Problem med återhämtning efter långrunda

Patrik_

Ny medlem
Flera gånger nu när jag varit ute på långrundor på ca 10 mil får jag problem med återhämtningen. Jag mår bra under cyklingen och dricker medhavd vätska och äter t ex banan. Men när jag stigit av cykeln och ska äta så blir jag illamående. Har försökt både att vänta med att äta och att äta direkt, både frukt och typ yoghurt och flingor eller riktig lagad mat. Men, första målet kommer strax upp igen! Och därefter tar det flera timmar innan jag kan äta.
Vad gör jag för fel?

/Patrik

Lyssna på kroppen och ät när du är redo för det. Den här hysterin med att få i sig "rätt mängd kolhydrater...etc" i rätt tid efter träning blir ju bara larvig om det ska få folk att spy. Sånt där tjaff kan möjligen gälla elitidrottare, möjligen.

Så länge du är motionär och inte cyklar 10 mil om dagen så spelar det ingen roll. Ät när du varvat ned istället.

Samma som Rippa skriver plus att du kanske skulle äta mer under själva cyklingen. Ta med sportdricka, gel och vatten. Ät och drick under hela rundan.
/J

Ta dig tid efter turen och känn efter vad du har lust att äta. Man är sällan jättehungrig när kroppen jobbar hårt, och det tar en stund innan suget efter mat kommer. Låt det ta den tiden, och sikta in dig på det just du tycker om att äta. Har man cyklat 100 km så behöver man inte vara så petig med vad man stoppar i sig.

Senast redigerad av en moderator:
Hade liknande problem för ett par år sedan och för mig handlade om saltbrist. När jag väl hade kunnat identifiera detta och såg till att inte bara få i mig massa vatten utan också salt försvann symtomen nästan med en gång.

Tillbaka
Topp