Problem med att montera av baksvingen

johan12345

Aktiv medlem
Min cykel är i desperat behov av nya lager i länkaget och den här gången hade jag bestämt mig för att göra det själv. Men lyckas inte få bort skruvarna på ena sidan på det nedersta lagret. Dom är ju länkade till varandra och på höger sida lossnade det ju fint men den på vänster sida sitter ju kvar och jag blir inte klok på hur jag ska få loss den ur ramen? Den snurrar ju bara när jag skruvar på den och det går inte att få in något mellan den och ramen (utan att riskera att förstöra ramen).

Har ett komplett kit med ersättningslager, skruvar mm för den här cykeln och vad jag kan se sitter det här svarta ”röret” inne i ramen. Ska man banka med en gummiklubba på den för att pressa ut skruven på andra sidan? Har testat och slagit rätt hårt utan att det händer någonting och är lite rädd att sabba nåt om det här är fel metod.

Bifogar bilder nedan.
IMG_1750.jpeg
IMG_1749.jpeg
IMG_1748.jpeg

Satan vad den satt! Men till slut så! Var beredd att ge upp där ett tag och skicka cykeln till LBS’en…

Tack! Ev återkommer jag väl om jag går bet på ngt annat… ?
IMG_1751.jpeg

Uppdatering: Förutom att svingaxeln satt fast gick resten som en dans. Tog lite tid bara men det får man väl ta när det är första gången man gör ett nytt moment. Rapid Racer Lagerpress var ett dyrt men grymt bra verktyg. Funkade klockrent. Och nu är cykeln tyst igen. Underbart. Intressant också att vissa lager var ordentligt slitna medans andra var i riktigt bra skick. Men bytte samtliga ändå när jag ändå var igång.

En fråga bara: Skulle egentligen behöva göra samma manöver med sonens hoj (en Focus Jam 6.7 från 2020) men finns det något sätt att avgöra vilken lager som sitter i den utan att plocka isär länkaget? Vissa sitter ju bra till och bör vara rätt lätt att kolla men andra sitter riktigt knepigt till (bakom svingen) så jag gissar att jag måste montera bort rätt mycket för att komma åt dessa. Lite segt med så mycket jobb för att bara avgöra vad man ska köpa för lager och om jag ev måste skaffa fler adaptrar till lagerpressen.

Uppdatering: Förutom att svingaxeln satt fast gick resten som en dans. Tog lite tid bara men det får man väl ta när det är första gången man gör ett nytt moment. Rapid Racer Lagerpress var ett dyrt men grymt bra verktyg. Funkade klockrent. Och nu är cykeln tyst igen. Underbart. Intressant också att vissa lager var ordentligt slitna medans andra var i riktigt bra skick. Men bytte samtliga ändå när jag ändå var igång.

En fråga bara: Skulle egentligen behöva göra samma manöver med sonens hoj (en Focus Jam 6.7 från 2020) men finns det något sätt att avgöra vilken lager som sitter i den utan att plocka isär länkaget? Vissa sitter ju bra till och bör vara rätt lätt att kolla men andra sitter riktigt knepigt till (bakom svingen) så jag gissar att jag måste montera bort rätt mycket för att komma åt dessa. Lite segt med så mycket jobb för att bara avgöra vad man ska köpa för lager och om jag ev måste skaffa fler adaptrar till lagerpressen.
Antingen plockade isär, googla eller kontaktat tillverkaren är nog de tre alternativ som finns...om det inte råkar vara någon som läser tråden och vet.
Jag mailade YT om kompisens hoj och fick svar på bara några timmar, så att gå på tillverkaren kan ju vara värt att testa. Mindre jobb än isär-ihop en extra gång...

Skruvarna är länkade till varandra ??
det här svarta ”röret”
Det här är jag mycket intresserad av också. Är det någon som vet om det är likadant på min canyon Spectral (AL6 2018), för jag såg nämligen precis att det finns ett kit: "main pivot mounting kit" att beställa där det medföljer två bultar och ett "litet rör".

Vad kallar man detta "rör" på ingenjörs-svenska och på "mtb-engelska", så jag kan ställa min frågor tydligare?

Är detta en vanlig teknisk lösning på länkage? Är det kanske oftast så? I min tråd:

Länkage. Baksvingen. Spectral. Nedre Bult ena sidan fäster inte

letar jag efter en lösning på en liknande fråga

Skruvarna är länkade till varandra ??

Det här är jag mycket intresserad av också. Är det någon som vet om det är likadant på min canyon Spectral (AL6 2018), för jag såg nämligen precis att det finns ett kit: "main pivot mounting kit" att beställa där det medföljer två bultar och ett "litet rör".

Vad kallar man detta "rör" på ingenjörs-svenska och på "mtb-engelska", så jag kan ställa min frågor tydligare?

Är detta en vanlig teknisk lösning på länkage? Är det kanske oftast så? I min tråd:

Länkage. Baksvingen. Spectral. Nedre Bult ena sidan fäster inte

letar jag efter en lösning på en liknande fråga

Denna sprängskiss är för spectral al 2018, kan det vara mounting kit main pivot för denna modell du söker (nr 3 på bilden).

