Problem med bakbroms (nexus 3)

Sallejo00

Medlem
Hej!
Köpte en begagnad cykel för någon vecka sen den har funkat fint tills nu! Sambon skulle cykla till jobbet och cykeln började skaka, växelhuset lossnade helt från cykeln och kedjan hoppade, tramparna låste sig. Är helt okunnig inom cyklar men de satt en lös mutter på bakhjulet vilket jag tror gjorde så växelhuset ramlade av. (Shimano nexus 3) Bytte Växelvajer såg den var sliten och den växlade dåligt innan så nu kan cykeln rulla framåt iallafall. Testade att snurra på däcket när cykeln var upp och ner för å se om det funkade men när jag slutade snurra på däcket så stannade det nästan direkt också, vanligtvis brukar det snurra ett litet tag iallafall. Men när jag skulle testcykla och bromsa med bakbromsen så tog de ingenting + att tramparna började rotera framåt som att jag trampade och att det gnisslade bak i däcket!
Hjälp?‍?

En till liten fundering. Om man är lat och inte orkar laga skulle det gå att köpa ett nytt bakdäck på biltema montera på och rulla iväg (utan växlar förståss)

Senast ändrad:
worthlesswithoutpics-needproof.gif

ja de flesta förutom dom riktigt tidiga naven har en gul bricka på icke drivsida med klack så inte navet ska rotera i dropsen dom tidiga har en tunn klackbricka som sitter innanför dropsen på drivsidan saknas dessa så har ditt nav troligen roterat varav du drar ihop navet o mosar lagren då blir de tvärstopp i navet

Tillbaka
Topp