Problem med batteriet till Crescent Elder

Oualid

Medlem
Hej.

Jag köpte en elcykel Crescent Elder för drygt ett år sedan och idag slutade batteriet fungera.
Eftersom garantin gick ut öppnade jag det och upptäckte att det har läckt in vatten.
Dessutom har en komponent lossnat från BMSen.
Jag har mätt med multimetern och cellerna verkade må bra.
Det är BMSen som har fått stryk på grund av fukt.
Jag är besviken på kvalitén.
Jag tog för givet att det skulle hålla några år till.
Ett nytt batteri kostar drygt 6000kr.

Är det nån annan som har haft samma erfarenhet med batteriet till Crescent Elder?

Mvh.

/Oualid

Bilagor

• IMG_2615.JPG
    IMG_2615.JPG
    901.3 KB · Besök: 1,610
  • IMG_2616.JPG
    IMG_2616.JPG
    841.8 KB · Besök: 1,283
  • IMG_2617.JPG
    IMG_2617.JPG
    582.5 KB · Besök: 1,964
Ser snarare ut som du meckat sönder, anklagar inte men har sysslat med lödning av komponenter sedan gymnasiet. Kan inte heller se några spår av korrosion någonstans på dina bilder ?‍♂️

Ser snarare ut som du meckat sönder, anklagar inte men har sysslat med lödning av komponenter sedan gymnasiet. Kan inte heller se några spår av korrosion någonstans på dina bilder ?‍♂️
Nej, jag har inte meckat sönder, det enda jag har gjort var att mäta spänningen med en voltmeter mellan komponenterna.
Min slutsats är att komponenten har lossnat på grund av en dålig lödning.

Ser minst en avbruten komponent ?‍♂️
Mitt bästa råd är att lägga allt i en ESD påse och låta någon kunnig reparera skadorna, just nu ser det inte direkt ut att kosta mer än kaffepengar i komponenter.

Ser minst en avbruten komponent ?‍♂️
Mitt bästa råd är att lägga allt i en ESD påse och låta någon kunnig reparera skadorna, just nu ser det inte direkt ut att kosta mer än kaffepengar i komponenter.
Låter som en bra idé.
Jag hade kunnat göra det själv faktiskt.
Problemet är att man inte vet vad det är för komponent, inga beteckningar bara en svart yta.
Crescent vill inte att man ska rota i kortet helt enkelt.
Hur som helst har jag redan beställt ett nytt batteri för drygt 6000kr.
Jag hoppas bara att det kommer att hålla längre...

Låter som en bra idé.
Problemet är att man inte vet vad det är för komponent, inga beteckningar bara en svart yta.
Borde vara en bättre ide att försöka laga batteriet. Om cellerna är Ok, kan batteriet hålla 5-10 år. Avbeställ batteriet och följ OldBones förslag. Det finns några företag som jobbar med att laga/renovera elcykelbatterier. Batteridoktorn brukar nämnas i detta forum. Annars försök köp ett BMS från Crescent.

Borde vara en bättre ide att försöka laga batteriet. Om cellerna är Ok, kan batteriet hålla 5-10 år. Avbeställ batteriet och följ OldBones förslag. Det finns några företag som jobbar med att laga/renovera elcykelbatterier. Batteridoktorn brukar nämnas i detta forum. Annars försök köp ett BMS från Crescent.
Har pratat med Batteridoktorn och de sa att de inte kunde fixa BMSen.
Ska kolla om Crescent säljer BMSen separat.

Har pratat med Batteridoktorn och de sa att de inte kunde fixa BMSen.
Ska kolla om Crescent säljer BMSen separat.
Jag antar att det är Crescent's Egoing/Bafang system som du har. Om Crescent inte kan sälja BMSen separat så kan du om du har tålamod avvakta och börja söka av annonssajter efter ditt batteri. Det brukar dyka upp på Tradera ganska ofta, och jag tror även Blocket. Priserna kan ligga omkring 1000 kronor eller lite mer. Risken man tar är att det är stöldgods, så kolla upp ursprunget om du väljer begagnat. Lite surt att batteriet la av så fort, det bör ju hålla 5-10 år.

Jag skulle i ditt läge absolut kontakta en firma som tillverkar kretskort och lite snällt fråga om de kan löda fast komponenten, det ser ut som en ganska stor och enkel sak att löda fast.

Vart håller du till?
Jag känner till ett par firmor som kanske kan ordna det, om de är villiga är en annan femma.

Sedan avbeställer du batteriet och tar en 12 rätters med frugan på närmaste fin krog och cyklar hem.

Låter som en bra idé.
Hur gammalt är batteriet? känns annars som en garantigrej om det läcker in vatten som du säger...

Garantin gäller bara ett år.
Jag köpte cykeln maj 2020 hos http://www.hojen.eu/
Däremot gäller 3 års reklamationsrätt enligt konsumentköplagen. Har en vara du köpt ett fel/defekt vid köptillfället så har du rätt att reklamera den. Första 5 månaderna ligger bevisbördan på säljaren och resterande 2.5 år på köparen.

Dör ett elcykelbatteri efter 1år så låter det i min värld som en fel som funnits från början. Det faktum att du plockat isär batteriet kan dock försvåra reklamationen eftersom säljaren skulle kunna hävda att du förstört batteriet vid demontering. Kontakta alltid säljaren innan du gör något (många är mer tillmötesgående än vad man kan tro), vägrar de reparera/ersätta så be någon utomstående stå för felsökningen. Då kan man använda deras utlåtande för att gå på säljaren och hota med en anmälan till ARN. Får hoppas att det löser sig ändå i ditt fall :)

Däremot gäller 3 års reklamationsrätt enligt konsumentköplagen. Har en vara du köpt ett fel/defekt vid köptillfället så har du rätt att reklamera den. Första 5 månaderna ligger bevisbördan på säljaren och resterande 2.5 år på köparen.

Dör ett elcykelbatteri efter 1år så låter det i min värld som en fel som funnits från början. Det faktum att du plockat isär batteriet kan dock försvåra reklamationen eftersom säljaren skulle kunna hävda att du förstört batteriet vid demontering. Kontakta alltid säljaren innan du gör något (många är mer tillmötesgående än vad man kan tro), vägrar de reparera/ersätta så be någon utomstående stå för felsökningen. Då kan man använda deras utlåtande för att gå på säljaren och hota med en anmälan till ARN. Får hoppas att det löser sig ändå i ditt fall :)
Tack för tipset och stöd!

Många ord.

ARN tillåter att det är olika garantier på batterier och apparaterna dom sitter i om säljaren/tillverkaren är tydlig med det. Det här kommer inte gå som garanti eller reklamation, möjligen nån slags goodwill. Spana in dom två sista punkterna som gäller i detta fallet.

——

VIDARE GÄLLER SÄRSKILDA VILLKOR FÖR GARANTIN FÖR FÖLJANDE KOMPONENTER AV DEN ELASSISTERADE CYKELN:​

• BATTERI:
    • Garantin omfattar 600 fullständiga laddningscykler med kvarvarande kapacitet om ≥ 60 % av nominell kapacitet för varje laddningscykel.
    • Senaste laddning får inte ha gjorts mer än 3 månader tillbaka i tiden.
    • Batteriets förseglingar måste vara intakta och batteriet får inte ha öppnats av annan än servicepersonal på auktoriserad verkstad.
    • Garantin omfattar inte sprickbildningar och skador på batterihöljet, eller läckage eller inträngning av vatten i batteriet.

Senast ändrad:
Många ord.

ARN tillåter att det är olika garantier på batterier och apparaterna dom sitter i om säljaren/tillverkaren är tydlig med det. Det här kommer inte gå som garanti eller reklamation, möjligen nån slags goodwill. Spana in dom två sista punkterna som gäller i detta fallet.

——

VIDARE GÄLLER SÄRSKILDA VILLKOR FÖR GARANTIN FÖR FÖLJANDE KOMPONENTER AV DEN ELASSISTERADE CYKELN:​

• BATTERI:
    • Garantin omfattar 600 fullständiga laddningscykler med kvarvarande kapacitet om ≥ 60 % av nominell kapacitet för varje laddningscykel.
    • Senaste laddning får inte ha gjorts mer än 3 månader tillbaka i tiden.
    • Batteriets förseglingar måste vara intakta och batteriet får inte ha öppnats av annan än servicepersonal på auktoriserad verkstad.
    • Garantin omfattar inte sprickbildningar och skador på batterihöljet, eller läckage eller inträngning av vatten i batteriet.
Tack för informationen!