Tack. Jag är (som tydligt synes) inte ingenjör och den där sprängskissen har jag försökt tyda länge. Extremt otydlig för mig dock. Som hieroglyfer, typ. Jag kan inte se att det är ett "rör" eller "svingaxel" som han på bilden ovan håller upp som håller ihop de två "armarna till länkaget. Det är min fråga. Gör den det?

På skissen är ju 3 de två bultarna. Nr 7 som liknar detta rör sitter ju nr vid den andra länken högre upp???

I deras Pivot Mounting Kit finns nummer 7 (det lilla "röret" med...). Men varför finns det inte med i den här sprängskissen???

Chattade precis med Canyon, och puckot där lät som en korsning mellan en yrvaken robot och en hipster, och då är ändå jag den som är okunnig om teknik. Men "hen" erkände till slut att "det lilla röret" i sprängskissen som kommer i kittet för att montera main pivot länkaget INTE finns med i sprängskissen. Varför den skickas med har "hen" ingen aning om Och så har det tydligen varit sedan 2018.
Hänvisade mig till "en cykelverkstad, vilken som helst".

Helkass kundservice måste jag säga, tur att man iaf bara har en "gammal modell som vi inte har några ex av att jämföra med" som han kallade den.
En ny skulle iaf jag aldrig våga köpa av dom.

Så jag frågar igen (här och inte i "frågor man inte vågar ställa"): Kan det vara så att de två bultarna är länkade och fäst vid varandra via "det lilla röret". Är det en vanlig lösning, och är det så på "antika" Canyon sprectral-modeller från 2019? Någon här borde veta tycker jag

Senast ändrad:
Chattade precis med Canyon, och puckot där lät som en korsning mellan en yrvaken robot och en hipster, och då är ändå jag den som är okunnig om teknik. Men "hen" erkände till slut att "det lilla röret" i sprängskissen som kommer i kittet för att montera main pivot länkaget INTE finns med i sprängskissen. Varför den skickas med har "hen" ingen aning om Och så har det tydligen varit sedan 2018.
Hänvisade mig till "en cykelverkstad, vilken som helst".

Helkass kundservice måste jag säga, tur att man iaf bara har en "gammal modell som vi inte har några ex av att jämföra med" som han kallade den.
En ny skulle iaf jag aldrig våga köpa av dom.

Så jag frågar igen (här och inte i "frågor man inte vågar ställa"): Kan det vara så att de två bultarna är länkade och fäst vid varandra via "det lilla röret". Är det en vanlig lösning, och är det så på "antika" Canyon sprectral-modeller från 2019? Någon här borde veta tycker jag
Jag har ingen aning men jag tänker att det borde vara så att man skruvar ihop axeln så för att få rätt förspänning på lagren osv. Är det axeln för main pivot du behöver så ska det vara rätt kit jag länkade till.
Ska du isär med grejerna så är det nog rekommenderat att kolla upp och ev byta en del lager i svingen samtidigt. Har du nån lbs/mekkunnig som kan hjälpa dig så skulle jag kolla om det behövs mer än mounting kitet från Canyon (lager kan gå att hitta billigare) innan beställning. Dels är Canyon svindyra på såna reservdelar, sen använder de UPS för leveransen.

Jag har ingen aning men jag tänker att det borde vara så att man skruvar ihop axeln så för att få rätt förspänning på lagren osv. Är det axeln för main pivot du behöver så ska det vara rätt kit jag länkade till.
Ska du isär med grejerna så är det nog rekommenderat att kolla upp och ev byta en del lager i svingen samtidigt. Har du nån lbs/mekkunnig som kan hjälpa dig så skulle jag kolla om det behövs mer än mounting kitet från Canyon (lager kan gå att hitta billigare) innan beställning. Dels är Canyon svindyra på såna reservdelar, sen använder de UPS för leveransen.
Tack för svar och tips!

Vi kan båda gissa, men det vore verkligen skönt om ingenjörerna tänkt till här (fast glömde uppdatera sprängskissen) och bultarna fäster i "det lilla röret", men noggrannheten för denna konstruktion verkar inte ha varit speciellt bra (som jag förklarat tidigare med att sätta en tunn bricka på varje sida för att bultarna inte ska skruvas ut av sig själva) de verkar släppa ofta, annars skulle ju gängor i ramen riskera att förstöra cykeln och folk får dra åt dem hela tiden även fast de limmat med loctite.

Mitt problem är ju att jag inte alls kan dra åt bulten. Hoppas det är "det lilla röret" som hållet i bultarna då skulle kitet lösa det och det borde väl en normal lbs/mekkunnig fixa även utan sprängskiss?? Fruktat dåligt att Canyon har sommarelever på supporten utan teknisk kompetens och sedan bara tre autkoriserade serviceverkstäder i landet :)

Var brukar folk beställa lager till svingen. Det borde finnas kit för speciella cyklar. Känner du till någon sådan site i europa?

Tillbaka
Topp