Problem med Formula R1 bromsar

sideburn

Aktiv medlem
Hej! Som rubriken lyder har jag ett riktigt irriterande problem med bakbromsen på min pendlarhybrid.

20200219_151936.jpg

Det ter sig som så att bromsen kan kännas helt okej ena dagen ( fin/lätt på och av-känsla) och mer eller mindre stum andra, lossar jag oket beter den sig precis som vanligt och kolvarna rör sig fint in och ut.

Jag misstänker att det kan röra sig om drastiska temperaturförändringar, så jag har nu ställt den i solen en stund för att sedan ställa in den i mitt oisolerade cykelförråd för att provocera fram problemet ( hänt 3-4 gånger och blir som ny efter en luftning )

20200219_151915.jpg

Nån som har något tips? Kan det vara membranet eller är vätskan så benägen att expandera? Det är hopes egna dot 5.1 vätska i och dom är den sena versionen med uppdaterat membran i..

Tacksam för tips!

Mvh Patrik

låter misstänkt för dålig luftning.

när man luftar dessa är min erfarenhet att man bör ta loss handtaget från styret och vrida runt handtaget i en cirkulerade rörelse samtidigt som man fyller på från oket. brukar bara lufta åt det hållet.

sen slits de där skivorna ojämnt, mest där hålen sitter, och när nya belägg monterats tar det någon timmes åkning innan de är inslitna.

Tillbaka
Topp