Många ord.

Garanti och reklamationsrätt är två vitt skilda saker. Garanti är frivilligt och säljaren kan diktera villkoren. Reklamationsrätten är lagstadgad och är alltid 3 år oavsett garantitid. Går det att bevisa att felet fanns från början så säljaren skyldig lösa ersätta/reparera/göra prisavdrag.

Senast ändrad:
Garanti och reklamationsrätt är två vitt skilda saker. Garanti är frivilligt och säljaren kan diktera villkoren. Reklamationsrätten är lagstadgad och är alltid 3 år oavsett garantitid. Går det att bevisa att felet fanns från början så säljaren skyldig lösa ersätta/reparera/göra prisavdrag.

Ja om batteriet varit oöppnat hade det gått med kanske gått med reklamation (garantinnoten säger att kunden får räkna med att det kan spricka och läcka in vatten), nu har någon varit inne och micklat i det.

Senast ändrad:
Garantin på crescents elsystem är 2 år, 3 om man följer serviceschemat som alla handlare ska informera om. Antar att det är en 2020 års modell

Senast ändrad:
Garantin på crescents elsystem är 2 år, 3 om man följer serviceschemat som alla handlare ska informera om. Synd att du öppnade batteriet utan att kolla med cycleeurope
Jag skickade det trasiga batteriet till cykelaffären i södra Sverige.
De skickade batteriet vidare till Crescent som godkände reklamationen.
Det tog 5 månader innan jag fick ett nytt batteri, men då upptäckte jag att batteriet var en nyare modell som inte var kompatibelt med min cykel. Skickade tillbaka det och till slut fick jag det rätta.
Allt som allt tog det 6 månader för att få ett nytt batteri.
Huvudsaken slapp jag betala för ett nytt batteri och tackar både cykelaffären samt Crescent för det.

Öppnar upp tråden igen då jag har samma batteriet och liknande problem öppnade upp batteriet efter crescent talade om att min garanti gäller inte för jag inte servade cykeln innom 1 års perioden utan köpt i mars då ska den va servad senast mars och inte maj. Batteriet ger 2 v ut men när jag öppnade upp och mäter så visar det att jag har 40v från batterierna in i kretskortet. Hur svårt är det att få tag på ett kretskort? Eller kan man löda förbi kretskortet?

Bilagor

• 20240814_183145.jpg
    20240814_183145.jpg
    883.4 KB · Besök: 102
  • 20240814_183151.jpg
    20240814_183151.jpg
    1 MB · Besök: 112
Crescent verkar vara ett jävla skitföretag.
Det har bara varit problem med min Elder sedan jag köpte den, och nu har batteret plötsligt slutat ta laddning också. Cykeln/batteriet är bara drygt två år gammalt, så reklamationsrätten ska gälla, men av inläggen här ovan att döma och andra inlägg jag sett, så verkar crescent försöka ducka reklamationsrätten.
När jag kopplar in laddaren lyser den rött någon sekund, sedan växlar den till grönt igen, batteriet laddas inte alls. Detta hände från en dag till nästa.

Jag får väl antagligen plocka isär skiten och se hur den ser ut. Är den vattenskadad är det ju skandal. En två år gammal cykel för 30 papp som inte tål vanligt svenskt väder, och jag har aldrig ens cyklat med cykeln när det varit mer än duggregn. Och den står alltid parkerad inomhus.

Snart kommer det behövas egna avdelingar för elcyklar på våra återvinningsstationer... Tveksam kvalitet och höga priser på batterier känns som en dålig kombination.

Öppnar upp tråden igen då jag har samma batteriet och liknande problem öppnade upp batteriet efter crescent talade om att min garanti gäller inte för jag inte servade cykeln innom 1 års perioden utan köpt i mars då ska den va servad senast mars och inte maj. Batteriet ger 2 v ut men när jag öppnade upp och mäter så visar det att jag har 40v från batterierna in i kretskortet. Hur svårt är det att få tag på ett kretskort? Eller kan man löda förbi kretskortet?
Löste du detta? Har liknande problem med mitt egoing system. Ser dock ut som en stekt komponent på min BMS, så jag är på jakt efter en ny.

Tillbaka
Topp