan låter det som något gått sönder och det är en klar risk att använda mera kraft innan man vet vad som är fel, inte minst risken att förstöra insexhålet.

Batavus

Aktiv medlem
Problem bakhjul
Det var en konstig konstruktion, men jag tror inte insex-skruven har med losstagning av hjulet att göra. Prova istället muttern innanför, där en vanlig nyckel, eller om du törs skiftnyckel, passar.

MB-0

Medlem
Problem bakhjul
Värme kan funka, en vanlig hårtork att värma upp med så materialet i axeln och runt om sväller, expanderar så det "rör" sig lite värm även på andra sidan där gängorna är och prova att dra när det är varmt och om det inte funkar låt det svalna för då minskar materialet lite och "rör" sig igen och kan då "släppa" och gå att dra lös...
Det tar tid men kan funka försök koncentrera värmen/luften dit det ska med ett munstycke (egentillverkat av papper tex) så blir det förhoppningsvis effektivare.
Lycka till...

jonte987

Aktiv medlem
Problem bakhjul
Kanske är svårt att ge råd om man aldrig sett konstruktionen för.

Tänk att det är som en mutter och skruv. Vad exakt är det som är sönder och som ni vill att ts ska undersöka?

Det finns väl vad jag vet två alternativ på skruv / mutter dilemmat. Ts skruvar på fel håll eller ts skruvar för lite.

Aneda

Medlem
Problem bakhjul
Värme kan funka, en vanlig hårtork att värma upp med så materialet i axeln och runt om sväller, expanderar så det "rör" sig lite värm även på andra sidan där gängorna är och prova att dra när det är varmt och om det inte funkar låt det svalna för då minskar materialet lite och "rör" sig igen och kan då "släppa" och gå att dra lös...
Det tar tid men kan funka försök koncentrera värmen/luften dit det ska med ett munstycke (egentillverkat av papper tex) så blir det förhoppningsvis effektivare.
Lycka till...
Det är ju möjlighet att stoppa in en större insexnyckel på andra sidan, är det muttern?

jonte987

Aktiv medlem
Problem bakhjul
Två veckor sedan, ungefär.
Jag tror att du om du inte har tummen mitt i handen borde kunna känna att katastrofen är nära innan det går sönder. Börjar skiten ge sig på andra ställen än i gängan eller känns det bara hårt?

De flesta har nog fått hjärnsläpp och dragit åt fel håll någon gång...speciellt om man står avigt till

johfo

Aktiv medlem
Problem bakhjul
Konstruktionen ser ut som Treks ABP där axeln skruvas från NDS och in i växelörat:
Screenshot_20230526-204025.png
Det enda jag kan tänka mig i så fall är att gängan skurit och då har jag ingen mer idé än att ta i så mycket det går med en insexnyckel av bra kvalitet som verkligen greppar bra i axeln och hoppas att det går att separera delarna för att sedan byta växelöra och axel.

MB-0

Medlem
Problem bakhjul
Det är ju möjlighet att stoppa in en större insexnyckel på andra sidan, är det muttern?
Tja, det kan det vara men då gissar jag men alla kontaktytor kan kärva mot varandra och aluminium kan "nypa" om man säger så. Men du har ju fått bort det förut så du vet hur man gör. Går det så använd verktyg på båda sidor ibland kan det finnas insexfattning på axelns båda sidor och värme brukar funka men nån gassvets kan vi ju inte använda för då blir det en dyr brasa...
Är nåt på axeln eller hålen koniska kan det fastna, kila fast sig typ.
Men då gissar jag igen...

Aneda

Medlem
Problem bakhjul
Konstruktionen ser ut som Treks ABP där axeln skruvas från NDS och in i växelörat:
Visa bilaga 628142
Det enda jag kan tänka mig i så fall är att gängan skurit och då har jag ingen mer idé än att ta i så mycket det går med en insexnyckel av bra kvalitet som verkligen greppar bra i axeln och hoppas att det går att separera delarna för att sedan byta växelöra och axel.
Det är inte i 2 (nut) som den greppar?

