Problem med Bike-Discount.de

luuk

Ny medlem
Jag har beställt 2st Cyklar samt lite annat kraffs ifrån ovan nämnda internetbutik, nu har jag inte hört av dem på över 2veckor, mailat och ringt dom för fulla muggar men får noll-respons, flera som har haft problem med Bike-Discount på senaste tiden?

/Luuk

Japp, beställde gjeror för en dryg vecka sedan.
Mailade i början på den här veckan och ännu inte fått svar. Har dock beställt därifrån många ggr sensaste åren utan några problem.

Senast redigerad av en moderator:
Det står på deras hemsa att telefonsystemet är halvkaputt för tillfället. Kanske förklarar att det är svårt att ringa dem.

Jag har också en beställning liggande som jag inte har hört nåt om på ett tag...

/Dag

när jag beställde för några veckor sedan så valde jag att förskottsbetala, det är inget jag rekommenderar. om någon pryl saknas i lager så skickar de resten och vips så har man betalat för mycket. de pengarna som blev över har man innestående på deras konto, men man kan inte se detta när man loggar in. i fredags mailade jag dom och frågade om de hade ultegra eller ultegra-sl-bromsar i lager, idag fick jag en bekräftelse på att jag hade beställt dem. snacka om missförstånd :/
men men, de har så bra priser att man kan stå ut med lite strul :)

Jag köpte en ram och lite småprylar därifrån. Beställde den 19/5 och fick leverans den 29/5. Hörde dock inte ett knyst från dem under tiden, så jag hann också bli lite orolig. Det står på hemsidan att leveranstiden för kompletta cyklar är 2-3 veckor för att det är en del pyssel att göra dem leveransklara. Dessutom verkar de ha personalbrist: "Wir brauchen Verstärkung!" skriker de ut längst ned på sidan, så det kan ju bidra till att leranstiderna är lite längre än vanligt och att de prioriterar att få iväg grejorna framför att prata i telefon och skriv mail.

dag skrev:
-------------------------------------------------------
> Det står på deras hemsa att telefonsystemet är
> halvkaputt för tillfället. Kanske förklarar att
> det är svårt att ringa dem.

"Vorrübergehende technische Probleme unserer Telefonanlage führen zu einer eingeschränkten Erreichbarkeit"

Sådant tror jag på lite som jag vill. Vi talar inte om en Enirokundtjänst med 300 telefonister som ska logga in i avancerade CallGuideliknande lösningar. De har nog en telefon, på ett skrivbord, bredvid deras Pentium III - och det utgör kundtjänsten samt webshopen.

Ja, jag har också beställt därifrån massor med gånger utan problem. Har dessutom reklamerat 5050xx pedaler som jag fått tillbaka splitt nya.

Uppdaterar lite här nu, inget nytt ifrån Bike-Discount. :(

Tråkigt då jag behöver den ena cykeln i helgen då det är en bekant som skall ha den i Norge. Inte något jag räkna med precis då det annars verkar fungera bra ifrån ovan nämnda butik.

Jag har handlat mkt från dem också genom åren utan problem tills nu, reklamerade en body för 3v sedan har inte hört något och har skickat 2 mail utan svar :( har de mkt att göra?

skaparn skrev:

> Sådant tror jag på lite som jag vill. Vi talar
> inte om en Enirokundtjänst med 300 telefonister
> som ska logga in i avancerade CallGuideliknande
> lösningar. De har nog en telefon, på ett
> skrivbord, bredvid deras Pentium III - och det
> utgör kundtjänsten samt webshopen.

Du skulle nog må bra av ett studiebesök i verkligheten. Tyskland har runt 90 miljoner invånare dvs. tio gånger så många som Sverige. Tyskland har en cykelkultur, det har inte Sverige. Tyskland har ett gäng nära grannländer som också gärna köper billigt från Tyskland. Hur tror du att de kan hålla så låga priser? Genom att köpa en av varje?
Tyskland har en lång och gedigen tradition av postorderföretag.
Bike-discount är en om in den största cykelpostorderfirman i Tyskland.

