Stervelo sa:
Jeppe_E sa:
singletrack sa:
Har hört rykten om att det har med den nya GDPR-lagen att göra...
Men som sagt.. Rykten..
GDPR är ingen lag... och nej... den har absolut ingenting att göra med att de har sjukt dålig kundvård.
Eh, vad vet du om det? Jag jobbar inom IT och är på ett bolag som inte borde beröras så mycket av GDPR, men slukat resurser har det gjort ändå.
Direktivet är lite luddigt för de flesta brancher, så det lite oklart hur det kommer att tolkas av "myndigheten".
Fram tills att tolkningarna är gjorda är alla rädda.
Sen, har du en personuppgiftsincident, ska det rapporteras till en myndighet, deras register över incidenter är öppet för alla, vilket gör att pressen lär bevaka det där registret som hökar och ingen vill vara den som hamnar i tidningen över något sådant.
Kundvård involverar inte helt sällan en it resurs som ska analysera. Om de pysslat med GDPR-aktiviteter så klart att det kan påverka.
Det är en förklaring, ingen ursäkt, bra kundvård ska de ha ändå. Men du vet helt uppenbart inte något om det hela alls.
Jag är ledsen Stervelo men här har du inte riktigt rätt i allt :) Ska en vara petig så är GDPR inget direktiv, det är en förordning (enorm skillnad i rättsvärde mellan direktiv och förordning) vilken är direkt tillämplig i medlemsstaten. Rent tekniskt sett måste riksdagen fatta beslut om en lag, förordningen beslutas på EU-nivå.
Vidare så har GDPR varit känt i flera år, jag arbetade själv som personuppgiftsombud 2017 och försökte GDPR-säkra försäkringsbolaget jag jobbade hos.
Jag har svårt att se en korrelation mellan förmågan att skicka ut betalda varor (om det nu var frågan) och regelefterlevnad. När du beställer varor samtycker du till behandling av uppgifter. Syftet med behandlingen är att kunna slutföra order (avtal).
Artikel 6.1 i GDPR
Behandling är endast laglig om och i den mån som åtminstone ett av följande villkor är uppfyllt:
a) Den registrerade har lämnat sitt samtycke till att dennes personuppgifter behandlas för ett eller flera specifika ändamål.
b) Behandlingen är nödvändig för att fullgöra ett avtal i vilket den registrerade är part eller för att vidta åtgärder på begäran av den registrerade innan ett sådant avtal ingås.
Ergo behandlingen är laglig.
Edit: Förstår dina argument avseende att resurser har gått till utbildning och utveckling av system men tror knappast det påverkar de som knegar på lagergolvet.
Brasklappar till det med en reservation för fel.