Problem med display Shimano SC-E6100

Nonicoc

Ny medlem
Jag har just köpt en Merida elcykel utrustad med Shimano Steps, däribland deras "cykeldator"/display Shimano SC-E6100 (se bild). Jag har problem med denna display: den liksom startar om ett flertal gånger under mina cykelturer. Den stänger aldrig av sig helt (lysena fortsätter lysa), men plötsligt blir skärmen svart, Shimanos logga dyker upp och därefter igen den aktiva skärmen. Hela processen tar kanske 30 sekunder. När den aktiva skärmen dyker upp igen är "körsättet" för motorn satt till OFF, oavsett om jag använde OFF, Eco, Normal eller High innan skärmen startade om sig. Någon annan som har upplevt detta? Förslag på lösning?

Bilagor

• 2020-01-15 20.01.22.jpg
    2020-01-15 20.01.22.jpg
    179.3 KB · Besök: 602
Cykeln är ny?
Lämna in den till stället du köpt den på. Det är ett garanti/reklammationsärende.

Är du utbildad på STEPS?
Om inte se ovan.

Har du felsökningsutrustning?
Om inte se första svaret ovan.

Har du trimmat den?
Plocka bort trimmet !

Plush: Tack för gott råd. Har nu mejlat e-handelsföretaget jag köpte cykeln av, så får vi se vad de säger. Det är en helt ny cykel, och jag har inte trimmat den och är varken utbildad eller har felsökningsutrustning.

Vilken nätnasare handlade du ifrån?

Mest troligt så ger dom rådet att uppsöka en STEPS-auktoriserad handlare (typ Shimano Service Center) och låta dom göra åtgärder.. En näthandlare har sällan kompetenta mekaniker så..
Mest troligt får du betala den auktoriserade handlaren för både felsökning och åtgärd, kvittot lämnar du till e-butiken sen och får ersättning av dom.

Tillbaka
Topp