Fundera nu en gång till om det är troligt att de har en telefon och en PIII?.

I övrigt verkar det skumt. Har handlat från de i flera år nu utan att det en endaste gång har strulat. Reklamationer och returer har också alltid gått smärtfritt.

Jag har lagt två beställningar där senaste sex månaderna. Vid båda tillfällerna har jag beställt grejer som sedan inte har funnits hemma. Dom fanns alltså på hemsidan men inte på hyllan. Det må väl vara hänt om dom hade hört av sig så jag kunde valt något annat istället, men inte. Första gången upptäckte jag det innan leverans och klagade mig till en annan lite dyrare grej än den jag hade beställt från början. Andra gången kom det ett paket där det saknades två grejer med kommentaren "vi har inte dessa artiklar hemma och dom kommer inte att levereras i efterskott heller".
Nä komunikation är inte bike-discounts grej. Von mir kriegen die keine sternen..

Kan tillägga att jag har gjort beställningar tidigare som funkat utan problem men då har tydligen allt funnits på hyllan, tur???

Jag gjorde en beställning på hjul, kassett, kedjor, däck och slangar onsdagen den 27 maj! Pengarna drogs på kontot inom 1 timme och i det mail jag fick från butiken, skrevs det att i samband med att de skickar försändelsen, kommer det en trackingkod till den registrerade epostadressen så man kan följa försändelsens väg fr Tyskland!

Började misströsta efter att jag läst denna tråd och skickade själv iväg ett mail i förrgår med frågan om status på beställningen! Fick inget svar!

Idag på förmiddagen ringer frugan till jobbet och säger att Posten levererade stort paket som det stod Shimano på! Yippakayee!!

Arbetade halvdag, cyklade hem för att verifiera att allt var med! Så var det och sloganet "Plötsligt händer det..." var ett faktum!

//Pista

Jag har också råkat ut för att lagret på sidan och lagret i verkligheten inte stämmer. Flera gånger. Det kommer som en överraskning när man får hem paketet. Jag klagar inte, med deras priser kommer jag fortsätta handla där ändå =)

ason skrev:
> Jag har lagt två beställningar där senaste sex
> månaderna. Vid båda tillfällerna har jag
> beställt grejer som sedan inte har funnits hemma.
> Dom fanns alltså på hemsidan men inte på
> hyllan. Det må väl vara hänt om dom hade hört
> av sig så jag kunde valt något annat istället,
> men inte. Första gången upptäckte jag det innan
> leverans och klagade mig till en annan lite dyrare
> grej än den jag hade beställt från början.
> Andra gången kom det ett paket där det saknades
> två grejer med kommentaren "vi har inte dessa
> artiklar hemma och dom kommer inte att levereras i
> efterskott heller".
> Nä komunikation är inte bike-discounts grej. Von
> mir kriegen die keine sternen..
>
> Kan tillägga att jag har gjort beställningar
> tidigare som funkat utan problem men då har
> tydligen allt funnits på hyllan, tur???

Fick hem ett paket förra veckan. Det blev några saker de inte hade hemma, pengarna för dessa fördes över till mitt konto 2 dagar efter beställningen. Pga €-kursändringen tjänade jag några ören.

bruce skrev:
> Tysk långsemester, de brukar väl stänga ned maj
> t o m september. ;D

Hmm, det sammanfaller ju precis med luckan i Klasse Möllbergs sommarturné... (enligt Hassan).

/ J

Rekommenderar inte förskottsbetalning?

Det är väl det enda som de godtar från andra länder än Tyskland. Eller har jag fattat det fel?

