Problem med B01S Resin bromsbelägg

Ragge Hylsa

Aktiv medlem
Hej.
Kör med B01S Resin bromsbelägg på min Trek Crossrip LTD 2015. Bromsarna är nån slags halvhydraulist variant, "Tektro HYRD hydraulic-disc". Problemet jag har är att jag måste byta belägg så ofta. Jobbpendlar 5 mil/dag och byter belägg typ en gång i månaden, Är det något man ska räkna med? Det sämsta med beläggen är när de tar slut, utan vidare förvarning, och de då plötsligt har noll (0) bromsverkan. Livsfarligt. Och jag menar verkligen noll bromsverkan. Får inte stopp på cykel vid sakta rull plan mark. Kan det här vara normalt eller ska man börja misstänka nåt slags oljeläckage? Nån som vet nåt bra alternativ till belägg? Har inget emot om de skriker vid blöta förhållanden...hellre det än noll bromsverkan:(

Jag har kört B01S Resin i åratal året runt utan att känna av något negativt som du beskriver. Visserligen kan de slitas ner något snabbare i blött, smutsigt och saltigt vinterslask, men att byta en gång i månaden låter nästan som du pendlar i Alperna...

Du har säkert kollat, men ändå; viktigt att hjulen snurrar helt fritt när man lyfter upp och snurrar. Minsta anliggning bör justeras bort med ok-justering/centrering.

Tillägg: Du kan ju prova E01S (metall) istället, men då måste du kolla att bromsskivorna är kompatibla med metallbelägg!

Senast ändrad:
Hej.
Tack för svar.
De snurrar 100% helt fritt.
Justering/centrering jag gör är bara att jag lossar på aktuella insexskruvar och nyper åt bromsen max och drar åt insexskruvarna igen....

När de tappar bromsverkan som du beskriver det, är hela belägget borta då och bara plåten kvar? Eller har du belägg kvar?
Det låter heltokigt att du både får byta så ofta och att du tappar bromsförmågan helt utan förvarning.
Även med bara plåten kvar borde du kunna stanna cykeln.

Oj, det borde väl kanske indikera nåt slags läckage i såna fall. Jag överdriver inte heller. Fast att det skulle vara läckage fram OCH bak känns en smula orimligt. Jag ska ta loss beläggen och fotografera dem när jag kommer hem.
Tack så länge:)

Som sagt ovan, är slitytan på beläggen slut? Om inte och de bara tar dåligt låter det som att det läcker bromsvätska på beläggen som sakta kontaminerar skivor och belägg.
Kan vara nåt annat som kontaminerat skivorna också och har du sen inte rengjort skivorna ordentligt innan du monterat de nya beläggen så kontaminerar du de nya beläggen.

Om belägen de facto är helt slutslitna så prova med metallbeläggen de håller längre. Kan vara att skivan är väldigt aggressiv mot beläggen. B01S - är inte det en Shimanobeteckning?
Kör man med Shimanobelägg i de bromsarna?
Vad är det för skivor?

Återkom med lite mer info :)

Tillbaka
Topp