Problem med att få hjulet rakt!

Kohlswa

Medlem
Tjena!

Jag är novis på det här med motionscykling och behöver hjälp. Jag har en hybrid inköpt på XXL (white heter modellen). Har haft den i 1.5år och cyklat x-antal mil. Fick min första punktering för 2 veckor sen och behövde därför ta av hjulet. Märkte då att det blivit krokigt av punkteringen. Körde förmodligen en bit på fälgen innan jag upptäckte att det var punka. Lämnade in den på verkstan i stan och han riktade det så det blev som nytt. Men nu när jag monterar det så får jag det inte rakt. Jag öppnar snabblåsningarna och ser till så att axeln bottnar i fästena och spänner åt. Men det gör att det diffar 5mm mellan fälg och ram på. Ovansidan av hjulet och drygt 3mm på ramen mot vevaxelsidan. Mätt från fälg till ram på vardera sida. Vad är knas då och hur mycket diff är "ok". Tog en vända idag på morgonen och det gick tungt satan. Märkte då att jag lyckats montera det nästan 1cm snett. (Amatör som sagt). Men om jag verkligen får den att bottna och drar åt så diffar det fortfarande 5mm :-( alla tips uppskattas!

Tack på förhand!

Diffa mellan sidorna eller diffa när du snurrar ett varv.
Är det skillnad på höger och vänster konsekvent är det något som kallas "dish" (eller montering då)
Är det diff på en sida beroende på var på varvet hjulet är snurrat är det skevt. Så kan det inte bli pga taskig montering. Om det är det senare gå tillbaka till handlaren och kräv att få det omgjort. (eller låt någon som har bättre koll göra det)
Är det det första får du undersöka mer.

Diffa mellan sidorna eller diffa när du snurrar ett varv.
Är det skillnad på höger och vänster konsekvent är det något som kallas "dish" (eller montering då)
Är det diff på en sida beroende på var på varvet hjulet är snurrat är det skevt. Så kan det inte bli pga taskig montering. Om det är det senare gå tillbaka till handlaren och kräv att få det omgjort. (eller låt någon som har bättre koll göra det)
Är det det första får du undersöka mer.
Tack för svar!
Det är lika mycket fel varvet runt. +- tiondelar av mm.

Jag öppnar snabblåsningarna och ser till så att axeln bottnar i fästena och spänner åt. Men det gör att det diffar 5mm mellan fälg och ram på. Ovansidan av hjulet och drygt 3mm på ramen mot vevaxelsidan. Mätt från fälg till ram på vardera sida.
Vad är det som diffar och var?
Höger resp vänster bakom vevhuset?
Be i så fall verkstan som riktade att fixa till det. Hjulet skall vara runt, rakt och rätt dishat.

Vad är det som diffar och var?
Höger resp vänster bakom vevhuset?
Be i så fall verkstan som riktade att fixa till det. Hjulet skall vara runt, rakt och rätt dishat.
Jag mäter från insidan av nedre bakgaffeln till fälgen på vardera sida av hjulet samt övre bakgaffeln till fälgen. Där får jag 5 respektive 3mm skillnad

Hmm... att rikta hjul, är en fråga, som sticker ut lite utanför det vanliga cykelmeket!
Tabm behövs ett ställ, där hjulet kan fixeras med indikatorer på horisontell o vertikal skillnad.
Låter mkt krångligare än det är. Garanterat!
Fast det behövs lite övning. Alla kan fixa det.

Skivbroms, var in till verkstan som riktade fälgen nyss. Han säger att måttskillnaden beror på olika vinkel på gaffeln bak pga kassetten
Hjulbygge är ett ännu outforskat område för mig så folk som kan på riktigt och inte bara forum-kan får gärna komplettera/justera. Men pga kassett, skivor mm så bygger man hjulen med så mycket förskjutning i endera ledd att det hamnar centrerat i ramen (kallas dish). Om meken på xxl har riktat upp hjulen men bommat att disha det rätt så känns det som ett fall för ”gör om gör rätt”.

Men som sagt, ni andra som kan hjulbygge, korrigera gärna om jag har missuppfattat detta.

Hmm... att rikta hjul, är en fråga, som sticker ut lite utanför det vanliga cykelmeket!
Tabm behövs ett ställ, där hjulet kan fixeras med indikatorer på horisontell o vertikal skillnad.
Låter mkt krångligare än det är. Garanterat!
Fast det behövs lite övning. Alla kan fixa det.
Jag tycker det funkar rätt bra att använda bakgaffeln som riktställ, åtminstone så länge man inte har proffsambitioner v.g. hjulbyggande.

Inlägg i tråden 'Projekt med diverse cyklar' https://happyride.se/forum/threads/projekt-med-diverse-cyklar.3700173/post-4464809

Jag tyckte också det lät lite konstigt. Men det här är en lokal verkstad inte XXL. Han verkar kunna sin sak. Har någon ställning för hjulen där han riktar upp dom. Så jag får väl lita på det han säger när han säger att det är ok.
Jag tror du ska lita på mekanikern, även om det såklart finns klåpare bland sådana också. Här får du många gissningar på ett problem som en mekaniker kan avgöra på två minuter med cykeln framför sig. Om du ändå vill felsöka mer denna vägen är bilder bästa sättet att få mer kvalificerade gissningar!

Det är inte alltid att kedjestagen är helt symmetriska mellan sidorna på alla cyklar, så det fungerar inte alltid att mäta mot dessa. Titta istället om hjulet linjerar upp med sadelröret. Ser det dugligt ut kan du släppa saken, annars undersöka vidare.

Är det enkla hjul med qr-axel kan dessa ibland lossa i lagerspänningen och göra att hjulen rullar trögt när man drar åt dem. Det hade nog en mekaniker påtalat också. Sen är det inte helt säkert att ett hjul som snurrar lätt i luften snurrar lätt när man sitter på cykeln. Lätt att man börjar fundera mycket när något strular också, som sen ligger kvar och gnager även om inget problem egentligen föreligger.?

Jag brukar spinna upp mina hjul superdupersnabbt när cykeln sitter i mekstället. Men när jag sitter på cykeln snurrar de oftast mycket långsammare. Behöver jag justera lagerspänningen? ;-)

Det låter som att du har en kompetent mekaniker. Men man ska vara medveten om att även inkompetenta mekaniker kan låta trovärdiga. Jag har läst flera gånger men förstår fortfarande inte exakt vad som är fel, men om ditt symmetrifel är 3mm eller 5mm kan man nog bortse från det. Iaf om en kompetent mekaniker har tittat på det.

Tillbaka
Topp