(( david

rouster skrev:
> Jag har också råkat ut för att lagret på sidan
> och lagret i verkligheten inte stämmer. Flera
> gånger. Det kommer som en överraskning när man
> får hem paketet. Jag klagar inte, med deras
> priser kommer jag fortsätta handla där ändå
> =)
>

Man kan kolla vilka artiklar dom kommer att leverera av det man beställt genom att gå in på sitt konto och kolla Zuletzt getätigte Bestellung. Dom artiklar som inte finns hemma försvinner från ordern.
Kom på efter förra inlägget att jag gjorde en beställning för ett par år sedan där en artikel inte fanns hemma. Den gången hörde dom av sig så jag kunde välja något annat, dom har tydligen slutat med det. Jag kommer nog oxå att beställa där fler gånger men hålla koll på orderstatusen.

ason skrev:
> rouster skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag har också råkat ut för att lagret på
> sidan
> > och lagret i verkligheten inte stämmer. Flera
> > gånger. Det kommer som en överraskning när
> man
> > får hem paketet. Jag klagar inte, med deras
> > priser kommer jag fortsätta handla där ändå
> > =)
> >
>
> Man kan kolla vilka artiklar dom kommer att
> leverera av det man beställt genom att gå in på
> sitt konto och kolla Zuletzt getätigte
> Bestellung. Dom artiklar som inte finns hemma
> försvinner från ordern.
> Kom på efter förra inlägget att jag gjorde en
> beställning för ett par år sedan där en
> artikel inte fanns hemma. Den gången hörde dom
> av sig så jag kunde välja något annat, dom har
> tydligen slutat med det. Jag kommer nog oxå att
> beställa där fler gånger men hålla koll på
> orderstatusen.

Har inte riktigt engagemanget att hålla stenkoll där inne :p

Annat var det nu i veckan när jag beställde från wiggle i UK.
Beställde ett framnav och ett baknav. Framnavet fanns i lager och skickades samma dag, fick mail om att baknavet inte fanns i lager och ungefär vilken dag det skulle komma. Dagen efter fick jag mail om att baknavet kommit in och har skickats. Två separata paket utan extra frakt. Det är fin service =)

Dock är det svårt att hålla sig borta från bike discount med tanke på deras perverst låga priser på shimano..

Fortfarande inte ett ljud, eller paket för den delen. Beställde den 27:e maj. Att dom inte svara på mail finns det egentligen ingen ursäkt för. Ett så stort företag borde ha tillräckligt med personal på alla poster.

En annan märklig sak är valutaväxlingen. Man blir en 3-hundring fattigare pga att köpet genomförs typ fem dagar efter orderdatumet. Är det någon som vet hur sånt där fungerar när man betalar med VISA? På beställningsdagen är det en kurs och en annan några dagar senare när det reserverade köpet blir ett köp. Jaja, med lite tur har vi € om 8 år eller så...

Shimano är ju lika billigt på t ex bike-components.de. Jag har handlat mycket på bike-discount tidigare, men har haft så mycket strul med dem på sistone att jag inte gör det igen...

Med risk för att dra alla tyskar över en kam anser jag, efter att ha en hel del med tyskar att göra i jobbet, att många är ganska usla på engelska. Detta även på medel-stora företag och att de därav drar sig för att svara.

Bäst är om själv kan tyska språket!

//Peter

glitch skrev:
> skaparn skrev:
> -----
>
> > Sådant tror jag på lite som jag vill. Vi
> talar
> > inte om en Enirokundtjänst med 300
> telefonister
> > som ska logga in i avancerade CallGuideliknande
> > lösningar. De har nog en telefon, på ett
> > skrivbord, bredvid deras Pentium III - och det
> > utgör kundtjänsten samt webshopen.
>
> Du skulle nog må bra av ett studiebesök i
> verkligheten. Tyskland har runt 90 miljoner
> invånare dvs. tio gånger så många som Sverige.
> Tyskland har en cykelkultur, det har inte Sverige.
> Tyskland har ett gäng nära grannländer som
> också gärna köper billigt från Tyskland. Hur
> tror du att de kan hålla så låga priser? Genom
> att köpa en av varje?
> Tyskland har en lång och gedigen tradition av
> postorderföretag.
> Bike-discount är en om in den största
> cykelpostorderfirman i Tyskland.
>
> Fundera nu en gång till om det är troligt att de
> har en telefon och en PIII?.

Utan att uttala mig i frågan vad Bike-discount har för datorer...
Spottat i Berlin förra sommaren:
P3_berlin.jpg ht=600

Hej!
Jag har också beställt från nämnda sida, 2 veckor sedan och inte hört ett skit från dem....
Liksom övriga har jag mailat och ringt, t.om mailat olika personer, som de uppgett på sidan har hand om olika saker, samt deras mailform.-Inget
Förskottsbetalning, för o vara säker på växlingskursen tog jag. Ingen bekräftelse eller någonting, men fick ju lite nytt hopp nu iom många här inte hört något om sina beställningar och det plötsligt bara dyker upp ett paket. Sålde en cykel för o betala de delar jag beställde, så man står ju utan fullt fungerande hoj nu.

Sprockets skrev:
> glitch skrev:
> -----
> > skaparn skrev:
> >
>
> > -----
> >
> > > Sådant tror jag på lite som jag vill. Vi
> > talar
> > > inte om en Enirokundtjänst med 300
> > telefonister
> > > som ska logga in i avancerade
> CallGuideliknande
> > > lösningar. De har nog en telefon, på ett
> > > skrivbord, bredvid deras Pentium III - och
> det
> > > utgör kundtjänsten samt webshopen.
> >
> > Du skulle nog må bra av ett studiebesök i
> > verkligheten. Tyskland har runt 90 miljoner
> > invånare dvs. tio gånger så många som
> Sverige.
> > Tyskland har en cykelkultur, det har inte
> Sverige.
> > Tyskland har ett gäng nära grannländer som
> > också gärna köper billigt från Tyskland.
> Hur
> > tror du att de kan hålla så låga priser?
> Genom
> > att köpa en av varje?
> > Tyskland har en lång och gedigen tradition av
> > postorderföretag.
> > Bike-discount är en om in den största
> > cykelpostorderfirman i Tyskland.
> >
> > Fundera nu en gång till om det är troligt att
> de
> > har en telefon och en PIII?.
>
>
>
> Utan att uttala mig i frågan vad Bike-discount
> har för datorer...
> Spottat i Berlin förra sommaren:
>

Utan att utala mig i frågan om cyklar, spottat i annonser i år
DatabaseImage.asp
som 2007 års modell ,)

Tyckte inte riktigt jag fick svar på min fråga angående VISA-betalningen. Visst är det ungefär som förskottsbetalning? Man fyller i kortnr. o.s.v.. Sedan drar de pengarna från kontot. Sedan får man vänta typ 2 veckor på cykeln?

Chriz skrev:
> Jag gjorde en beställning precis och fick
> orderbekräftelse och pengar har dragits från
> kontot osv.

Just den delen av beställningsprocessen tenderar att fungera ända tills konkursförvaltaren knackar på dörren.

Jag fick just leverans hem till dörren av ett paket som jag beställde i tisdags i förra veckan. De hade packat fel; jag fick ett WCS 30mm Rise O/S-styre istället för ett Pro 20mm Rise O/S-styre. Jag kan leva med det! ;-)

Det är riktigt otäckt med nätbutiker som kånkar. Ett exempel är ju datorbutiken.com där massa kunder med beställningar förlorade sina pengar. Jag har inbillat mig att om varan man beställer finns i lager vid beställningstillfället så har man köpt den och den tillhör inte konkursboet. Stämmer detta eller hur ligger det egentligen till. Annars är det ju riktigt otäckt att köpa så pass dyra produkter på nätet. Kan man betala på något annat sätt som är säkrare än med visa på bike-discount.de som svensk?