Berk

Aktiv medlem
Problem bakhjul
Lycka till...

Jag vet inte om det är en bra ide. Axeln är i aluminium och gängorna i ramen kanske i stål. I så fall kommer den att sitta hårdare när man värmer upp.

johfo

Aktiv medlem
Problem bakhjul
Det är inte i 2 (nut) som den greppar?
Näe, nut 2 har 17-gänga och greppar utanpå 5 axle guide.
5 Axle guide har ett 12mm hål som axeln köper fritt i och istället greppar i 6 derailleur hanger.
Axeln har en röd markering där det står M12x1.75 i bilden. Det är där den är gängad... i alla fall om det är en Trek med ABP... eller i alla fall är det så på en FuelEx 2017-2019 från vilken manual bilden är tagen...

MB-0

Medlem
Problem bakhjul
Jag vet inte om det är en bra ide. Axeln är i aluminium och gängorna i ramen kanske i stål. I så fall kommer den att sitta hårdare när man värmer upp.
Det är därför man kan prova när det svalnat också när det rört sig. Olika material expanderar olika mkt när man värmer det och det beror också på vilken legering (blandning) det typen av tex aluminium har.
Eftersom det är synd att smälta ram eller nåt så måste man vara försiktig och låta det ta tid så det inte frasar till och gängorna är ett minne blott när man ska lossa axeln...

Aneda

Medlem
Problem bakhjul
Näe, nut 2 har 17-gänga och greppar utanpå 5 axle guide.
5 Axle guide har ett 12mm hål som axeln köper fritt i och istället greppar i 6 derailleur hanger.
Axeln har en röd markering där det står M12x1.75 i bilden. Det är där den är gängad... i alla fall om det är en Trek med ABP... eller i alla fall är det så på en FuelEx 2017-2019 från vilken manual bilden är tagen...
Den är från 2021, men det står ABP i specifikationen.

Jacke89

Aktiv medlem
Problem bakhjul
Prova ett rör, blir rätt mycket skillnad i kraft. Hade du du löst det för ett par veckor sen så är det inget som är fastrostat för då brukar värme funka.

johfo

Aktiv medlem
Problem bakhjul
Den är från 2021, men det står ABP i specifikationen.
Då artbestämnde jag den alltså korrekt 😀

Enligt manualen till 2021 är konstruktionen densamma, men sprängskissen mer förvirrande eftersom växelörat inte är med i bilden och man nog lätt kan tro av bilden att axeln gängar i axle guide på NDS:
Servicehandbok - 2020/2021 Fuel EX

Men titta på ett växelöra om du har ett extra så ser du att det är gängat på insidan och tittar du på axeln i sprängskissen ser du att den är gängad i änden och det krävs ju för att skapa en klämmande kraft mellan de båda dropoutsen för att hålla hjulet.

Edit: hmm, länken till servicemanual kom inte med. Testar så här då, men här får du leta i listan efter 2021 och FuelEx https://www.trekbikes.com/se/sv_SE/manuals/

johfo

Aktiv medlem
Problem bakhjul
Tack för länken! Och underbart med sprängskisser, men håller med om att den i serviceboken ser ut att sakna något.
Här är en bild på allt utom axeln:

och här är en närbild på växelörat om du inte har ett extra att kika på (det är för övrigt bra att ha hemma, så slipper man kanske någon gång att enligt Murphys lag smacka i växeln och böja det vid sämsta möjliga tillfälle):

Aneda

Medlem
Problem bakhjul
Bakhjulet är loss! Min favoritverkstad har löst det, med lite värme på muttersidan. Dock oklart vad som orsakat att den satt fast. Växelörat behövde bytas efter behandlingen.
Axeln sitter skruvad i muttern på andra sidan, men muttern sitter i sin tur skruvad motsols i växelörat, så det går inte att få loss genom att skruva på den sidan.

Topp