Problem med baknav-Vinterproblem?

Gurra D

Medlem
Hej, för några dar sedan mekade jag isär bakhjulet för att fetta in för jag tyckte det rullade dåligt även när bromsen inte låg på. Jag och en annan hjälptes åt att öppna hjulet och konstaterade att det var nog med fett men att någon bult satt för hårt så vi lossade lite.

Nu ikväll när jag var ute i många minusgrader och cyklade så släppte kassetten flera gånger, när man rullar och börjar trampa igen så klickar det till och det gör ju inget men om det släpper när man lägger vikt på så går den inte att använda.

Jag undrar vad detta beror på, om det kan ha o göra med att jag pillat på något eller om det är vädret för idag var första gången jag upplevde det och det höll i sej hela kvällen.

Det är en Cube med Shimanodelar alltihop så jag antar att naven ochså är det. förstod itne så mycket av läsvärt tråden om shimano så :\

Det är inte alltid orginalfettet tål kyla. (Min farsa köpte en bil där fettet frös så att det plötsligt inte gick att rubba ratten.En hit!)
Jag tro på fett mer än olja, men fett som tål klimatet. Behöver inte vara dyraste, biltemas duger.

Så det beror på smörjningen att grejjerna släpper om varandra, såg en bild på något väldigt fint igår ur läsvärt tråden,

Detta är alltså en axel runt vilken hjulet snurrar runt och längst ner på pinnen sitter det som gör att det går att trampa bakåt utan att dra med sig hjulet igen?

Undrar lite om någon har bilder på hur det ser ut i shimanos delar om det är samma princip elelr hur det ser ut.

Undrar också hur ofta man bör serva och byta lager, Jag har cyklat säkert hälften av dagarna sedan jag köpte den i somras så det kanske är dags?

Bilagor

• pro2_1.jpg
    pro2_1.jpg
    85.5 KB · Besök: 13
  • pro2_2.jpg
    pro2_2.jpg
    56.2 KB · Besök: 13
Det finns en länk med bilder här i detta forum hur man fixar till en hub, typ delar på den rengör och oljar in den.Tror den ligger bland läsvärt? Lycka till.

jörn: Det gäller väl Shimano...

Den där är det inte mycket mer att göra på, än vad som redan är gjort + rengöring.

Lagren behöver du inte byta om dom inte är dåliga. Frihjulsmekanismen där ser dock ut att behöva göras ren. Sen smörjer du den med tunn olja istället för äckelfettet. Imho.

Altenrativt tunnt fett typ Manitou Prep-M eller Buzzy's Slick Honey.

Mårten: Jag tror att Gurra har lånat de bilderna, det är alltså inte hans cykel.

Gurra: Shimano ser ganska annorlunda ut. Frihjulsmekanismen (som är det som greppar när man trampar, och låter den snurra när man slutar) sitter i bodyn. Det är alltså din body som strular. Enligt shimano går den inte att serva, men om du läser i läsvärt finns det en guide för hur man kan göra ändå, mycket pill dock.

Suck... förutsatte att om man lägger upp bilder i en sån här tråd så är det relevanta bilder... Hope Pro 2 > Shimano

Nåja, Shimano-nav är bökiga att serva men som sagt finns det en guide om du vill prova. Fullösningen är att dränka bodyn i billig tunn olja - typ Biltemas kedjespray. Det fungerar faktiskt över förväntan, men är att betrakta som fulmek.

Tillbaka
Topp