Sprockets skrev:
> Kreditkort är det säkraste betalningssättet vid
> en konkurs. Alternativet är banköverföring, men
> då är pengarna borta.

Jepp, betalar man med kort har man iaf nån slags konkursskydd. Mina polare fick tillbaka pengarna av VISA för flygbiljetter när FlyMe konkade.

WOW!

Fick svar idag, men inget svar som var mig tillags:

Hello Lukas,
thank you very much for your order, but unfortunately both bikes are not in stock... We expect the next Cube-delivery in about 3 weeks.
A very good alternative for the Cube LTD Race is the Radon ZR Team 7.0 (better components for a better price - 999,--Euro) -delivery time about one week.
An alternative for the Cube Streamer is the Radon RPS 9.3 (also delivery time about 3 weeks).
Best regards/ Mit freundlichen Grüßen
J.Drews, H&S Bike-Discount -Abteilung Fahrradversand-
Wernher-von-Braun-Str. 15
53501 Grafschaft
Tel.: +49 (0)2225-8888 222
mail: bikes@bike-discount.de

Så, varför är jag ej nöjd med ovan visade svar?

Jag skulle från första början köpa en Cube Aerial och en Cube Team LTD, det stod att dessa fanns i lager så nöjd som jag var lade jag iväg beställningen, fick senare mail att dom var restade, snabbt som attan så frågade jag om jag skulle få lägga till några hundringar (€) för att då få Streamern samt LTD Race:n då dessa fanns i lager påstod dom.

Nu försöker dom sälja in två Radonhojjar till mig som skulle ta lika länge att få hem som Cubarna påstår dom, konstiga typer, varför skulle jag häldre vilja ha dessa då jag framfört 2ggr vilka cyklar som var i mitt intresse!

Vad tycker ni att jag skall göra?
Ja, jag har betalat i förskott, känns lite tråkigt då jag inte har några cyklar hemma. Pengarna är sin sak, suger mera att sitta här och längta efter hojjarna. :(

Detta är ju något man får ta med i beräkningarna när man handlar över nätet, oavsett vilket land man beställer från så kan sakerna vara slutsålda. Det är ju egentligen enbart om man går till en butik och får det man vill ha direkt i handen som man kan vara säker på att få det man vill ha. I ditt fall skulle jag nog begära pengarna tillbaka om du inte är nöjd med alternativet som erbjuds och köpa det du vill ha från någon annan.

Anders G skrev:
> Detta är ju något man får ta med i
> beräkningarna när man handlar över nätet,
> oavsett vilket land man beställer från så kan
> sakerna vara slutsålda. Det är ju egentligen
> enbart om man går till en butik och får det man
> vill ha direkt i handen som man kan vara säker
> på att få det man vill ha. I ditt fall skulle
> jag nog begära pengarna tillbaka om du inte är
> nöjd med alternativet som erbjuds och köpa det
> du vill ha från någon annan.

Du har rätt i det du säger Anders, dock så har jag mailat med dom och försäkrat mig om flertalet gånger att grejjerna skall finnas i lager, och det har dom sagt. Annars skulle jag sitta hemma och hålla käften och vara arg på migsjälv.

Men nu har dom flertalet gånger svikit kunden(mig), därför är jag lite trött på situationen.

Väl mött

Det är ju iofs dålig stil av dem att lova något som de sedan inte kan hålla, och sedan göra det igen. Man kan ju förmoda att det har varit lite halvdan intern kommunikation som har drabbat dig i det här fallet. Jag har handlat därifrån ett flertal gånger, och dom är ju inte helt felfria men så pass billiga och snabba att leverera att det kan vara värt en liten gamble vissa gånger. Ibland har det blivit någon del som är fellevererad eller saknas och någon gång även för många saker i paketet. Men det har alltid gått smidigt att fixa till det.

Tillbaka
Topp