Problem med bakväxel SRAM Force 1

Tomhe

Medlem
Jag skulle vilja ha lite förslag på vad som kan vara fel med min bakväxel. Cykeln är en Orbea Terra med 1x drivlina SRAM Force 1 med en 11-36 kassett bak och en 40-klinga fram.

Problemet är att jag inte lyckas justera växeln så att jag kan få kedjan att flytta sig från 13 kuggar till 12 kuggar (utan att få problem på resten av kassetten). Jag måste i stället flytta kedjan två steg ned till 11 kuggar och sen tillbaka upp till 12 kuggar. Om jag ändrar spänningen på vajern så att hoppet från 13 till 12 kuggar fungerar så rasslar kedjan rätt kraftigt på kugghjulen mitt på kassetten i stället och växlingarna blir överlag rätt opålitliga (växlar två steg i stället för ett, eller växlar inte alls).

Jag köpte cykeln som en demo-cykel (hade enligt butiken gått ca 30 mil och jag har kört ca 70 mil med den). Kedjan visar på 0,5 % slitage.

Jag har haft cykeln inne hos butiken där jag köpte den och där lyckades de inte få växeln att fungera (de justerade den så att hoppet från 13 till 12 kuggar fungerade, dock med en hel del rassel/skrap på övriga växlar, och så vill jag inte ha det).

Vad tror ni problemet kan vara?

- Något fel på kassetten på det näst minsta kugghjulet med 12 kuggar?
- Något slags fel på växelföraren så att den flyttar fel avstånd just vid växlingen från 13 till 12 kuggar?
- Något annat?

Gissar att du har testat att växla "våldsamt". Sram gillar inte när man smyger in växlingarna.

Kolla så att inte kedjan är stel/skitig eller testa med en ny. Titta på 13t-drevet och se om du kan se varför kedjan fastnar på det.

Drivlinan är ren så smuts är inte problemet. Kan inte se något direkt annorlunda med 13-drevet.

Växlar så ”rappt” jag kan till första klicket men kan inte få just den växeln att fungera. Alla andra fungerar hur fint som helst dock.

I värsta fall så kan det bero på böjd bakväxel eller växelöra. Kanske går det att se vad problemet är med hjälp av ett par bilder då du har växlat men kedjan ligger kvar på fel drev.

En växelwire som går trögt kan orsaka detta problem.
Ibland är det bara slitna ändhylsor, men ofta hjälper bara byte av hölje o wire. Om cykeln inte har heldraget hölje kan det hjälpa att bara byta wiren och höljet som sitter närmast växeln.

Gissar på tröga växelhöljen för ju längre ner på kassetten desto svagare blir kraften från bakväxelns fjäder och klarar inte att dra vajern från reglaget på samma sätt som "högre upp" på kassetten. Att minsta drevet funkar beror på att man där kan fuska lite med att sätta ändläget lite för lång ut och där med få ett "längre" hopp med växelföraren som kan kompensera. Jag hade växlingsproblem på min stålräser igår på vägen hem, flyttade sen hela drivlinan till en annan ram men bytte vajrar och höljen och nu är det silkeslent igen.

Så här ser det ut när jag misslyckats från 13 till 12.

Bilagor

• 8A443EA0-7532-4036-9C2B-B3C778B27EAB.jpeg
    8A443EA0-7532-4036-9C2B-B3C778B27EAB.jpeg
    288.1 KB · Besök: 126
Hittade den här rekommendationen från Park Tool:

For 9/10-speed chains, replace the chain at or before the 0.75% reading, and for 11/12-speeds, replace before the 0.5% reading.

Kanske borde testa då med ny kedja då i och med att min ligger på 0,5 % nu. Är det alltid rekommenderat att byta kassett samtidigt, eller är det idé att testa med bara kedjan först?

Senast ändrad:
Hade liknande problem med en Force 1 växel och även en gx växel. I båda fallen berodde det på vajerdragningen. Force 1 cykeln hade en intern vajerdragning utan hölje i ramen. Jag la höjer hela vägen i ramen och sen dess har jag aldrig haft problem. Så mitt tips är att se över vajerdragning och om möjligt ha hölje hela vägen. Tips: Du kan ju testa att växla med hjöljet utan att installera det 100% i/på ramen om du bara vill se ifall det löser problemet

Uppdatering: Nu har jag monterat ny kedja och ny (likadan) kassett, men fortfarande samma problem. Så antingen är det problem med vajern eller så är själva växelföraren defekt.

Testa att bara dra hölje direkt från reglaget till växeln utan att dra det genom cykeln. Funkar växlingen då så vet du att det uppstår friktion/motstånd i dragningen av vajer och hölje när det är draget i ramen.

Absolut billigaste lösningen. Funkar inte det kan du ju ge dig på bakväxeln som kostar 2k :).

SRAM-1 serie för bockstyre har problem med när det börjar kärva i höljen/växelförare.
Jag haft både Apex och Force där den förstnämnda inte överlevde vinterkörning, kärvaroch glappar upp för att lagerbanorna inte är täta.

Pröva med att justera ändstoppen och ta bort vajern helt, se om RD/växelföraren "orkar" klättra ner till högsta växeln.
Gör den det utan problem är det oftast vajern som kärvar i höljet, antingen för att det är för snävt draget i hoodsen eller att vajern går trögt.

Tillbaka
Topp