Problem med framgaffel Rocky Mountain

Stiffmeister

Aktiv medlem
Hej!
Grabben har en Rocky Mountain SS Slayer 2010. Idag när vi skulle tvätta och fixa lite med den upptäckte jag att man inte kan få ner gaffeln mer än 90-100mm. Den har 160mm både fram och bak. Köpte den begagnad förra året och har ingen koll på vad som gjorts med den. Är detta något som man inte ska pilla med själv utan lämna in till exempelvis Sportson? Eller finns det något kit med reservdelar för att kunna utföra en service? Tacksam för svar!

Så här utan att veta nått, men en rejäl service är nog på sin plats.
Man kan göra det själv, det kan vara pilligt dock.
Vad är det för gaffel och dämpare?

Och vart bor du?

HEj Maakus och tack för snabbt svar!
Bifgogar 2 bilder, det är en FOX Float 160mm, räcker det?
Jag bor
IMG_20200831_063151_0.jpg
IMG_20200831_063221_2.jpg
i Ulricehamn.

Vad har du gjort för test för att konstatera att den inte går djupare än 100 mm? Har du tömt ur luften ur gaffeln, eller bara gungat så gott du kunnat (i så fall kanske det räcker att justera lufttrycket i gaffeln)?

Jag köpte en beg. Foxgaffel för några år sedan. Den var felservad av förra ägaren och hade för mycket olja på fel ställe. Då nådde den inte ens full slaglängd utan luft. Jag servade den och hällde i rätt volymer på rätt ställen, och sedan funkade den som den skulle.

Vad har du gjort för test för att konstatera att den inte går djupare än 100 mm? Har du tömt ur luften ur gaffeln, eller bara gungat så gott du kunnat (i så fall kanske det räcker att justera lufttrycket i gaffeln)?

Jag köpte en beg. Foxgaffel för några år sedan. Den var felservad av förra ägaren och hade för mycket olja på fel ställe. Då nådde den inte ens full slaglängd utan luft. Jag servade den och hällde i rätt volymer på rätt ställen, och sedan funkade den som den skulle.
Hej Andreas!
Jag har haft minimalt med luft i dämparen då grabben bara är 12 år och väger 45kg. Jag har verkligen försökt att trycka ner gaffeln men det känns som att det är "stopp" helt enkelt. Har du möjligen ett tips eller två på hur man servar dämparen? Kan ju iallafall vara en början att bara plocka ner allt och kolla så att inget är sönder i dämparen.

Tack för hjälpen!!

Det finns många instruktioner på Youtube. Titta sedan på Fox sajt vilka volymer och oljetyper som gäller för just din gaffel.

Det finns många instruktioner på Youtube. Titta sedan på Fox sajt vilka volymer och oljetyper som gäller för just din gaffel.
Hej Andreas!
Det kanske inte viktigt att det just är exakt samma utan att man kan se på ett ungefär. Det finns väl också bara 2 varianter, luft eller fjäderdämpare?

Tack för svar!

Servade min första gaffel igår, det var ifs en Rockshox SID som dämpade typ 10 mm istället för 100 mm.
Efter lite Youtube och några manualer så ska jag säga att resultatet blev kanonbra och jag anser inte att det var särskilt svårt att genomföra.
Beställ olja, servicekitt samt se till att ha rätt verktyger så löser du det säkert utan större problem. :)

Servade min första gaffel igår, det var ifs en Rockshox SID som dämpade typ 10 mm istället för 100 mm.
Efter lite Youtube och några manualer så ska jag säga att resultatet blev kanonbra och jag anser inte att det var särskilt svårt att genomföra.
Beställ olja, servicekitt samt se till att ha rätt verktyger så löser du det säkert utan större problem. :)
Ok! Tack! Då ska jag kolla runt efter lite reservdelar mm. Tack!

En möjlig orsak till problemet är att dämparkretsens olja runnit ner i höger ytterben. Då beter sig gaffeln sådär. Ordnas med service, nya oringar och ny olja på rätt ställe.

En möjlig orsak till problemet är att dämparkretsens olja runnit ner i höger ytterben. Då beter sig gaffeln sådär. Ordnas med service, nya oringar och ny olja på rätt ställe.
Ok! Tusen tack för hjälpen! Ska kolla närmare på gaffeln och se om det står någon differkombination eller liknande och beställa ifrån bikester

Hej igen!
Nu har jag hittat serienumret på gaffeln. Det står också Float 36 på klistermärket. Men när jag söker på Fox hemsida så blir jag konfunderad över vad jag ska köpa för kit? Har kollat på bikester där jag brukar handla, men där hittar jag inte något kit som passar ihop med vad som kommer fram på hemsidan. Kan någon kanske hjälpa mig? Serienumret är 131594-0002

Mvh Stefan

Hej igen!
Nu har jag hittat serienumret på gaffeln. Det står också Float 36 på klistermärket. Men när jag söker på Fox hemsida så blir jag konfunderad över vad jag ska köpa för kit? Har kollat på bikester där jag brukar handla, men där hittar jag inte något kit som passar ihop med vad som kommer fram på hemsidan. Kan någon kanske hjälpa mig? Serienumret är 131594-0002

Mvh Stefan

Söker man på det serienumret och köpt grejer så hade dom inte passat :)
"2017 Performance Elite Series 32 FLOAT 29 100 FIT4 3POS"
Så då är gaffeln äldre än 2014.
Inga stickers på där det står något annat?

Annars får du väl ta den till lämplig cykelbutik så får dom kolla på det.

Söker man på det serienumret och köpt grejer så hade dom inte passat :)
"2017 Performance Elite Series 32 FLOAT 29 100 FIT4 3POS"
Så då är gaffeln äldre än 2014.
Inga stickers på där det står något annat?

Annars får du väl ta den till lämplig cykelbutik så får dom kolla på det.
Hej!
Ja, det var samma som jag fick. Det står Float 36 på sticker. Jaha, då får det bli en tripp till Sportson då. Tusen tack för hjälpen allihopa!

Hej igen!
Trots hjälp från Fox i Danmark + otroligt bra hjälp från Racerdepån i Falköping ser det mörkt ut med ett servicekit
till grabbens downhill. Dom tror nämligen att man behöver byta fler grejer vilket blir mellan 4-5.000kr :(
Så nu tänkte jag kolla om det finns någon som har något begagnat till salu alternativt att beställa en från Aliexpress?
Har sett en del youtubers testa 2-3 märken som köpts ifrån Aliexpress och vilka som också fungerat. Jag gav knappt 6.000kr för hojen, så att lägga 4-5.000kr känns trist. Har bl.a lite snabbt tittat på nedan, se länk:

MvhSEK 537.36 31%OFF | ZOOM Bike Fork 680DH Downhill MTB Mountain Suspension Fork 26 Damping black white gold golden RA fork

https://a.aliexpress.com/_BPDrfb

Är det någon som kan ge lite råd? Och då helst inte tracka ner på mig p.g.a Aliexpress-frågan... :)

Trist :/

Köpa begagnat här eller på ebay eller kanske pinkbike.
Det skulle ju kanske funka att köpa en begagnad 27.5" gaffel.
Eller köpa t.ex. en ny.
Tack!
Känner dock inte för att lägga så mycket pengar.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp